Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Swehiort
#1405550
Magben02 skrev:Intressant att du tycker din nya V90 är mycket tystare swehiort, är det till my21 man förändringar eller är det någon annan skillnad?
Är det fler som gjort liknande iakttagelser?
Återförsäljaren menar att vissa förändringar i drivlinan har gjorts. Jag tror även att däcken som sitter på nu är tystare,
Användarvisningsbild
av Swehiort
#1405551
eqt skrev:Man kanske ska vara mer öppen för den stora möjlighet att appen som använts för mätningen inte levererat ett sant resultat, snarare än att kommentera själva siffrorna. Det är mer troligt att appen visar fel jämfört med det otroliga faktum att Volvo faktiskt levererar en såpass tyst kupé. Gissningsvis rör det sig om snittat kupéljud på runt 70-72 db (vilket får anses vara en normal nivå), på vägunderlag som då varken är extremt dåligt eller extremt bra - samt en mängd andra omständigheter som gör en rättvis skillnad väldigt svår att uppmäta.

Med det sagt, upplever @Swehiort en tystare kupé än innan så är det bara att gratulera.
Håller helt med dig. Eftersom jag upplever en tystare kupe nu så ville jag på något sätt verifiera det :-) Appen var ett försök till det, och jag hade ett mätvärde innan så testade jag i den nya bilen på samma plats i samma hastighet (asfalten var inte omlagd). Någon halvering av bullret tror jag inte heller det var, men tycker iallafall att mätningen indikerar en positiv förändring :-)
Användarvisningsbild
av poscarjr
#1407244
Inget är som väntans tider sägs det. För 7 år sedan beställde jag min allra första nya bil. Då var jag nummer två att skriva i 'Vi som kör VEA'-tråden i V70-forumet.
Då snålade jag in på lite saker som vanlig V70 istf V70 CC, man istf aut och ingen VOC. Ångrade mig ganska snart och bestämde mig för att inte vara så snål vid nästa nybilsköp.
Den väntan har varit lång men jag har trots allt varit grymt nöjd med min V70 men äntligen kan jag skriva i denna tråd.
Nedan är specen på den kommande bilen. Nu är det bara att vänta igen...har ännu inte fått nåt närmare levbesked än "januari nångång". (Edit 201112 - lev vecka 6 med sista ändringsdag 10/12)

V90 CC B4 AWD Advanced Special Edition
Färg: Birch Light
Exteriör: Side Scuff Plates och Mörkt tonade rutor
Interiör: Läder Maroon Brown Charcoal

Fälgar:
18′′ 5-Double Spoke Black Diamond Cut (sommar)
19′′ 5-V Spoke Graphite Diamond Cut (vinter)

Paket:
Ljuspaket
Klimatpaket
Motorstolspaket
Teknikpaket

Tillval:
Akustikrutor
Head-Up Display
360 Kamera
Dragkrok halvautomatisk
Skyddsgaller i stål
Stänkskydd fram
Stänkskydd bak
Golvmattor kupé i plast
Bagagerumsmatta i plast
Stötfångarskydd
Reservhjul Tempaspare
(Edit 201112 - lagt till HUD, Side Scuff Plates, skyddsgaller och reservhjul)

Kul om fler hakar på i denna tråd och gärna in med bilder också!
Slänger in bygg-bilden så länge:
v90cc.png
v90cc.png (200.16 KiB) Visad 623 gånger
Senast redigerad av 2 poscarjr, redigerad totalt 0 gång.
av Putteman
#1412267
Jag tycker också att CC är skitfin, hade gärna beställt en själv, men kommer bli en vanlig V90.

Jag är nyfiken på vad som gör att valet slår över till CC? Oavsett om det är privat eller tjänstebil så tänker jag att dom flesta har någon form utav tak hur dyr bilen kan bli. Personligen är jag väldigt glad i alla möjliga olika finesser och tillval som finns. Som jag ser det kostar CC ca 40´ mer än den vanliga. Ca 20´ är AWD och 20´ är resten utav CC stuket. Jag kan inte låta bli att känna att jag hellre lägger dom pengarna på en massa annat lull-lull, särskilt då jag inte anser mig ha behov utav AWD.

Hur resonerar ni andra? Är det mest känslorna som får bestämma eller vad gör att valet slår över?

Handlar man privat så kan jag för övrigt lätt tänka mig att andrahandsvärdet på en CC är så pass mycket bättre så merkostnaden totalt är nog försumbar.
av AndS
#1412269
Valde CC utifrån att det är ett transportfordon och drar släp, behöver AWD och lite högre markfrigång. Inget intresse/behov av lull-lull, bara funktioner jag använder.
Sätter ett belopp vad jag anser bilen får kosta (har flera fordon för olika syften) , har inget att göra med vad jag kan betala utan ser det som en affär utifrån ett värde för mig när den används, vad den har för värde den dagen det blir aktuellt för ett byte funderar jag aldrig över.
Finns inga känsloband till en bil, det är ju bara en sak bland annat man behöver ;-)

Redigerat: Tror att majoriteten som är här i forumet är "känslomässigt" styrda och gillar lullet, de andra kategorin bara kör och bryr sig inte så mycket. Så svaren kommer säkerligen att få en viss vinkling och speglar inte vad och varför man väljer. :-)
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av poscarjr
#1412293
Jag valde CC helt utifrån att jag tycker den är så pass snyggare än en vanlig V90. Är nog känslostyrd när det gäller bilar så det är mer än bara ett transportmedel. Funktionsmässigt har jag klarat mig alldeles utmärkt i 7 år med nuvarande V70 FWD...men drömmen var redan från början en CC. Sant som du säger att det det diffar 40' om man jämför mot en V90 Momentum. Jag har dock inte ställt CC mot utrustning så bilen blir helt enkelt 40' dyrare. Köper privat men inte kontant utan lånar på 7 år. Och som du är inne på - om jag utgår från att dessa 40' fås igen när den ska säljas/bytas in så har den kostat mig räntekostnaden vilken i runda slängar är 6500:-. Så räknar jag. Värt varenda krona. :)
av Lövet
#1412321
Åtminstone tidigare har ju kampanjerna varit utformade så att i prinicp CC är gratis om man ändå tänkt välja AWD med samma utrustning. Kanske ändrat nu? Volvo har ju sagt att man är beredd att offra volym för att få upp marginalerna (=dyrare bilar).
Användarvisningsbild
av poscarjr
#1412328
Lövet skrev: tor 12 nov 2020, 13:50 Åtminstone tidigare har ju kampanjerna varit utformade så att i prinicp CC är gratis om man ändå tänkt välja AWD med samma utrustning. Kanske ändrat nu? Volvo har ju sagt att man är beredd att offra volym för att få upp marginalerna (=dyrare bilar).
Verkar inte bättre. Skiljer 20' om jag jämför mot V90 Momentum.
När jag köpte min V70 för 7 år sedan tog jag en Summum (Inscription idag) för den var billigare än CC.
Om jag bygger en V90 Inscription med samma utrustning som min CC så är den nu 30' dyrare. Skifte har skett.
av Lövet
#1412330
poscarjr skrev:Verkar inte bättre. Skiljer 20' om jag jämför mot V90 Momentum.
AWD mot AWD?
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]