Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Härjedalen
#1498740
AndS han snöat in mig på att den dubbla instrumentpanelen är snyggare än den med endast hastighet.. den ser lite tråkigt ut, ska åka & kolla till helgen. Funderar på om man ska höja budgeten några tusen för att få en med lite mindre mil.. känns som att det kan vara värt det i slutändan :D
av AndS
#1498747
Hellre skaka lite i plånboken för färre mil än mera lull-lull. ;-)
När jag beställde vår var den ganska lik dina behov. Något nytt då var PA-funktionen och den är idag ett måste, har man blivit van med körassistans på väg så aldrig utan. Men i V90 är den ju standard.
Användarvisningsbild
av bem
#1498768
Visserligen varierar det vad man tycker är viktig och användbar utrustning i en V90. Men vissa saker klarar man sig i regel trots allt utan ganska lätt. Ju färre sofistikerade finesser kanske lite mindre risk för strul med bilen.
Visst kan det vara kul med lite ”onödiga” finesser, det erkänner jag själv för det har jag i min V90.
Men saker jag nog lätt skulle klara mig utan:
- Luftfjädring (tidigare Four-C).
- HUD (Head Up Display).
- Panoramatak.
- Bowers & Wilkins ljudanläggning, ja Harman Kardon ljudanläggning skulle jag klara mig utan.
- Eljusterbara förar- och passagerarstol.
- Metalliclack.
- Elmanövrerad baklucka.
- 360-graderskamera.
Men det är jag det.
Jag skulle ha svårt att vara utan:
- Farthållaren med Pilot Assist.
- Parkeringssensor bak+fram.
- Dragkrok.
- Bränslevärmare, med möjlighet starta den via Volvo Cars appen.
- Dynförlängare sittdynan i framstolarna för bra lårstöd (jag är lång).
- Eluppvärmd ratt (och eluppvärmda framstolar samt baksäte).
- Lastgaller (kan monteras som tillbehör).
Bodde jag där det är verklig vinter på vintern skulle jag vilja ha AWD.
Jag har kört både V70 bensinare och diesel samt min nuvarande V90 T6 är bensinare (Recharge, laddhybrid) och jag gillar nog diesel lite bättre men de anses lortgrisar numera av många så…
Tyvärr är det dyrt köra på HV100 diesel annars är det väl så rent det går köra med en diesel f.n.
Låga miltal skulle jag personligen prioritera över en massa utrustning.
Det beror på att jag kört några Volvo jag haft, sen nya, riktigt långt, 40000 mil med den jag hade längst. Så jag vet av erfarenhet vad som i regel börjar strula och slitas ut när milen plockar på.
Är ekonomin god är det väl bara fläska på, såklart kan det vara kul köra en fullmatat V90. Nån snikutrustad Volvo har jag aldrig haft, ej heller nån maxutrustad, har blivit mest ”Business” edition som de kallades förr i rätt många år. Värstingstereo har jag provat på i nån Volvo och det var i och för sig en upplevelse för öronen. Men jag åker mest moltyst i bilen så egentligen behöver jag inte sånt. Men i min nuvarande har jag Harman Kardon, den följde med i Inscription utrustningsnivå, ganska bra ljud.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Härjedalen
#1498771
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... /100629517
Denna har ju egentligen det jag söker, men det är väl miltalen som jag funderar över.. kommer om allt går som det ska bli en bilbarnstol i baksätet också. Har ledig haft AWD, bakhjulsdrift på allt förutom v70 nu, har aldrig varit ett problem. Men nu känns det som man vill ha något säkert & billigt att åka i. Bilen jag länkade har gått i Jämtland = bra!!
Dock milen är många.. kan dock lösa med mesta med förslitningsdelar, (pappa som gått fordon & skruvar skogsmaskiner till vardags) så det borde ändå lösa sig. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av bem
#1498790
Tänk på att det kan vara svårt tecka Maskinskadeförsäkring på en bil som gått så långt. Tror t.ex. Volvia Maskinskada inte går teckna ens med deras förlängda Maskinskadeförsäkring. Å andra sidan har du den nya Konsumentköplagen som trädde i kraft 1 maj -22 som ger dig mycket bättre skydd än den gamla.
av Xanthopteryx
#1498794
Härjedalen skrev: tis 10 maj 2022, 22:01 https://www.blocket.se/annons/vasternor ... /100629517
Denna har ju egentligen det jag söker, men det är väl miltalen som jag funderar över.. kommer om allt går som det ska bli en bilbarnstol i baksätet också. Har ledig haft AWD, bakhjulsdrift på allt förutom v70 nu, har aldrig varit ett problem. Men nu känns det som man vill ha något säkert & billigt att åka i. Bilen jag länkade har gått i Jämtland = bra!!
Dock milen är många.. kan dock lösa med mesta med förslitningsdelar, (pappa som gått fordon & skruvar skogsmaskiner till vardags) så det borde ändå lösa sig. Vad tror ni?
AWD är trevligt men egentligen inget som tillför säkerhet. Rent krasst tvärt om. Lättare att köra för fort med AWD, och AWD bromsar lika dåligt som 2WD när det är halt...
Användarvisningsbild
av bem
#1498803
Härjedalen skrev: ons 11 maj 2022, 07:57 Ja, men det är rätt skönt när man skall slingra sig upp för diverse backar
Exakt, det är i sådana situationer jag upplever "AWD" som bra (även om det inte är fullfjädrad AWD i min V90 Recharge laddhybrid, bensinmotorn driver på framhjulen, elmotorn på bakhjulen, vid körläge "Constant AWD"). Den "riktiga" 4-hjulsdriften, AWD, på vanliga icke Recharge laddhybrid Volvo är lite effektivare.
av AndS
#1498807
AWD med Haldex gör bilen vid körning i besvärligtt väglag "lugnare" och stabiliserar.
Och speciellt om man har något på dragkroken.
av Malmstroem
#1498808
Det är mer eller mindre statistiskt bevisat att det blir farligare med AWD. Visst går bilen lugnare och mer stabilt, men det kan locka till för hög hastighet. Bevisligen kan inte alla hantera det: https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05 ... deolyckor/

Jag föredrar själv AWD. Det är främst i lägre hastigheter jag uppskattar det. Jag tar mig fram rätt så mycket bättre med drivning på alla hjulen, vilket underlättar på snöiga och leriga skogsbilsvägar.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]