Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CivIng
#1396148
Min B4 slog över till byggd inatt! Pratade med ÅF direkt och siktar på leverans 1 sept. Vill inte ha den i slutet av augusti även om det hade gått, då blir det förmånsbeskattning för hela augusti...

Får nog bli en tråd i garaget sen, behövs fler V90-trådar!
Användarvisningsbild
av Swehiort
#1397946
21e Aug ringde man från ÅF och bokade in min nya bil för leverans 11 sept, så den levereras helt enligt prognosen. "Min Volvo" appen verkar inte hänga med riktigt för den slog om till "Byggd" dagen efter att jag fick samtalet.
Valde till Toughguard lackskydd. Inte haft det på mina tidigare bilar.
Användarvisningsbild
av Swehiort
#1404773
Har nu haft min nya bil sedan 11e Sept, och tänkte notera ner några reflektioner jfrt min V90 T5 2018:

- Nya bilen mycket tystare. Mätte den gamla med en app på telefonen till 60 dB. I nya bilen på samma ställe på samma hastighet 50 dB.
- Man får bara en riktig nyckel som man kan koppla en profil. Utöver det får man "badnyckel" sedan en "Care Key" som man kan hastighetsbegränsa men inte spara någon profil på.
- Man kan inte längre fälla baksätena med en knapp i lastutrymmet.
- Bättre material på stoplparna på dörrarna. På gamla bilen var dessa ytor omöjliga att hålla snygga. Nu verkar det vara lackat snarare än en plastyta.
- Väldigt bekvämt (och snyggt) med den elektroniska växelväljaren
Växelväljare - Small.JPG
Växelväljare - Small.JPG (48.73 KiB) Visad 750 gånger
- Mildhybriden gör start/stop funktionen mycket mjukare.
- I gamla bilen hade jag Amber skinn. Det gick inte längre att få med mindre än att man tog Inscription paketet, så det blev nya skinnet "Slate Grey". Helt okay, men jag tyckte Amber såg "lyxigare" ut.
IMG_6056- small.jpg
IMG_6056- small.jpg (43.46 KiB) Visad 750 gånger
- I mittkonsolen, mot baksätet, sitter två USB-C uttag under ett litet lock.
- Nya stylingen på bakdelen med ny spoiler, dolda avgasrör och det coola ljusspelet på ledlyktorna när man startar och stänger av tycker jag är lyckad.
Bakparti - small.jpg
Bakparti - small.jpg (39.01 KiB) Visad 750 gånger
av 0006dewi
#1404784
Tänk på att när den är byggt ska den levereras till handlaren sedan rekondas samt leverans servas.. Sedan har vi ej alltid tid förrens om 2 veckor att ta in den..
Så funkar det hos oss...

Mvh Wille

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

av Magben02
#1404960
Intressant att du tycker din nya V90 är mycket tystare swehiort, är det till my21 man förändringar eller är det någon annan skillnad?
Är det fler som gjort liknande iakttagelser?
av AndS
#1405007
Hur gjordes mätningen, samma däckfabrikat/modell och lika mycket slitna? Ärligt svar nu ;-) för skillnad på 10 dB, nja..... möjligtvis om man asfalterat om sedan föregående mätningen :-)
av eqt
#1405028
Man kanske ska vara mer öppen för den stora möjlighet att appen som använts för mätningen inte levererat ett sant resultat, snarare än att kommentera själva siffrorna. Det är mer troligt att appen visar fel jämfört med det otroliga faktum att Volvo faktiskt levererar en såpass tyst kupé. Gissningsvis rör det sig om snittat kupéljud på runt 70-72 db (vilket får anses vara en normal nivå), på vägunderlag som då varken är extremt dåligt eller extremt bra - samt en mängd andra omständigheter som gör en rättvis skillnad väldigt svår att uppmäta.

Med det sagt, upplever @Swehiort en tystare kupé än innan så är det bara att gratulera.
Användarvisningsbild
av Swehiort
#1405549
perin skrev:10dB skillnad? Det skulle uppfattas som en halvering av ljudnivån. Nja, knappast troligt.
Håller helt med. Jag bara redovisade vad min app på telefonen visade. Tystare är den definitivt.

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]