Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UN71
#1387056
Hej

Hämtade min nya tjänstebil igår, V90 T8-20.

Istallerade VOC och har försökt förstå mig på alla funktioner.

Tre frågor:

1) När bilen laddas visas ibland en helt full batteristapel i VOC och ibland en helt tom batteristapel, trots att batteriets laddning är någonstans kring halvfull. Stapeln tappar ju helt relevans om den bara visar helt tom eller helt full...

2) Tidsangivelsen för när laddningen ska vara klar visar en tid i appen och en annan tid i bilen. Igår sa bilen att laddningen skulle vara klar 00.15 och appen 03.30...

3) Kartan över mina körningar i VOC appen visar bara start- och slutdestination, inte själva rutten däremellan. Är det normalt?

Är appen såhär buggig eller handlar det om att den inte synkar sig med bilen ofta nog? Hur funkar ovan punkter för er andra?
Användarvisningsbild
av RmK
#1387085
På punkt 1 och 2 så gör min lika dant. VoC appen verkar inte uppdatera så bra. Men den var bättre förra veckan faktiskt. Då fick jag bra klartid i appen. Men nu så skriver den att det skall ta 6-7h att ladda bilen (på 16A). Vilket inte stämmer. Tror det är VoC som har problem.

På punkt 3 så jag med starta och slut. Ingen rutt.
av UN71
#1387095
@RmK,
RmK skrev:På punkt 1 och 2 så gör min lika dant. VoC appen verkar inte uppdatera så bra. Men den var bättre förra veckan faktiskt. Då fick jag bra klartid i appen. Men nu så skriver den att det skall ta 6-7h att ladda bilen (på 16A). Vilket inte stämmer. Tror det är VoC som har problem.

På punkt 3 så jag med starta och slut. Ingen rutt.
Tack för svar! Då får jag gilla läget och sänka förväntningarna på appen och det verkar som det är som det ska vara (även om det inte är som det borde). :)
av GoranP
#1387097
Ang punkt 3 skulle jag vilja svara "nja". Det är beroende på vad/hur du tittar. Jag utgår från att du har Körjournal aktiverad.
- Klickar du dig då i under Bil - Körjournal får du upp de enskilda resorna.
- Klickar du då på en speciell resa, kommer du ju till en detaljbild med karta och text nertill med ett >-tecken till höger.
- Klicka på texten, (Start och måladresser), så kommer du till en ny bild med din sträcka uppritad i kartan och grafer längst ner. Då du markerar nånstans i grafen, kommer du att se på kartan var du var vid det tillfället,

Jag gissar det var den här info'n du kanske sökte...
Användarvisningsbild
av RmK
#1387105
GoranP skrev:Ang punkt 3 skulle jag vilja svara "nja". Det är beroende på vad/hur du tittar. Jag utgår från att du har Körjournal aktiverad.
- Klickar du dig då i under Bil - Körjournal får du upp de enskilda resorna.
- Klickar du då på en speciell resa, kommer du ju till en detaljbild med karta och text nertill med ett >-tecken till höger.
- Klicka på texten, (Start och måladresser), så kommer du till en ny bild med din sträcka uppritad i kartan och grafer längst ner. Då du markerar nånstans i grafen, kommer du att se på kartan var du var vid det tillfället,

Jag gissar det var den här info'n du kanske sökte...
Ser inga grafer vid min karta. Det enda som händer om jag väljer senaste tripp är att om jag tittar på start-måladresser är att det kommer en större karta. Inga grafer.

Och jag har körjournal påslaget.
#1387118
Ang graferna: Problemen har funnits i VOC sedan i höstas och jag vet att Volvo och leverantören känner till detta. Det verkar dock vara ett svårt problem att lösa. Jag har en misstanke att det har med bilens olika SIM-kort att göra. Jag har kört utan SIM i bagaget nu i några veckor (ingen internetdelning via telefon heller) Då har funktionen fungerat och graferna ritats till 100%. (Jag fick ett tips att ta ur SIM-kortet och sätta tilbaka det, men jag glömde sätta tillbaka)
av UN71
#1387119
RmK skrev:
GoranP skrev:Ang punkt 3 skulle jag vilja svara "nja". Det är beroende på vad/hur du tittar. Jag utgår från att du har Körjournal aktiverad.
- Klickar du dig då i under Bil - Körjournal får du upp de enskilda resorna.
- Klickar du då på en speciell resa, kommer du ju till en detaljbild med karta och text nertill med ett >-tecken till höger.
- Klicka på texten, (Start och måladresser), så kommer du till en ny bild med din sträcka uppritad i kartan och grafer längst ner. Då du markerar nånstans i grafen, kommer du att se på kartan var du var vid det tillfället,

Jag gissar det var den här info'n du kanske sökte...
Ser inga grafer vid min karta. Det enda som händer om jag väljer senaste tripp är att om jag tittar på start-måladresser är att det kommer en större karta. Inga grafer.

Och jag har körjournal påslaget.
Samma för mig, allt påslaget men ingen rutt och inga grafer. Jag har ett eget Telia SIM i bilen.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1387125
TomasGBG skrev:Ang graferna: Problemen har funnits i VOC sedan i höstas och jag vet att Volvo och leverantören känner till detta. Det verkar dock vara ett svårt problem att lösa. Jag har en misstanke att det har med bilens olika SIM-kort att göra. Jag har kört utan SIM i bagaget nu i några veckor (ingen internetdelning via telefon heller) Då har funktionen fungerat och graferna ritats till 100%. (Jag fick ett tips att ta ur SIM-kortet och sätta tilbaka det, men jag glömde sätta tillbaka)
Funkade klockrent på min gamla D5 TE tills jag sålde den i maj. VOC och det lösa sim-kortet är väl ändå helt olika system som inte har något med varandra att göra?
Användarvisningsbild
av RmK
#1387126
Det låter som bilen försöker skicka infon över fel interface då (fel routing). I detta är interface = simkort. Borde ju vara lätt att felsöka.

//IT-konsulten

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]