Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morfarginko
#1372328
Kollade upp byte till sommardäck hos bilia, 450kr kändes som ok pris, behöver kolla ett missljud på bakdörren så jag tänkte ta det i samband.

Men hjulinställning 1695kr!? Vill inte minnas att jag betalat så mkt hos annan förr, är det värt? De säljer ju onekligen in det bra. ”Lägre förbrukning, säkrare, stabilare etc”

Eller ska man bara gå till verkstaden runt hörnet?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1372330
Låt även en annan verkstad byta hjulen tycker jag. Anser ändå att 450kr för det är högt.

Be om prisuppgifter från olika :-)
av KalleJ
#1372345
Svårt att hitta riktigt hjulinställning under 1000-lappen. Iaf i större städer. Men ja det är dyrt speciellt om inget behöver justeras.
Vissa små firmor har gammal utrustning som bara fixar framvagnen, billigare då. Typ Pekkas framvagnsinställning i Göteborg.
av APhilipsson
#1372369
KalleJ skrev: tis 31 mar 2020, 12:45 Hahaha, vadå krävs. Hur skulle mjukvaran kunna kompensera hjulvinklarna menar du.
Bara o läsa på om du inte tror på mig.
Risk för fortsatt snedslitage om detta inte görs eller sneddragning.
av morfarginko
#1372382
APhilipsson skrev: tis 31 mar 2020, 12:18 På en spa-bil krävs att man nollställer långtidkompensering hjulvinklar efter en hjulinställnig för detta krävs vida.
Oj, det lät som överkurs, men svaret är att man bör göra det då o då, eller alltid?
av AndS
#1372383
Du får nog förklara vad som avses med "nollställer långtidkompensering hjulvinklar efter en hjulinställnig".
Vad är det som mjukvaran kompenserar och en länk till "bara o läsa på".

Annars är det inte fel att göra fyrhjulsinställning på en bil där man bytt spindelled, bussningar, etc, och den då ofta rullat uppåt 10000mil.
För det är det ett ganska normalt pris du fått.
av Lövet
#1372386
Väldigt intressant hur VIDA ska kunna flytta runt i hjulupphängningen. Läser gärna länken ;-)
av Erik Å
#1372391
Om man nu inte gillar att kasta pengar i sjön så är det framförallt toe på framaxeln och kanske bak också som behöver kollas. Övriga hjulvinklar ändras i princip bara när man kört sönder nåt..
Toe driver däremot en aning med tiden allteftersom gummibussningarna komprimeras, bör kollas med något års mellanrum.
Är man riktigt kostnadsmedveten så kan man klistra en remsa silvertejp tvärs över slitbanan på varje däck, åka några kilometer och sen titta hur tejpen har slitits. Ligger nötningen centrerad utan några tendenser till slitage på kanterna så är hjulinställningen förmodligen helt okej! :-)
Å andra sidan kanske man borde sponsra sin Volvo-verkstad i tider som dessa.. :-D
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]