Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonteish
#1374070
Hej, är ute och kollar på en v90 - 17 eller - 18.
Kör ca 12 mil arbetsresa tur och retur mest motorväg, har det någon fördel med d4ans 8 växlade låda? Tar helst en d3a då den är snålare om inte 8 växlare har någon klar fördel på motorväg.

Så de egentliga frågorna jag har om bilköpet är,

Barnsjukdomar? Vad bör jag kolla extra?

Lilla eller stora förardisplayen? Endast storleken skillnaden, eller varför bör man ha den större?

Någon skillnad på my17 och my18? Spelar ingen roll?

D3 eller d4? Har en d3a I v70 och tycker den duger, om inte 8 växlare är något gudomligt?

Något annat jag kanske inte tänkt på? Har annars 3 barn så kommer användas som familjebil på fritiden.

Tack på förhand för svaren.
av PeterA
#1374073
Allt är ju vilka preferenser man har. Antingen tycker man om bilar och köper då en bil med ”sin” motor och med en massa tillbehör som man anser sig behöva och underlättar vardagen för en själv samt att det känns roligt att gå ut till sin bil.

Eller så är man bara intresserad av ett transportmedel och är nöjd med det. Vem av dessa två sorter eller blandning du kan tänkas vara är ju lite svårt att säga men korta svaret är att du behöver förstås ingen utrustning alls vad gäller displayer och växellådor för V90in är en såpass bra bil i grundutförandet att den duger gott i ett D3 momentum utförande som gissningsvis nästan alla bilar är minst.

Av de valen du sätter upp här så hade jag personligen gått på en D4 med lagom lullull och självklart automat för bekvämlighetens skull :) den digitala displayen ger dig mer information om momentanförbrukning mm samt ger om du har tillvalet även kartorna i skärmen vilket är grymt smidigt. Har själv tre barn och 4 zons klimatanläggning var ju grymt skönt att ha då det alltid tjatas om för varmt eller kallt. Mina laminerade rutor tog bort allt vindbrus från backspeglar och fönsterkarmar samt att r-design kittet tog bort det gungiga ur bilen (åksjuka barn) och gav de bästa stolarna för min rygg på långkörning. Panorama är ju grymt skönt och ger luft i kupén osv osv. Hade en fullspecad bil så du vet vilken kategori jag tillhör då hahahaha!!! :)

Vad gäller fel är det de slocknande baklysena som retat mig mest på min -18 bil (13k för byte av båda) samt att den hängde över bakhjulen men det åtgärdade Bilia med en justering och höjning av bakvagnen. Hade ett lås bak som frös sönder och behövde bytas på garanti också. Annars inget jag hade bekymmer med under mina två och ett halvt år jag hade min V90.

Lycka till med köpet nu! det går inte att misslyckas med en V90, en grymt bekväm och snygg bil :)
av Freddy100
#1374076
Jag tycker att det alltid fördel att sikta på senare årsmodell. Det blir alltid osynliga, dock oftast väsentliga uppdateringar. Familjen med 3 barn behöver kanske lite starkare motor...D3 kan vara slö.
av Jonteish
#1374077
Tack för bra svar, jo lite bekväm är jag ju och gillar finesser. Automat är ett måste. Kanske jag kör på en d4 momentum med den större skärmen, den var lite dyrare men mindre körd än en d3a med drive mode hjulet. Dock har d4an Park pilot.

Några andra lull finesser man inte kan leva utan?
av Jonteish
#1374079
Freddy100 skrev: lör 11 apr 2020, 14:12 Jag tycker att det alltid fördel att sikta på senare årsmodell. Det blir alltid osynliga, dock oftast väsentliga uppdateringar. Familjen med 3 barn behöver kanske lite starkare motor...D3 kan vara slö.
Jo känns faktiskt kanske lite bättre med senare årsmodell även fast det inte verkar vara någon skillnad, priset verkar nästan detsamma också. D3an jag har nu tycker jag accar rätt bra, är det stor skillnad att köra en d4a?
av Xanthopteryx
#1374168
Jag skulle välja senare modell då särskilt -17 har en del barnsjukdomar som betats av år för år. Vi har -18 och även den var lite drabbad men inte i närheten av de tidigare modellerna.

