- ons 11 maj 2022, 09:46
#1498809
Ja det är verkligen lurt. Man märker inte hur jäkla halt det är förrän det är försent.
Räcker med ett rödljus med polerad fin vinterväg. Man gasar på som vanligt och far iväg, men bilen bredvid segar iväg på grund av halkan och man är typ "Oj, är det så halt?" och provbromsar och inser att, jo, det ÄR verkligen halt.
Så gäller att köra försiktigt, trots att man kan ha grepp när man skall iväg.
Och likaså, kör du en framhjulsdriven bil som upplevs slingrid i vintermodden så, ja, då kör du nog lite för fort (eller har dåliga däck, eller båda dera).
Men, det kan vara praktiskt ibland även om jag kalrat mig i alla år utan. Att det blev AWD för vår del hade faktiskt mest att göra med att man fick dra 2,2 ton med AWD och 1,8 ton utan (?).
Kolla på aktuell bil vad som gller då jag såg att man ändrade det pås enare årsmodeller (vi har -18).
Räcker med ett rödljus med polerad fin vinterväg. Man gasar på som vanligt och far iväg, men bilen bredvid segar iväg på grund av halkan och man är typ "Oj, är det så halt?" och provbromsar och inser att, jo, det ÄR verkligen halt.
Så gäller att köra försiktigt, trots att man kan ha grepp när man skall iväg.
Och likaså, kör du en framhjulsdriven bil som upplevs slingrid i vintermodden så, ja, då kör du nog lite för fort (eller har dåliga däck, eller båda dera).
Men, det kan vara praktiskt ibland även om jag kalrat mig i alla år utan. Att det blev AWD för vår del hade faktiskt mest att göra med att man fick dra 2,2 ton med AWD och 1,8 ton utan (?).
Kolla på aktuell bil vad som gller då jag såg att man ändrade det pås enare årsmodeller (vi har -18).