Sida 1 av 1

Fortsatt besvikelse på Volvo och XC90 (MY16)

Postat: mån 30 mar 2020, 12:10
av gonzon
Hej på er,

I december 2019 skrev jag ett långt inlägg över den totala besvikelse mot Volvo som enligt mig agerade helt fel mot mig som kund. Kan läsas här: viewtopic.php?f=79&t=153096. Ärendet är ännu inte löst och Volvo har bara slutat höra av sig.

Nu till nästa lilla detalj, och denna gör mig nästan ännu mer förbannad än tidigare.

I februari var bilen inne på den årliga servicen. Efter service så slutade de uppkopplade systemen fungera, tex Download Center, Spotify etc. Inget som har internetuppkoppling fungerar. Jag ringde till verkstaden som berättade att det var ett vanligt fel att nya programvaran slår ut en styrbox.

Volvo erbjöd sig att med "goodwill" byta styrboxen (som deras programvara haft sönder). Jag bad aldrig om att få uppdaterad programvara i servicen.

Tid bokades och jag spenderade ännu en halv dag hos Volvo (vi bor inte nära, och att behöva sitta hos Volvo är både tidskrävande och kostar pengar). Felet kvarstod, ingen uppkoppling fungerar.

Efter en vecka ringde teknikern upp och berättade att det var en annan box som också givit upp vid service (där modemet sitter) och att den måste bytas. Dock vill Volvo EJ betala för den boxen. Kostnaden ligger på runt 16 000 kr. Kanske kan jag få på försäkringen, men det betyder en självrisk. En självrisk som jag får betala för ett fel som Volvo själva har åsankat.

Lägg väl märke till att båda dessa boxar gick sönder när programvaran uppdaterades under service.

Så nu står jag här, förbannad som få, med en ej fungerande bil som Volvo förstört, och vägrar fixa.

Har aldrig varit med om sämre service. Tips på vem jag kan ta detta med? Någon högre instans?

Re: Fortsatt besvikelse på Volvo och XC90 (MY16)

Postat: mån 30 mar 2020, 13:13
av Elektrikern84
gonzon skrev: mån 30 mar 2020, 12:10 Hej på er,

I december 2019 skrev jag ett långt inlägg över den totala besvikelse mot Volvo som enligt mig agerade helt fel mot mig som kund. Kan läsas här: viewtopic.php?f=79&t=153096. Ärendet är ännu inte löst och Volvo har bara slutat höra av sig.

Nu till nästa lilla detalj, och denna gör mig nästan ännu mer förbannad än tidigare.

I februari var bilen inne på den årliga servicen. Efter service så slutade de uppkopplade systemen fungera, tex Download Center, Spotify etc. Inget som har internetuppkoppling fungerar. Jag ringde till verkstaden som berättade att det var ett vanligt fel att nya programvaran slår ut en styrbox.

Volvo erbjöd sig att med "goodwill" byta styrboxen (som deras programvara haft sönder). Jag bad aldrig om att få uppdaterad programvara i servicen.

Tid bokades och jag spenderade ännu en halv dag hos Volvo (vi bor inte nära, och att behöva sitta hos Volvo är både tidskrävande och kostar pengar). Felet kvarstod, ingen uppkoppling fungerar.

Efter en vecka ringde teknikern upp och berättade att det var en annan box som också givit upp vid service (där modemet sitter) och att den måste bytas. Dock vill Volvo EJ betala för den boxen. Kostnaden ligger på runt 16 000 kr. Kanske kan jag få på försäkringen, men det betyder en självrisk. En självrisk som jag får betala för ett fel som Volvo själva har åsankat.

Lägg väl märke till att båda dessa boxar gick sönder när programvaran uppdaterades under service.

Så nu står jag här, förbannad som få, med en ej fungerande bil som Volvo förstört, och vägrar fixa.

Har aldrig varit med om sämre service. Tips på vem jag kan ta detta med? Någon högre instans?
Ja gå vidare högre upp på bolaget som servat din bil, åk gärna till någon/några andra verkstäder och få en s.k. "Second opinion".
Klaga hos Volvo Cars både via mail och även på F.B om det går lägga kommentarer där. Går alltid att höja rösten på många sätt.
Jag gjorde det i ett ärende med min ÅF. De skötte det inte snyggt från början, när VD senare kopplades in så vart det annan fart på skutan. Saken var att jag aldrig gav upp.

Re: Fortsatt besvikelse på Volvo och XC90 (MY16)

Postat: mån 30 mar 2020, 13:27
av gonzon
Bra tips, detta kommer jag ej släppa och ta vidare. Om dom inte tänker laga felen dom skapat så får dom ta tillbaka bilen. Ganska enkelt.

Re: Fortsatt besvikelse på Volvo och XC90 (MY16)

Postat: mån 30 mar 2020, 15:15
av least
Egentligen spelar det ingen roll vad Volvo Cars Sverige säger.
Om du lämnade in bilen på en vanlig service, och saker gick sönder under deras vårdnad, så är verkstaden skyldig att återställa bilen i det skick som den var när den lämnades in.

När man lägger in ny mjukvara i bilen görs en systemkontroll av bilen, och om denna visar klart/grönt, då läggs ny mjukvara in.
Att saker går sönder som en följd av denna uppgradering ska inte du som kund lida för någonsin.

Re: Fortsatt besvikelse på Volvo och XC90 (MY16)

Postat: mån 30 mar 2020, 16:10
av AndS
Håller med, skulle inte acceptera förklaringen att en programuppdatering förstörde något.