Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1498305
För att inte tala om nuläget som gör att det kan bli brist på Adblue. Hade jag Adblue skulle jag köpt en tunna (kostar ett par tusenlappar bara).
Annars står man där på pottkanten när det väl gäller.....
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1498330
Lagringstiden på adblue är upp till 12 månader, enligt denna tillverkare.

https://www.yara.se/miljoframjande-losn ... av-adblue/

Så köp inga stora mängder!
Användarvisningsbild
av bem
#1498336
Härjedalen skrev: tor 05 maj 2022, 14:35 Har också börjat kolla på en V90 hittade nu en D3 AWD.
Vad skall man vara vaksam på? Är inte ute efter något vrålåk, utan en bil som man åker tryggt & bra i från A - B. Skall få plats med barnvagn etc.
Länk på bilen här https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... /100174641
Kolla att det bytts till senaste låsskistorna i dörrarna, annars kan det bli otrevligheter på vintern, speciellt med bakdörrarna. Om du inte får upp dörrarna för att låskistorna frusit. Minns inte hur länge Volvo via goodwill bytte låskistorna men är du utanför goodwill blir det rätt dyrt att byta.
Hur många år kör du per år? Den vita V90 D3 du länka till har gått ca. 17000 mil, i och för sig ingen fara men ändå rätt många mil (i mina ögon). Men det är klart t.ex. en som bara gått säg 10000 mil blir en hel del dyrare.
En V90 är tung och lite sävlig men har en väldigt bra komfort. En D3 dieselmotor på 150 hk som bilen har borde räcka så länge man bara skall tuffa i normala farter men omkörningar lär inte gå i ett jehu. Hade en V70 D3 MY14 tidigare och visst var den helt OK att köra med men vid omkörningar var det allt lite segt. Kör en V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid (laddhybrid) MY22 numera. Man åker verkligen bekvämt i en V90 (jag hade V70 MY14 innan).
AWD är bra, blir lite stadigare på vägen i slirigt väglag.
Kolla om du verkligen behöver utrymmet i en V90, alternativet kan vara en V60 nämligen, det är inte jättestor skillnad i utrymme. Och lite billigare kan det bli då.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Härjedalen
#1498340
Tack Bem, kommer ju främst köra i Härjedalen (extremt dåliga vägar) har sällan bråttom när jag kör, oftast 100-110. Kommer nog köra kring 2500-3000 mil/år, (vi har långt till allt)
Skulle nog själv påstå att en CC är bäst, men med pågående husbyggnation & eventuellt kanske en ny familjemedlem på G så säger plånboken ifrån.
Servade nyss som sagt v 70:n nu för 18 t/kr. Hur står sig ett ev kamremsbyte & allt där till på en v90? Var hos en kille som är relativt dyr men vet att han är duktig & väldigt seriös
Användarvisningsbild
av bem
#1498358
Härjedalen skrev: fre 06 maj 2022, 14:40 Tack Bem, kommer ju främst köra i Härjedalen (extremt dåliga vägar) har sällan bråttom när jag kör, oftast 100-110. Kommer nog köra kring 2500-3000 mil/år, (vi har långt till allt)
Skulle nog själv påstå att en CC är bäst, men med pågående husbyggnation & eventuellt kanske en ny familjemedlem på G så säger plånboken ifrån.
Servade nyss som sagt v 70:n nu för 18 t/kr. Hur står sig ett ev kamremsbyte & allt där till på en v90? Var hos en kille som är relativt dyr men vet att han är duktig & väldigt seriös
Du kör mer än mig, jag ligger bara på 1500 mil numera per år. Förr som dig ungefär.
Serviceintervall på alla motorer till V90 är 3000 mil eller 1 år vilket inträffar först för oss vanliga bilister (i yrkestrafik är det väl annat intervall kanske). Byte kamrem kollade jag i min servicebok men stod inget, dock har jag läst det är 15000 mil (eller 10 år vilket som inträffar först). Om du köper den vita V90 skall den ha fått ny kamrem vid 15000 mil, kolla det. De övriga gummi-remmarna skall väl bytas då och lite annat också. Jag servar min Volvo och har så gjort med alla mina Volvo jag haft hos min lokala Volvoåterförsäljares verkstad, har blivit några kamremsbyten förr på t.ex. V70 jag haft. Är ju inte så mycket välja på än att byta när det skall bytas om man vill ha garantier och maskinskadeförsäkring kvar. Var man bör byta är väl en smaksak bara den som gör det får sätta en stämpel i serviceboken så det inte kan bli några diskussioner om remmen mot all sannolikhet skulle haverera, Gud förbjude.
Låskistorna skulle jag verkligen se upp med du som bor i kallare klimat.
Sen kanske du vet att bilar med Volvos nuvarande plattform SPA som t.ex. V90 har medelmåttigt rostskydd, inspektera bilens underrede innan du ev. slår till. Otätade skarvar längs tröskellådor, invändig behandling saknas i karossbalkar, bakaxelvaggan saknar vaxbehandling osv. Var medveten att en V90 har inget premiumrostskydd även om en del annat kan sägas vara premium på bilen. Lite synd för Volvo var förr ledande med rostskydd på sina bilar t. ex. V70 2000-2007 men tyvärr inte så längre. Man får vad man betalar för sägs det ibland, i detta fall stämmer det inte vad rostskyddet anbelangar. Vissa tänker ha en bil så kort tid de inte bryr sig om rostskyddet är bra eller dåligt men ju längre man tänkt ha bilen desto större anledning väga in rostskyddet mer tycker jag. V90 såsom jag lärt känna min är en rätt snygg kombi men en del säger V90 hänger med baken dock gör inte min MY22 det. Den är lite klumpig i stadstrafik och vid fickparkering det kommer man inte ifrån. Men man åker som en kung i den, även utan luftfjädring. Rymlig javisst men inte rymligare än den V70 MY14 jag hade innan. Var medveten om bilens medfödda nackdelar så att säga, kan du acceptera dem kan det vara en härlig bil och laståsna.
Du kanske känner till det kom en ny konsumentköplag 1 maj som ger köpare mycket bättre skydd, om du köper av en bilfirma. Det gör ett begagnatköp som en bil tryggare numera.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Volvoold
#1498361
Är det inte problem med vinande balansaxlar på alla VEA-motorer som finns i V90?

