Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johanu71
#1374353
Hej
En D3 AWD har den 8-stegade lådan. D3 har 6-stegad låda.
Hade undvikit en MY17. Har kört en en D4 AWD MY17 I 15 000 mil och hafr mycket strul. Framför allt vibrationer, elektronik och mjukvarufel. Lång lista på fel på den kärran. Kolla inpassning på bakdörrar, nivå på chassit bak(hänger som padda på en del bilar). Lyssna efter skrammel i inredningen. Kolla servicehistoriken. Kolla efter olje läckage vid ventilpackningarna. Provkör och känn efter om det finns vibrationer i olika hatigheter. Speciellt i 100 - 130 km/h.

Mitt tips är en D3 AWD MY18 eller nyare. Lite snålare än D4 och mindre dieselknatter än D4. Tycker D4 knorrar och har råare gång. D3 på 150Hk räcker för dem flesta. Leta efter en bra specad. bil istället. Gärna en som har AdBlue också. Kör du på AdBlue och HV100 kör du helt fossilfritt och så rent som det bara går på diesel.
Momentum advanced, teknikpaket, miljöpaket (VOC, P-Värmare m.m.), automat, 12" skärmen, Intellisafe surround (BLIS m.m.). Det är väl det "man behöver". Allt annat är väl på nöjeskontot så att säga.
Lycka till med köp.
av Jonteish
#1374477
Johanu71 skrev: mån 13 apr 2020, 09:01 Hej
En D3 AWD har den 8-stegade lådan. D3 har 6-stegad låda.
Hade undvikit en MY17. Har kört en en D4 AWD MY17 I 15 000 mil och hafr mycket strul. Framför allt vibrationer, elektronik och mjukvarufel. Lång lista på fel på den kärran. Kolla inpassning på bakdörrar, nivå på chassit bak(hänger som padda på en del bilar). Lyssna efter skrammel i inredningen. Kolla servicehistoriken. Kolla efter olje läckage vid ventilpackningarna. Provkör och känn efter om det finns vibrationer i olika hatigheter. Speciellt i 100 - 130 km/h.

Mitt tips är en D3 AWD MY18 eller nyare. Lite snålare än D4 och mindre dieselknatter än D4. Tycker D4 knorrar och har råare gång. D3 på 150Hk räcker för dem flesta. Leta efter en bra specad. bil istället. Gärna en som har AdBlue också. Kör du på AdBlue och HV100 kör du helt fossilfritt och så rent som det bara går på diesel.
Momentum advanced, teknikpaket, miljöpaket (VOC, P-Värmare m.m.), automat, 12" skärmen, Intellisafe surround (BLIS m.m.). Det är väl det "man behöver". Allt annat är väl på nöjeskontot så att säga.
Lycka till med köp.
Tack för svar, vi har ungefär samma värderingar på bil. Har klarat mig riktigt fint med d3a på v70n. Ska leta efter en d3 my18. Vet inte riktigt om jag behöver awd kör mest motorväg. Är det mycket skillnad på 6 växlad kontra 8? Eller kan jag nöja mig med 6 växlad? Vill dock inte i efterhand känna att fasen skulle haft 8 växlad.
av mortimer
#1374546
Jag flikar in lite på tråden då jag går i samma tankar inom kort att byta bil. Något som jag missat är storleken på förardisplayen, trodde bar det fanns en modell/storlek ? Är det displayen med hastighetsmätare eller är det den i mittenkonsolen som man styr mycket med ni.
Själv tittar jag på en T4, -18 eller nyare. Men det kan vi bortse från i denna tråden.
av Jonteish
#1374566
mortimer skrev: tis 14 apr 2020, 13:35 Jag flikar in lite på tråden då jag går i samma tankar inom kort att byta bil. Något som jag missat är storleken på förardisplayen, trodde bar det fanns en modell/storlek ? Är det displayen med hastighetsmätare eller är det den i mittenkonsolen som man styr mycket med ni.
Själv tittar jag på en T4, -18 eller nyare. Men det kan vi bortse från i denna tråden.
Det är den med hastighetsmätare, den högra visar varvtal och vänstra hastighet på stora displayen, sen kunde man får karta i den större, vet inte riktigt om det är ett måste men
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1374578
Förardisplayen finns i 8" och 12".
Det som avviker, förutom det uppenbara grafiska med bl.a. navigatorn i mitten, är att 12" har varvräknare medan 8" har temperaturmätare för motorn.
Tvärt om finns inte, finns de som har saknat en temperaturmätare på 12"-skärmen.
12 tum.JPG
12 tum.JPG (41.77 KiB) Visad 3944 gånger
8 tum.JPG
8 tum.JPG (33.61 KiB) Visad 3944 gånger
av AndS
#1374599
fjohan82 skrev: tis 14 apr 2020, 16:43 , är att 12" har varvräknare medan 8" har temperaturmätare för motorn.
Tvärt om finns inte, finns de som har saknat en temperaturmätare på 12"-skärmen.
Och vad är det mellan hastighetsmätare och växellägesindikator på 8", bara som notering.
Men rent generellt, ta bort tramset med varvräknare på standard bil och speciellt med automat.
Använd den platsen till något vettigare, större display på 12" för navigator för de som önskar det.
Som info, de där plottriga siffrorna med förbrukning, hur långt bilen gått, etc, kan man enkelt ta bort i inställningar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1374607
@AndS: Det är beroende på körläge, om den visas eller ej. Jag tolkar det som att bilar utan Drive Mode (hjulet vid växelväljaren/växelspaken) helt saknar varvräknare, men jag kan såklart ha fel.

Ändrar man körläge kan mätaren istället för att ha varvräknare, se ut såhär:
8 tum..JPG
8 tum..JPG (25.82 KiB) Visad 3914 gånger
V90 D3.JPG
V90 D3.JPG (72.4 KiB) Visad 3914 gånger
https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/per ... 0-14355513
av 246
#1374699
Så detta är alltså 12-tumsskärmen iom att den har gps i skärmen? Isåfall finns tempmätare då även på den stora skärmen beroende på körläge?
Vet att V40 har 3 olika vyer för skärmen(på vissa modeller), har inte V90 det också?
av onemangang
#1375208
Hade en v90cc d4 med teknikpaket mm. Dynamisk led var riktikt bra tycker jag. Då även större disp. Var fint med navigator i mitten. Hade en 2019.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]