Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ok67
#1381523
KalleJ skrev: sön 24 maj 2020, 10:08
Ok67 skrev:
KalleJ skrev: sön 24 maj 2020, 00:55 Är ju i princip samma pris som ATE,Brembo,Zimmerman om man beställer från Tyskland. Är inte ATE som tillverkar Volvos skivor iaf någon av storlekarna.

Och nej inte panikbromsning jag tänker på, är mer krafterna som uppstår vid krock. Har kört av vägen själv och fälgen satt inte ens kvar, fälgnavet och bromsskivan som låg mot marken.

Men visst behöver man inte nya belägg och har en eller två skeva skivor kan det nog vara vettigt att kolla efter.
Originalskivor som gått 5 mil för 600 kr/styck inkl. frakt får nog betecknas som riktigt billigt. En seriös demonteringsfirma besiktar delarna innan försäljning och lämnar även garanti.

Jag skulle välja dem före eftermarknadsskivor alla dagar i veckan.
https://www.wikingerparts.de/en/shop/vo ... c-31423722 Orginalskivor för 79Euro styck. (16")
Att kalla Brembo, Ate och Zimmerman för eftermarknad är bara tokigt. De några av de största OEM tillverkarna.
Men du kan ju fortsätta tro att Volvo får specialstål i sina Kina skivor (inte alla storlekar) så fortsätter jag köpa tysk tillverkade Zimmerman :party:
Eftermarknad är det per definition så snart de inte säljs av Volvo.

Därav inte sagt att eftermarknadsprodukter är dåliga. Det finns många som är identiska med originaldelar men det existerar också rent dåliga eftermarknadsdelar.

Risken att få dåliga delar är såklart låg om man köper av en känd tillverkare. Men det finns ingen garanti för att de uppfyller samma specar som original.

Missförstå mig rätt, jag köper också eftermarknadsdelar till min bil. Men hade jag haft valet att köpa original som gått 5 mil till lägre pris så hade jag tagit det.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1381600
Jag väljer Brembo långt före Volvo-original!
Användarvisningsbild
av jojjeblom
#1381636
Hej tack för tips och råd med detta :-)

Verkar ju vara problem med Volvos original bromsdelar (skivor) till dessa bilar så några såna blir det inte att jag köper, lutar åt Zimmerman. Har Zimmerman på min gamla V70 och dom har funkat bra i många år.

Återkommer när detta är fixat.
av mortimer
#1391092
Jag kan flika in här.
Köpte Brembo skivor och belägg till bägge mina bilar i signaturen. Tänkte att Brembo belägg fungerar bäst ihop med Brembo skivor. Men nästan direkt efter bytet så fanns vibrationer vid broms framförallt när man kört en bit o bromsarna varma men även kalla. Både i låg och hög fart. Samma på bägge bilarna o allt rengjorde när jag bytte, jag är tendens till pedant.
Tänkte att jag provar med det enklaste koch billigaste, byter till något budgetbelägg (ABS blev det) o vips så är bromsvobrationer borta o broms inga en fröjd. Kört ca200mil även med husvagn sedan bytet. Ska ge mig inkast med S40n i veckan som kommer.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1391116
Det är ett lotteri alltså.
Två uppsättningar ATE frambromsar började vibrera för mig. Nu med Brembo är bromsarna silkeslena. Kör fortfarande med ATE bak. Med ATE skivor fram och Ceramic beläggen kändes det som att bilen bromsade mer bak. Den känslan är helt borta nu och det syns på bakskivorna som inte får den där mörka nyansen efter lite inspirerad körning, känslan är riktigt bra. Kör hårt!
av mortimer
#1391199
Bytte du både skicor och belägg till Brembo ?
Brembo som jag hade på allt först köpte jag från typ Autodoc. ABS belägen köpte jag från mekster.se

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]