Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobias153
#1388004
Hej!

Har fått problem med bakluckan på våran xc90 -17.
När man öppnar luckan går den upp ca 1/3. Antagligen är det dämparna som hjälper den upp dit. Går inte att programmera om för maxöppning så det är inte det.
Öppnar man den manuellt till högsta läget och trycker på stängaknappen går den ner ca 3cm åt gången. Man får trycka flera gånger tills den är helt nere alternativt dra igen den manuellt. Känns som att allt funkar men att motorn bara går en kort stund när man trycker på knappen. Har fått fram följande felkoder:
E0A93C06-1B0A-41C5-9015-B5342758F7E5.jpeg
E0A93C06-1B0A-41C5-9015-B5342758F7E5.jpeg (1.02 MiB) Visad 6063 gånger
A2ADA1E7-CE08-48D6-A79F-42431F728E28.jpeg
A2ADA1E7-CE08-48D6-A79F-42431F728E28.jpeg (1.02 MiB) Visad 6063 gånger

Vad tror ni? /Tobias
#1388046
Jo så kan det ju vara men jag tänker att motorn inte är trasig (inte helt iaf) eftersom den går en liten bit varje gång man trycker på knappen. Det som att motorn bara får ström en kort stund när man trycker på knappen.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1388092
Verkar ju vara ett kabelbrott till sensorn på vänster sida. Jag hade rivit upp kablage och kollat så inget är klämt/av till sensorn. Felkoden på motorn indikerar ju också ett ev problem med kablage
av ansucu
#1443907
Hej Tobias!
Har råkat ut för precis samma problem med min XC90, först åkte bakluckan något längre än du beskriver, men det var någon dag eller två, och nu beter den sig EXAKT som du beskriver. Fint att läsa din beskrivning.
Du skriver att det var en "gul kabel" till vänstra motorn som gått av, och jag undrar ungefär var brottet var, och hur du gick tillväga för att "öppna upp" panelerna så att du kom åt kabeln?
Var det tex så att kabeln var av i överföringen mellan bilen och bakluckan, dvs innanför gummikapslingen?
Tacksam för input!
/Anders
av least
#1500857
För att se vilken sida felet befinner sig på behöver man läsa ut felkoden.
Eller så river man båda sidorna, har man tur river man rätt sida först...

Det räcker att en lägesgivare är trasig för att luckan ska stanna av säkerhetsskäl.
Båda givarna måste rapportera samma position för att inte luckan ska dra snett, eller i värsta fall klämma någon.
av clahal
#1567309
Hejsan hallå.
Fick precis exakt samma fel på min XC90 för någon dag sedan.
Idag spenderade jag en stund i garaget och monterade bort den högra dämparen.
Tog med den inomhus och kikade bakom gummiskyddet... Och visst hade även jag en gul kabel som hade gått av!
Glad i hågen så lagade jag den gula kabeln och monterade därefter tillbaka dämparen i bilen igen.

Men nu fungerar det dock ännu värre, nu är det precis som att det är en broms som ligger på. Bakluckan går otroligt tungt numera istället. Vad kan ha hänt? Någon som har någon aning om vad jag skulle kunna felsöka denna gång?

Jag har kopplat ur kontakterna för båda dämparna också, för att prova, men det går precis lika tungt ändå, så jag tror inte det är någon elektronisk broms som orsakar detta.

Jag har även provat att koppla bort batteriet en stund, dock med samma resultat som innan.

Börjar bli rätt less på detta skit nu faktiskt.
Bilagor
höger trasig.jpeg
höger trasig.jpeg (893.2 KiB) Visad 1251 gånger
höger lagad.jpg
höger lagad.jpg (3.19 MiB) Visad 1251 gånger

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]