Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1498809
Ja det är verkligen lurt. Man märker inte hur jäkla halt det är förrän det är försent.

Räcker med ett rödljus med polerad fin vinterväg. Man gasar på som vanligt och far iväg, men bilen bredvid segar iväg på grund av halkan och man är typ "Oj, är det så halt?" och provbromsar och inser att, jo, det ÄR verkligen halt.

Så gäller att köra försiktigt, trots att man kan ha grepp när man skall iväg.
Och likaså, kör du en framhjulsdriven bil som upplevs slingrid i vintermodden så, ja, då kör du nog lite för fort (eller har dåliga däck, eller båda dera).

Men, det kan vara praktiskt ibland även om jag kalrat mig i alla år utan. Att det blev AWD för vår del hade faktiskt mest att göra med att man fick dra 2,2 ton med AWD och 1,8 ton utan (?).
Kolla på aktuell bil vad som gller då jag såg att man ändrade det pås enare årsmodeller (vi har -18).
av Härjedalen
#1498810
Problemet vi har haft här i vinter med snöröjning är att P*AB vinner upphandling, säljer vidare till någon som gör det billigt, i år en bonde som kunde köra, oerhört dåligt underhåll och väglag. Så att ha AWD känns som ett måste & lite lyx då man aldrig haft det innan. Även med en barnstol i känns AWD som givet.
av AndS
#1498811
Malmstroem skrev: ons 11 maj 2022, 09:40 Visst går bilen lugnare och mer stabilt, men det kan locka till för hög hastighet. Bevisligen kan inte alla hantera det.
Ja det kan jag inte påverka hur man kör sin bil :-D Då skulle vi också undvika motorstarka bilar med argumentet att de lockar till högre hastigheter ;-)
av Malmstroem
#1498816
Naturligtvis beror det i slutändan på hur man kör sin bil. Det jag vill ha sagt är att AWD statistiskt sett inte är en säkerhetshöjande finess.

Det betyder inte att AWD inte har fördelar. För mig är ökad framkomlighet vid lägre farter den största fördelen. Jag har för tillfället en framhjulsdriven och en fyrhjulsdriven bil -- och kommer snart att två fyrhjulsdrivna.

Bra AWD ger också högre stabilitet vid högre hastighet när det är halt. Det går att diskutera hur stor skillnaden är, och hur nyttig den stabiliteten är. Det är lätt hänt att hastigheten blir för hög då. För mig är den fördelen mindre värd. När den börjar märkas går det numera för fort för mig. :-D
av Lockis
#1498899
bem skrev: - Luftfjädring (tidigare Four-C).
Nej, Four-C och Luffjädring är olika saker.
Användarvisningsbild
av bem
#1498940
Lockis skrev: tor 12 maj 2022, 08:36
bem skrev: - Luftfjädring (tidigare Four-C).
Nej, Four-C och Luffjädring är olika saker.
Jag kanske skulle uttryckt mig tydligare. luftfjädring med aktivt chassi är det jag avsåg när jag bara skrev Luftfjädring (på nyare Volvo).
Har bara minne om Four C förr på Volvo.
Kanske Four C inte hade luftfjädring?
Hur som dagens Volvo har (väl varit så några år på SPA plattformen gissar jag) luftfjädring är med aktivt chassi. Luftfjädring om man har det kan vara på bakhjulen eller på alla hjulen beroende på vilken Volvomodell det är fråga om.
Jag tänker att Four C har många likheter dagens Volvo som har luftfjädring med aktivt chassi.
Nu kanske det är lite tydligare vad jag avsåg. Ja detta är det lilla jag känner till om dagens Luftfjädring (med aktivt chassi) på Volvobilar.
Förklara gärna vad skillnaden är mellan Volvos Four C och Volvos nyare Luftfjädring med aktivt chassi.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1498941
bem skrev:
Lockis skrev: tor 12 maj 2022, 08:36
bem skrev: - Luftfjädring (tidigare Four-C).
Nej, Four-C och Luffjädring är olika saker.
Jag kanske skulle uttryckt mig tydligare. luftfjädring med aktivt chassi är det jag avsåg när jag bara skrev Luftfjädring (på nyare Volvo).
Har bara minne om Four C förr på Volvo.
Kanske Four C inte hade luftfjädring?
Hur som dagens Volvo har (väl varit så några år på SPA plattformen gissar jag) att luftfjädring är med aktivt chassi.
Jag tänker att Four C har många likheter dagens Volvo som har luftfjädring (med aktivt chassi).
Nu kanske det är lite tydligare vad jag avsåg.
Förklara gärna vad skillnaden är mellan Volvos Four C och Volvos nyare Luftfjädring med aktivt chassi.
på nya V60 (har aldrig haft luftfjädring)
På bil utrustad med Four-C är stötdämpningen anpassad efter det valda körläget och efter vilken hastighet bilen har. Dämpningen är normalt inställd för så bra komfort som möjligt och regleras kontinuerligt beroende av vägens underlag, bilens acceleration, inbromsning och kurvtagning.
På en bil med luftfjädring (XC60)
Luftfjädring och stötdämpning
Systemet är anpassat efter det valda körläget och efter vilken hastighet bilen har. Med luftfjädringen regleras bilens markfrigång till en lägre nivå vid högre hastigheter vilket minskar luftmotståndet och ökar stabiliteten. Dämpningen är normalt inställd för så bra komfort som möjligt och regleras kontinuerligt beroende av vägens underlag, bilens acceleration, inbromsning och kurvtagning.
Min tolkning är att Luftfjädringen inte har något med Four-C att göra. utan Four-C är en teknik som inte längre används av Volvo. Då den användes tolkar jag det som att det var med hydraulisk dämpning. Volvo hade en bättre info sida om det tidigare när man fortfarande sålde Four-C (Min förra V60 var utrustad med det).

