Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1381442
Ok67 skrev: lör 23 maj 2020, 21:02 Bilutvecklingen går tyvärr åt helt fel håll just nu.
Håller fullständigt med. Men samtidigt tycker jag att biltillverkarna kunde ta ett större ansvar.
Man försöker ju faktiskt ge sken av att man värnar om miljön men om man samtidigt tjänar grova pengar på fossildrivna suvar så är det faktiskt rent hyckleri!
av Ok67
#1381445
Erik Å skrev: lör 23 maj 2020, 21:08
Ok67 skrev: lör 23 maj 2020, 21:02 Bilutvecklingen går tyvärr åt helt fel håll just nu.
Håller fullständigt med. Men samtidigt tycker jag att biltillverkarna kunde ta ett större ansvar.
Man försöker ju faktiskt ge sken av att man värnar om miljön men om man samtidigt tjänar grova pengar på fossildrivna suvar så är det faktiskt rent hyckleri!
Frågan är inte helt okomplicerad. Även konsumenterna har ju ett ansvar att inte efterfråga bensindrivna SUVar.

Men jag tror vi sett slutet nu. Corona har redan skadat ekonomin hårt och värre lär det bli. Då inser folk snart att en V40 med snål diesel är ett bättre transportmedel.
Användarvisningsbild
av Derank
#1381446
Vad skulle Corona ha för påverkan på mitt bilval? sedan du glömmer att ekonomier alltid återhämtar sig och att folk glömmer väldigt fort
av Erik Å
#1381447
Ok67 skrev: lör 23 maj 2020, 21:16 .. Corona har redan skadat ekonomin hårt och värre lär det bli. ..
Jag tror att det är en överhängande risk att välkända biltillverkare kommer att försvinna.. Svårt att förutse vilka det blir :-)
av Ok67
#1381457
Derank skrev: lör 23 maj 2020, 21:24 Vad skulle Corona ha för påverkan på mitt bilval? sedan du glömmer att ekonomier alltid återhämtar sig och att folk glömmer väldigt fort
Inte för en enskild individ. Men marknaden i stört blir mer försiktig i tider som dessa.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1381483
Erik Å skrev: lör 23 maj 2020, 21:08
Ok67 skrev: lör 23 maj 2020, 21:02 Bilutvecklingen går tyvärr åt helt fel håll just nu.
Håller fullständigt med. Men samtidigt tycker jag att biltillverkarna kunde ta ett större ansvar.
Man försöker ju faktiskt ge sken av att man värnar om miljön men om man samtidigt tjänar grova pengar på fossildrivna suvar så är det faktiskt rent hyckleri!
Hur skall det gå till? Visa mig den biltillverkaren som överlevet de senaste 10 åren utan att ha en SUV i modellprogrammet.

Om företag inte ger det som konsumenterna efterfrågar så går de i kk. Kallas marknadsekonomi.

Du kanske hellre vill ha planekonomi, statlig styrning, diktatur osv?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1381487
Bilmotorer har inte alls blivit så mycket snålare som tillverkarna vill påstå. I många fall så har det ätits upp av att bilarna blivit större och framför allt tyngre.

Sedan har tillverkarna utnyttja den gamla orealistiska körcykeln för att påvisa 5-10% bränslebesparing per år fast konsumenterna inte märkt skillnad.

Ett bra exempel är att jämföra min Volvo 240 från 1989 med min Alfa Romeo från 2013 då båda är bensinare och har samma tjänstevikt 1440 kg mot 1460 kg. Volvon hade mekanisk insprut 116 hk och manuell låda, Alfan har downsized turbo på 1,3 l med 170 hk och automat.

Blandad körning för mig drog Volvon 1,00 l/mil och samma körmönster med Alfan är 0,82 l/mil. Jag bor i Stockholm så det är mycket stadskörning. Besparingen på 25 års motor utveckling är alltså bara ca 18 %. På långresor ex Sthlm-Gbg så drog Volvon 0,75 l/mil och Alfan drar 0,65 l/mil så där är besparingen ca 15 %. Siffror vid pump såklart.
av Lövet
#1381509
Jamen Alfan är ju också 50% snabbare minst
av jpu
#1382263
Saknar sexan i min tidigare Allroad varje dag.
Volvos dieslar låter dessutom fördärvligt jämfört med Mercedes och BMW. Provkör en 220d eller 520d och märk skillnaden.
Snittförbrukning i min A6 Allroad med 272hk var 0,73 i V90 CC D4 med Polestar drar 0,79 i samma körmönster. Då kan jag tillägga att jag gasade betydligt mycket mer med Audin ...
av frippe64
#1382271
frasse4 skrev: sön 24 maj 2020, 07:25 Bilmotorer har inte alls blivit så mycket snålare som tillverkarna vill påstå. I många fall så har det ätits upp av att bilarna blivit större och framför allt tyngre.

Sedan har tillverkarna utnyttja den gamla orealistiska körcykeln för att påvisa 5-10% bränslebesparing per år fast konsumenterna inte märkt skillnad.

Ett bra exempel är att jämföra min Volvo 240 från 1989 med min Alfa Romeo från 2013 då båda är bensinare och har samma tjänstevikt 1440 kg mot 1460 kg. Volvon hade mekanisk insprut 116 hk och manuell låda, Alfan har downsized turbo på 1,3 l med 170 hk och automat.

Blandad körning för mig drog Volvon 1,00 l/mil och samma körmönster med Alfan är 0,82 l/mil. Jag bor i Stockholm så det är mycket stadskörning. Besparingen på 25 års motor utveckling är alltså bara ca 18 %. På långresor ex Sthlm-Gbg så drog Volvon 0,75 l/mil och Alfan drar 0,65 l/mil så där är besparingen ca 15 %. Siffror vid pump såklart.
Ett helt annat exempel:
Från vår V70 2,0F -09 till vår V60 T3 -12 har förbrukningen minskat med 13%.
Ny motorgeneration, minskad motorvolym, direktinsprutning och turbo.
Jag tycker 13% är ganska bra på ett generationsskifte.

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]