Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ok67
#1381440
Kolla även vad originaldelar kostar.

Bytte precis kondensor på min Peugeot och där kostade original lika mycket som eftermarknads från en känd leverantör.

Jag skulle tro att även Volvo blivit tvungna att pressa priserna.
av Ok67
#1381443
Kan även tipsa om bildelsbasen. Inte sällan så dyker det upp delar från bilar som körts 500 mil och sedan krockats så illa att de lösts in.

Då kan du få nästan nya originalskivor för småpengar
av KalleJ
#1381448
Ok67 skrev:Kan även tipsa om bildelsbasen. Inte sällan så dyker det upp delar från bilar som körts 500 mil och sedan krockats så illa att de lösts in.

Då kan du få nästan nya KROCKADE originalskivor för småpengar
Fattades ett ord :party: :party:

Zimmerman från getech.se är mitt standard tips på bromsar om man inte vill lägga pengar på originaldelar.
Kör in nya skivor försiktigt men ordentligt, så ska det inte vara några problem nästan oavsett hur man beter sig efteråt.
av Ok67
#1381458
KalleJ skrev: lör 23 maj 2020, 21:24
Ok67 skrev:Kan även tipsa om bildelsbasen. Inte sällan så dyker det upp delar från bilar som körts 500 mil och sedan krockats så illa att de lösts in.

Då kan du få nästan nya KROCKADE originalskivor för småpengar
Fattades ett ord :party: :party:

Zimmerman från getech.se är mitt standard tips på bromsar om man inte vill lägga pengar på originaldelar.
Kör in nya skivor försiktigt men ordentligt, så ska det inte vara några problem nästan oavsett hur man beter sig efteråt.
Behövs inte särskilt våldsamma krockar för att lösa in en modern bil. En älg över taket och några airbags utlösta så är det skroten direkt.

Sedan bör man såklart besikta delarna man sätter dit och provköra ordentligt. Men det gäller alltid vid bilreparationer.
av KalleJ
#1381473
Är ju i princip samma pris som ATE,Brembo,Zimmerman om man beställer från Tyskland. Är inte ATE som tillverkar Volvos skivor iaf någon av storlekarna.

Och nej inte panikbromsning jag tänker på, är mer krafterna som uppstår vid krock. Har kört av vägen själv och fälgen satt inte ens kvar, fälgnavet och bromsskivan som låg mot marken.

Men visst behöver man inte nya belägg och har en eller två skeva skivor kan det nog vara vettigt att kolla efter.
av Ok67
#1381490
KalleJ skrev: sön 24 maj 2020, 00:55 Är ju i princip samma pris som ATE,Brembo,Zimmerman om man beställer från Tyskland. Är inte ATE som tillverkar Volvos skivor iaf någon av storlekarna.

Och nej inte panikbromsning jag tänker på, är mer krafterna som uppstår vid krock. Har kört av vägen själv och fälgen satt inte ens kvar, fälgnavet och bromsskivan som låg mot marken.

Men visst behöver man inte nya belägg och har en eller två skeva skivor kan det nog vara vettigt att kolla efter.
Originalskivor som gått 5 mil för 600 kr/styck inkl. frakt får nog betecknas som riktigt billigt. En seriös demonteringsfirma besiktar delarna innan försäljning och lämnar även garanti.

Jag skulle välja dem före eftermarknadsskivor alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1381500
Ok67 skrev:Kolla även vad originaldelar kostar.

Bytte precis kondensor på min Peugeot och där kostade original lika mycket som eftermarknads från en känd leverantör.

Jag skulle tro att även Volvo blivit tvungna att pressa priserna.
Jo det händer att Volvo med är ok prisade där men inte på skivor och belägg. Fick be de kolla en gång till sist jag frågade då de var lätt dubbelt dyra mot Ate från Tyskland. Samma med bromsoljan, 1600kr på ÅF medans de andra seriösa i området tog 800-1000kr. Det är dessa saker folk "känner sig trygga med" att det kommer i en blå låda, och ja visst är de fina men...
av KalleJ
#1381508
Ok67 skrev:
KalleJ skrev: sön 24 maj 2020, 00:55 Är ju i princip samma pris som ATE,Brembo,Zimmerman om man beställer från Tyskland. Är inte ATE som tillverkar Volvos skivor iaf någon av storlekarna.

Och nej inte panikbromsning jag tänker på, är mer krafterna som uppstår vid krock. Har kört av vägen själv och fälgen satt inte ens kvar, fälgnavet och bromsskivan som låg mot marken.

Men visst behöver man inte nya belägg och har en eller två skeva skivor kan det nog vara vettigt att kolla efter.
Originalskivor som gått 5 mil för 600 kr/styck inkl. frakt får nog betecknas som riktigt billigt. En seriös demonteringsfirma besiktar delarna innan försäljning och lämnar även garanti.

Jag skulle välja dem före eftermarknadsskivor alla dagar i veckan.
https://www.wikingerparts.de/en/shop/vo ... c-31423722 Orginalskivor för 79Euro styck. (16")
Att kalla Brembo, Ate och Zimmerman för eftermarknad är bara tokigt. De några av de största OEM tillverkarna.
Men du kan ju fortsätta tro att Volvo får specialstål i sina Kina skivor (inte alla storlekar) så fortsätter jag köpa tysk tillverkade Zimmerman :party:

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]