Oavsett är det inget att hänga läpp för. Finns ju inte på nybeställningar idag :-) idag är det luft som gäller. enbart bak på vissa bilar. Både fram och bak på vissa. Och på vissa modeller finns det inte alls som tillval.
av Härjedalen
#1499817
Angående den bilen jag skickade på som Rid*****rk sålde så efter provkörning så avböjde jag, inget fel på bilen.. säljaren både sänkte & höjde priset allt inom en vecka..
Har dock vidgat mitt sökområde och hittade en v90 i Huddinge. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /100598722
Vad jag läst mig till är rostbehandlingen sådär på dessa (tyvärr) hur orolig skall man vara? Detta bilköp skall jag ha ca 4-5 år har jag tänkt. Lite mer roligheter i & känns lagomt för ändamålet.

För mig som sällan har bil på finans.. erfarenheter av att sätta ett restvärde på bilen?? 30-40% är man rent utav korkad eller kan det vara vettigt? Eftersom att ett husbygge står runt knuten så vill vi inte lägga hur mycket som helst.
Vad säger ni? :D
av AndS
#1499825
Bilen är 5 år och rullat 15 000 mil.
Om du behåller i 5 år till vad blir då milställning?
Jag är inte orolig för rost, var fin under vid senaste besiktning, lite ytrost på detaljer som är obehandlade och helt normalt.
Jag kör en egen kalkyl med våra bilar att de ska vara nollvärde vid 10 år och ser det som extrabonus vid byte.
Användarvisningsbild
av bem
#1499829
Härjedalen,
V90 rostskyddet: ja rostskyddet är bara medelmåttigt, inte toppbetyg som t.ex BMW och Audi brukar ha. Mycket är s.k. Premium på en V90 men definitivt inte rostskyddet (detta gäller generellt alla Volvos bilar på SPA-plattformen).
Visserligen har Vi Bilägares långtidstest V90 (köptes in ny i nov. 2017 av Vib, är en D3 AWD) rätt hemska rostangrepp under bilen men faktum är det finns andra V90 som har rätt lite rost undertill. Så man kan inte dra slutsatsen att alla V90 är sådana rosthögar (undertill) som Vib exemplaret. Är du orolig för rosten köp en V90 som gått i trakter de inte saltar på vägarna.
Skynda dig att läsa den här artikeln som f.n. är upplåst så har du lite att gå på ang. V90 rostskyddet (på Vib exemplaret):

https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar


Den vita V90 du senast kollat på:

Den ser fin ut på bilderna och på papperet.
Ser inte den har rattvärme som är rätt skönt ha. Elektriskt uppvärmda spolmunstycken ser jag heller inte den har.
Mörkt tonade rutor är snyggt men försvårar backning när det börjar mörkna ute, tro mig, även om man har backkamera (är väl ingen backkamera på den vita V90?).
Be säljaren fixar foton (närbilder) över hela undersidan så du kan se rostläget på den. Så bör du om du åker dit och kikar på den få se med egna ögon undersidan. Det skulle jag kräva annars köper du grisen i säcken dvs. osedd vad gäller undersidans skick. Bara för en bil blänker i plåten behöver inte chassit vara i lika fint skick.
Förresten kolla om bilen har akustikrutor också. Har det på min med tonade bakre rutor men minns inte om det var med i tonade rutor eller låg i utrustningsnivån ”Inscription” i mitt fall. Blir aningens tystare i bilen med akustikrutor .
Lycka till med V90 biljakten!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]