Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1387233
Hej.
Jag har nu haft min V90 T8 -20 i 4 månader och kört dryga 800 mil. Allt har funkat fint. Jag laddar hemma med Schuko orginal 10A på kvällen och typ2 16A kabel under dagen (i stan). Använder batteriet till tomt eller nästan tomt varje gång.
Normalt står det 40km i displayen när den är fulladdad. Nu den senaste veckan står den bara 39km vid fulladdad.
Obs. Laddningen är ej pausad.
Någon som vet vad det kan bero på?
#1388316
StefanN skrev: fre 26 jun 2020, 12:37 Man får ju olika hela tiden, nu när det är så varmt får jag flera km kortare då den räknar med driften av AC.
Ja, men mitt problem är batteriet inte laddar fullt (till 40km) när den står stilla på laddning. Har inte Förkonditionering på.
#1388321
Xanthopteryx skrev: fre 26 jun 2020, 10:33 En liten not att tänka på bara: Använd EJ vanlig schuko för laddning, annaat än i nödfall. Den är inte konstruerad för kontinuerlig hög last (eller många i och urtagningar). Installera ett bättre alternativ och minimera risken för att det börjar brinna i kontakten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... ll-elbilar
Helt klart! Säkerheten först.
Nu ha jag dock dragit separat 2,5 mm2 kabel direkt från elcentralen och installerat ett Elko 250V/16A shuckouttag för att inte belasta husets "interna" elkablage. Isärkopplingen sker också bara i bilens anslutning när laddningen avbrutits.
Bilen borde dock ladda fullt.
Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]

Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]

Om framhjulen spinner är där väl […]

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]