Det kan ju va bra att känna till om du inte redan läst den rekordlånga tråden om det här på forumet. Just nu 121 (!!!) sidor och 1208 inlägg.

viewtopic.php?t=144146
av Härjedalen
#1498497
Tusen tack! Än har vi inte saltade vägar. (Tur är väl det)
Har kommit fram till att vi vill ha stora displayen, dragkrok, AWD och tygsäten. Känns som man kanske ska kolla på en med lite mindre mil.. hur är det med autlådorna i v90.. något som skall bytas/spolas?
av Xanthopteryx
#1498506
Krok kan du eftermontera.
Stora skärmen skall också gå att eftermontera.

Finns inget i service om oljebyte men gör det ändå. När? Bra fråga... Jag bytte efter 6.000 mil i förebyggande syfte. Växlade faktiskt lite mjukare efter.
Fyrhjulsdrift, finns inget om byte av olja där heller men gör det. Typisch var 6.000 mil. Har det på min lista men inte kommit till skott än. Lätt att göra själv.
Användarvisningsbild
av bem
#1498536
AWD:
Folk har bytt oljan i haldexen och det brukar konstateras att filtret är igensatt av partiklar. Byte av den oljan för resp. hjul kan nog vara klokt var 5000 eller 6000 mil. Volvo har inget oljebytesintervall föreskrivet såvitt jag vet på detta men den vise byter nog oljan ändå och gör rent filtret.
AWD tror jag är en klok prioritering, jag har på min V90 T6 Recharge MY22 så jag kan slå på ”Constant AWD” och på vintern känner man direkt det går stadigare.

Automatlådan:
Samma visa här, Volvo har inget rekommenderat bytesintervall på oljan i automatväxellådan. Men den vise byter här också så slipper man nog problem och växlingarna sägs bli lite mjukare med ny olja.
Det finns skrivet en del om ovan på detta forum om du söker.
Man skall väl inte överarbeta servicebehovet men det säger sig själv att ny olja är bättre än sliten olja.

Dragkrok:
Volvos halvautomatiska eldragkok är käck och fungerar bra ( jag har den på min V90). Leta efter en bil som redan har den monterad.

Tygklädsel:
Jag har alltid tidigare valt tygklädsel i mina Volvo och har alltid varit nöjd. Men det har oftast varit skinnkant (inte konstläder). Men till den V90 jag har nu är det skinnklädsel (var det i Inscription utrustningsnivå jag har). Men jag gillar inte hel skinnklädsel och blir det nån mer Volvo skall jag inte ha det igen.

Stora displayen:
Visste inte det funnits något mindre än dagens display. Då har jag stora, den känns helt OK, mindre än den skulle jag inte vilja ha.

Övrigt:
Skall du ha en V90 som inte börjat rosta i underredet så kika på bilar som rullat i de län de inte saltar på vägarna.
Å glöm inte låskistorna nu, det kan bli besvärliga problem på vintern för barnfamiljer när speciellt bakdörrarna inte går få upp.
Lycka till med ev. V90. Skall nog mycket till om man blir besviken på en V90. Men gör hemläxan vilka svaga punkter bilen har så du delvis kan gardera dig mot dessa. Ingen bil är perfekt, det är plus och minus med alla bilar. Även en Rolls Royce (priset t.ex. och försäkringen, för oss vanliga inkomsttagare). :-)
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
#1498547
Lite förtydligande
Det som har 8" instrument har större hastighetsmätare men saknar varvräknare, samt har vid sidan tank och motortempmätare.
12,3" har ett extra displayutrymme för navigator mellan hastighet och varvräknare.
Men instrument storlek är lika annars.
Så ingen större skillnad, varvräknare idag är ganska överflödig med dagens varvstopp och även automatlåda.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]