Personligen tycker jag mest om:
BLIS med allt vad det innebär (ökar säkerheten då man även har utökat skydd vid påkörning bakifrån)
HUD
360-kamera
Android Auto/Car Play
Navigering (den fungerar i tunnlar och ger info i HUD - använder främst vid knölig stadskörning emedan Waze rullar i övrigt)
Automagiskt insynsskydd (då vi har sparköppning och manuellt insynsskydd förtar ju liksom lite idén då med att få upp/ner luckan med foten)
Fyrzonsklimat (då ungen vill ha kylskåp, frugan bastu och jag sådär lagom)
Parkeringssensorer runt om
Stor skärm i mitten känns trevligt fastän jag aldrig haft den lilla
Har D4 AWD, men D4 räcker gott. För oss blev det AWD då man får dra 400 kilo(!) extra då mot vanliga D4.
Volvo on call med parkeringsvärmare och joks (tror inte det var standard på alla i början utan tillval)
Laminerade rutor ger tystare gång och säkrare vid olyckor (och svårare att bryta sig in i)
Solgardiner i bakdörrarna - ingick i ett paket men har faktiskt fungerat bra måste jag säga.

I övrigt valde vi utan massa krom och blingbling. Skalade ner sådant ovidkommande och satsade på säkerhet och komfort.
230V ingick också i ett paket och har varit med användbart än jag trodde - har satt en fördelardosa så kan ha flera laddklumpar till telefoner och plattor samtidigt.
Självklart köpte vi även till plastmatta i bagageutrymmet. Kan även tipsa om att man kan montera dit en nätficka på vänster sida om man är lite händig. Nätfickan ingår i Ocean Race och går att köpa lös, sedan borrar man lite hål i luckan vid batteriet och vips så passar det skitbra!
Just det, kylt handskfack ingick också i något paket så nu är tankkvittona välkylda varma sommardagar.......
av Jonteish
#1374175
Riktigt bra info tack, siktar på en vanlig d4a modell - 18. Blis skulle va riktigt skönt men verkar som de bilarna går på en lite saftigare summa. Har budget runt 200-220k beroende på hur kronan rör sig mot euron. Har Blis på v70 men det fungerar riktigt uselt, dock är de kamera istället för radar. Är my17 så pass stort problembarn att jag verkligen inte borde titta på en årsmodell 17? Den ser ut att gå få lite billigare än - 18
av Xanthopteryx
#1374188
För mig har BLIS fungerat klockrent. Kanske har sett enstaka falsklarm när man kört ner i jättepöl så det kaskadstänkt men normalt så fungerar det felfritt - inte ens i kraftigt regn har den haft problem.

Alla nya modeller har fler problem i början men se till att du är noga med att saker är i ordning så är det en bra början. Förhoppningsvis har ju ägaren innan städat av diverse problemområden såsom fukt i baklyktor e.t.c.
av MBjerner
#1374193
Har en D4 -17 som rullat drygt 6500 mil och det ända problemet jag har haft är att de bakre dörrarna har frusit fast, vilket nu är åtgärdat av Volvo. Den drar förvånatsvärt lite, typ 0.51 vid långkörning enligt färddatorn, och jag "gubbkör" inte precis. :-)
Sen så tycker jag den lilla förardisplayen är ful helt enkelt, den passar inte in liksom. Sen har jag 4 zons klimatanläggning, 230 V uttag, solgardin i bakdörrarna, panoramatak, akustikrutor och en massa annat lull lull. Är grymt nöjd med bilen ,framförallt sätna som Volvo har lyckats med i många år. Det ända minus jag kan hitta är lite dålig räckvidd på helljuset, men det löste jag med att jag monterade en LED-ramp.
av V70_2005
#1374202
Kan bara instämma i lovsången för 230V uttag, det är mycket som ska laddas med fem i familjen på långresor. En sån här med en vinklad kontakt (vet inte hur V90 ser ut men troligtvis sitter 230V kontakten i en "sparkzon").

https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... art-p99763
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... 5-m-p67085

Har den mesta utrustningen jag med så jag kan rada upp "måste"-grejer. Det mesta hamnar på den listan med goda argument förutom park pilot.

Se till att få parkeringssensorer både fram och bak samt en backkamera och pilot assist som minst. HUD, keyless och sparköppning är saker jag inte trodde jag behövde men inte kan leva utan nu. En bil utan det känns riktigt epa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]