Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hisingspaddan
#1379396
Har Volvo strategi att satsa på enbart fyrcylindriga misslyckats? Downsizingen skulle ju leda till lägre förbrukning, men XC90 med D5 drar ju minst lika mycket som motsvarande modeller från Audi eller BMW med sexor, och då dessutom med tunnare prestanda och mindre prestige. Den pågående mildhybridiseringen tycks ju inte sänka förbrukningen nästan något alls. Varför kan inte Volvo göra en fullhybrid av Toyota-snitt? Borde ju passa bra ihop med fyran. Jag såg att Toyota Highlander ska börja säljas i Sverige, hybridmotor med 146 g CO2 per km, att jämföra med XC90 B5, 167 g/km. Varför har inte Volvo en sådan?
av ellie
#1379409
@Hisingspaddan Har samma fundering som dig värför volvo inte satsa på full hybrid som faktiskt minska untsläpp och förbrukning. Mildhybrid är för det mesta värdelös.
av V70_2005
#1379435
Jag tror den stora vinsten är mindre motorrum, dvs mer plats för det man vill ha bilen till. T.ex. jämför plats på tredje sätesraden på en Q7.

Dessutom sparar man lite vikt och slipper köra aluminiumdörrar etc som är svårt att tillverka och högre kostnad.

Men det saknas en kraftfull diesel på xc90, själv köpte jag t6 beroende på detta.
av Hisingspaddan
#1379442
V70_2005 skrev: tis 12 maj 2020, 21:08 Jag tror den stora vinsten är mindre motorrum, dvs mer plats för det man vill ha bilen till. T.ex. jämför plats på tredje sätesraden på en Q7.

Dessutom sparar man lite vikt och slipper köra aluminiumdörrar etc som är svårt att tillverka och högre kostnad.

Men det saknas en kraftfull diesel på xc90, själv köpte jag t6 beroende på detta.
Så kan det säkert vara. Då lärde jag mig något!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1379444
XC90 är värd en maskin motsvarande Audi SQ7, dvs en V8-diesel :-)
av Siqqe
#1379495
De fyrcylindriga dieslarna tycker jag gör sitt jobb bra. Ligger runt 0,7-0,8 l/mil med min tunga XC90.

Däremot är bensinarna en KATASTROF. Förstå mig rätt, jag älskar motorns karaktär, ljud och effekten från min T6:a, men bränsleförbrukningen är under all kritik. Om jag verkligen försöker köra så snålt som möjligt, långfärd så kommer jag ner till 0,9 l/mil i min andra V90. Den går verkligen inte att köra billigare.

Jag kör mestadels blandad körning med T6:an och då ligger jag oftast ganska exakt på 1,0 l/mil. Detta måste ju ändå vara under all kritik år 2020?

År 2001 hade jag en V70 T5 årsmodell 2001 med manuell låda och den körde jag blandad körning på 0,85 l/mil. Långfärd kunde jag komma ner under 0,8 l/mil.
av least
#1379497
Halare bil än V70 2001 har Volvo aldrig lyckats göra.
Den har ett extremt lågt vindmotstånd.

Nya V90 är som en tegelsten i jämförelse.

Fronten på en V90 är stor samt öppen, medan en V70 2001 har en liten grill samt fronten är stängd till sin karaktär.
Undrar om det inte vore till nytta att ha ett stängbart spjäll på V90 grillens insida?
Då skulle man slippa tryckfallet.
av TomasGBG
#1379512
least skrev:Halare bil än V70 2001 har Volvo aldrig lyckats göra.
Den har ett extremt lågt vindmotstånd.

Nya V90 är som en tegelsten i jämförelse.

Fronten på en V90 är stor samt öppen, medan en V70 2001 har en liten grill samt fronten är stängd till sin karaktär.
Undrar om det inte vore till nytta att ha ett stängbart spjäll på V90 grillens insida?
Då skulle man slippa tryckfallet.
Det finns ett spjäll på min V90. I övrigt håller jag med om bensinförbrukningen. T8an är ett stort tankefel från Volvos sida. Jag kör den endast pga lågt förmånsvärde och glasspaken.
av Lövet
#1379537
Siqqe skrev:Jag kör mestadels blandad körning med T6:an och då ligger jag oftast ganska exakt på 1,0 l/mil. Detta måste ju ändå vara under all kritik år 2020?
Vad drog en bil med 300hk förr om åren? T6 med sexan är inte direkt snålare. När jag provkörde snittade jag 1.67 lit/mil över 10 mil och det var ingen buskörning utan rätt normal.

Min S40N T5 AWD snittade 1.45 lit/mil över 3000 mil och då var det 220 hk och en pyttebil i jämförelse.
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]