Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1381413
Min XC90 är byggd januari 2017. Jag har inte heller haft några som helst problem med den.

Det går alltid att diskutera hur tyst en bil är, och jag skulle gärna haft en ännu tystare bil. Däremot kan jag inte säga att jag tycker den är högljudd. Jag har kört en facelift XC90 en vecka nere i Tyskland. Den var tystare än min bil. Om det beror på asfalten eller bilen vet jag inte, men min gissning är att det till stor del är asfalten. Hela SPA-plattformen är lite känslig för underlaget. På fin asfalt är de riktigt tysta. På svensk asfalt är de hyfsat tysta, men de kunde utan tvivel vara bättre.

Som alltid är det bäst att prova själv. Ljud är något som uppfattas väldigt olika av olika personer, och olika frekvensband stör olika mycket. Så prova och se vad NI tycker innan köp.
#1381419
Malmstroem skrev: lör 23 maj 2020, 19:22 Min XC90 är byggd januari 2017. Jag har inte heller haft några som helst problem med den.

Det går alltid att diskutera hur tyst en bil är, och jag skulle gärna haft en ännu tystare bil. Däremot kan jag inte säga att jag tycker den är högljudd. Jag har kört en facelift XC90 en vecka nere i Tyskland. Den var tystare än min bil. Om det beror på asfalten eller bilen vet jag inte, men min gissning är att det till stor del är asfalten. Hela SPA-plattformen är lite känslig för underlaget. På fin asfalt är de riktigt tysta. På svensk asfalt är de hyfsat tysta, men de kunde utan tvivel vara bättre.

Som alltid är det bäst att prova själv. Ljud är något som uppfattas väldigt olika av olika personer, och olika frekvensband stör olika mycket. Så prova och se vad NI tycker innan köp.
Min bil är tystare i Tyskland. Det ät pga asfaten.den glider igenom Tyskland :-)
#1381432
246 skrev:Otroligt imponerad av ditt jobb bjornw, ska leta upp din gamla tråd. Det blir att tipsa en bekant om ditt arbete och framför allt var han kan börja...med bucklan/hålet.
Själv är jag mycket känslig för vägljud/oljud i bilar, så tillvida att jag ibland åker runt med Boses hörlurar...och då pratar vi drömscenario. Hade en Toyota Prius 2 dagar och säger ALDRIG MER...som att sitta i en tom ravioliburk som någon sparkar boll med..hua!! Nej tack
:-) tack tack. Det hade varit svårare utan de bra instruktionerna hos Volvo och bilstereobyggarnas material. Men som ivrig amatör går det komma en bit. Hoppas din kompis upplever en förbättring. Det är några gånger man funderat på hur folk kan åka runt i vissa bilar, ravioliburk bra en bra liknelse :-D

Håller med om att hela SPA-serien är onödigt känsliga för grovleken på underlaget. Har inte kört i Tyskland men var med vår V90 i Danmark och det är ju som natt/dag mot den slitna E20 i Göteborg. Min erfarenhet är att stomljudet (vibrationer som fortplantar sig genom kaross) är snudd på omöjligt att bli av med i efterhand. Luftburet ljud går däremot att dämpa och minska. Överlag är SPA-bilarna välbyggda med bra tätningar och lister men det finns några svaga punkter. Jämför med ett öppet fönster i 110, behövs inte många mm lucka för att ljudet ska dåna in.
#1383886
Jag hoppas det är ok att fortsätta på denna tråden lite med ett sidospår.

På V90 2018/2019...
Vad behöver man egentligen för utrustning i en bil som man räkna med att köra slut på, typ använda 7-10 år ?
T.ex Intellisafe surround BLIS, backkamera, Navigation och Drive mode select .... hur värdefullt är det för gemene man ?

Sen om man vänder lite också på frågan... är det något man ska se till att det finns på bilen, som är lite av ett måste som inte ingår i Business advanced/Momentum SE ?

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]