- tis 07 jul 2020, 23:33
#1389373
Hej!
Har nyss fått tillbaka min XC90 D5 från Polestaroptimering och känner att jag är tvungen att dela med mig av mina erfarenheter. Har under en längre tid funderat på att göra uppgraderingen, men aldrig lyckats pricka någon av kampanjerna och heller inte kunnat motivera ordinarie pris. Nu med facit i hand känns det otroligt korkat att jag inte gjort detta långt tidigare.
OTROLIGT positiv upplevelse att köra bilen efteråt och de ryckigheter som jag ända sedan jag fick bilen har påtalat är som bortblåsta. Nu kan man äntligen i komfortläge gå in i en rondell alt. korsning på motorbroms och gasa på vägen ut utan att bilen "hackar till" innan den accelererar igen.
Även Polestarläget är markant trevligare än Dynamic med mycket rappare&mjukare växlingar och bilen varvar inte alls lika mycket innan växling om man inte verkligen trycker på för fullt.
Jag upplever även (men är inte säker eftersom jag inte sett något skrivet om detta innan) att luftfjädringen beter sig annorlunda och i mina ögon betydligt bättre. Tidigare använde jag enbart komfortläget på grusväg eftersom det i mina ögon är alldeles för svampigt&gungigt (framförallt med lite mer last i bilen), men efter Polestaroptimeringen känns bilen mycket stadigare även i Comfort. Tidigare hade jag ett personligt körläge baserat på Comfort men med fjädringen från Dynamic, men detta läge använder jag inte längre.
Trots att effekt och moment inte skiljer speciellt mycket på pappret är det ändå en markant skillnad. Dynamic / Polestar Engineered skjuter på riktigt bra och även Comfort har fått sig ett ordentligt lyft. Bilen känns överlag både rappare och mer stabil i alla lägen och då har jag ändå bara testat med HVO100.
Att inte XC90 D5 levereras med Polestar redan från fabrik är i mina ögon fullständigt hål i huvudet. Det tog ungefär två år innan jag på eget initiativ och via Googlande kom fram till att det var värt att testa eftersom verkstaden trots flera förfrågningar inte hade någon lösning på mitt upplevda rondellproblem.
Även om jag älskar min XC90 har det ändå varit en vagel i ögat som nu äntligen (peppar, peppar) är borta. Jag kan med andra ord med varm hand rekommendera en uppgradering och med Bilias pågående kampanj borde det inte vara så mycket att fundera mer på...
Har nyss fått tillbaka min XC90 D5 från Polestaroptimering och känner att jag är tvungen att dela med mig av mina erfarenheter. Har under en längre tid funderat på att göra uppgraderingen, men aldrig lyckats pricka någon av kampanjerna och heller inte kunnat motivera ordinarie pris. Nu med facit i hand känns det otroligt korkat att jag inte gjort detta långt tidigare.
OTROLIGT positiv upplevelse att köra bilen efteråt och de ryckigheter som jag ända sedan jag fick bilen har påtalat är som bortblåsta. Nu kan man äntligen i komfortläge gå in i en rondell alt. korsning på motorbroms och gasa på vägen ut utan att bilen "hackar till" innan den accelererar igen.
Även Polestarläget är markant trevligare än Dynamic med mycket rappare&mjukare växlingar och bilen varvar inte alls lika mycket innan växling om man inte verkligen trycker på för fullt.
Jag upplever även (men är inte säker eftersom jag inte sett något skrivet om detta innan) att luftfjädringen beter sig annorlunda och i mina ögon betydligt bättre. Tidigare använde jag enbart komfortläget på grusväg eftersom det i mina ögon är alldeles för svampigt&gungigt (framförallt med lite mer last i bilen), men efter Polestaroptimeringen känns bilen mycket stadigare även i Comfort. Tidigare hade jag ett personligt körläge baserat på Comfort men med fjädringen från Dynamic, men detta läge använder jag inte längre.
Trots att effekt och moment inte skiljer speciellt mycket på pappret är det ändå en markant skillnad. Dynamic / Polestar Engineered skjuter på riktigt bra och även Comfort har fått sig ett ordentligt lyft. Bilen känns överlag både rappare och mer stabil i alla lägen och då har jag ändå bara testat med HVO100.
Att inte XC90 D5 levereras med Polestar redan från fabrik är i mina ögon fullständigt hål i huvudet. Det tog ungefär två år innan jag på eget initiativ och via Googlande kom fram till att det var värt att testa eftersom verkstaden trots flera förfrågningar inte hade någon lösning på mitt upplevda rondellproblem.
Även om jag älskar min XC90 har det ändå varit en vagel i ögat som nu äntligen (peppar, peppar) är borta. Jag kan med andra ord med varm hand rekommendera en uppgradering och med Bilias pågående kampanj borde det inte vara så mycket att fundera mer på...