Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalvis
#1369070
Söker info och erfarenheter av att köra v90/v90 cc (och även de andra modellerna xc90 och xc60) men rejält med packning? Tänk er fullpackad bil med takbox och , till fjällen och sommarstugan.

Vi kör idag en Audi A6 Avant quattro från 2016 som inte känns helt hundra på norrländska is/snövägar pga sin chassisättning och förändrade beteenden vid tung last. Provkörning är kanske det enda som ger mig svar, men vad säger ni med erfarenhet av nämnda modeller?
av kalvis
#1369072
...till min förvåning testas tung last väldigt sällan av biltidningarna. I vårt fall är hela syftet med en stor bil förmågan att lasta och hur den beter sig under sådana förhållanden. Annars kan vi ju lila gärna köra en Renault Clio
av Lövet
#1369073
kalvis skrev:...till min förvåning testas tung last väldigt sällan av biltidningarna. I vårt fall är hela syftet med en stor bil förmågan att lasta och hur den beter sig under sådana förhållanden. Annars kan vi ju lila gärna köra en Renault Clio
De flesta lastar tvärtom inte alls sina bilar särskilt tungt. Man åker stora kombis för att man vill ha en skön och bekväm tjänstebil. Bilen är nästan alltid olastad annat än nån väska.
#1369075
kalvis skrev:...till min förvåning testas tung last väldigt sällan av biltidningarna. I vårt fall är hela syftet med en stor bil förmågan att lasta och hur den beter sig under sådana förhållanden. Annars kan vi ju lila gärna köra en Renault Clio
Jag har för mig att Vi Bilägare brukar testa detta på sina testbilar som dom köpt in och kör ett år med. Då fullt lastade och även en lastad takbox på taket. Dom har gjort det och har för mig att dom fortfarande testar detta på deras sommar/semester test. Gäller tyvärr då bara dom fem, sex bilar som ingår i deras ett års test. Vissa bilar har blivit rent lömska att köra i "älgtestet". Dom provar också hur bromssträckorna påverkas av lastad, olastad bil.
av AndS
#1369100
V90 kontra V90CC har olika chassiesättningar så jag svarar på CC utan takbox men väldigt ofta med last i bilen.
Inga problem, den är stabil och "fast" chassie vilket vissa tycker är för hårt satt.
#1369105
Kör årligen ToR Arvidsjaur (200 mil) två till tre gånger per år på både sommar och vinterväglag, samt ner till medelhavet en gång per år med i princip fullastad bil (XC90). Upplever den som mycket stabil och trygg på vägen oavsett väglag.
av Camelen
#1369154
Har v90cc med luftfjädring. Vi är 5 i familjen så bilen är proppfull när vi åker på semester. Otroligt stadig och skön att köra och snål på soppa vid långkörning.
av s802,5T
#1370959
Hej.

Kör en V90 CC utan luftfjädring och jag tycker att bilen beter sig väldigt stabilt. Inga oroligheter alls, när bilen pressas och tempot ökas går den som på räls.
av cstigson
#1371056
Har kört V90 i 3 år till både varma och kalla ställen. TIll fjällen har bilen varit full (2 vuxna, 2 barn, hund, barnvagn, takbox och skidor, packning och mat för 1 vecka). Har en T5 FWD med Nokian Hakka dubbdäck och har aldrig kännt att bilen inte hanterar underlaget eller känns svajjig.
Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag u[…]

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]