Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
#1369941
Här finns beskrivningar från en kille som försökt uppgradera till B&W hela vägen. Inte helt enkelt.
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... em-upgrade

Jag byggde om ljudet på en XC60 till eftermarknadsprylar och det var en hel del pill att få det bra. Tog högnivåsignal från originalförstärkare och körde det genom en Mosconi DSP för att få ordning på det.

Enklast installation är förmodligen att ta högnivåsignal från original slutsteg under passagerarstolen till ett slutsteg med högnivåingång i bagaget och driva originalsub med den. Du kan inte styra subnivå via Sensus men det kommer låta bättre. Originalsub köper du på bildelsbasen.se

Finns riktigt små och fina slutsteg med högnivå in, tex:
http://www.mosconi.se/pico.html
http://www.bilstereohornan.se/stetsom-ir16-2:9712
av Jan-A
#1369947
RickardK skrev: sön 15 mar 2020, 16:27 Blir nog både billigare och bättre med en JLAudio cp108 och ett bra klassD steg. Har det i min v60 och min frus xc40 låter mer än bra.
Funderar på det också, men blir inte basen allt för instängd då den ligger under lastluckan, bagagerumsmattan och i förekommande fall all packning?
av Jan-A
#1369949
bjornw skrev: mån 16 mar 2020, 09:33 Jag byggde om ljudet på en XC60 till eftermarknadsprylar och det var en hel del pill att få det bra. Tog högnivåsignal från originalförstärkare och körde det genom en Mosconi DSP för att få ordning på det.
Vad menar du med pill? Var det svårt att justera in ljudet i DSP:n eller var det pilligt att få till kablaget och monteringen?

Tycker du att det var värt ansträngningen?
Användarvisningsbild
av bjornw
#1369951
Det var allt ifrån montering av hgt i dörrpanelerna till kabeldragning, hitta plats under bagaget för alla prylar, få till lådan till subben utan att ta plats och samtidigt spela bra.
Köpte ett nytt kontaktstycke till original förstärkare, lista ut vilka kablar (finns typ 20 st) som gjorde vad i det, koppla, löda, dra kablar till slutsteg och DSP osv.
Ut och in med stolar, baksäte och inredning flera gånger.
Det tog massa tid, kostade mycket pengar, var lärorikt och roligt, men inte alls värt det :-) Kommer inte göra om det.

Att byta till ett par lättdrivna högtalare i framdörrarna och stoppa in en sub/slutsteg bak skulle kunna vara värt det.
av Jan-A
#1369954
bjornw skrev: mån 16 mar 2020, 10:49 Det var allt ifrån montering av hgt i dörrpanelerna till kabeldragning, hitta plats under bagaget för alla prylar, få till lådan till subben utan att ta plats och samtidigt spela bra.
Köpte ett nytt kontaktstycke till original förstärkare, lista ut vilka kablar (finns typ 20 st) som gjorde vad i det, koppla, löda, dra kablar till slutsteg och DSP osv.
Ut och in med stolar, baksäte och inredning flera gånger.
Det tog massa tid, kostade mycket pengar, var lärorikt och roligt, men inte alls värt det :-) Kommer inte göra om det.

Att byta till ett par lättdrivna högtalare i framdörrarna och stoppa in en sub/slutsteg bak skulle kunna vara värt det.
Ok, förstår.
1) Var köpte du kontaktstycket till originalförstärkaren?
2) Funderar på att skaffa sub och montera nytt slutsteg som driver framhögtalarna och suben (bakhögtalarna får sitta kvar på originalförstärkaren)
Användarvisningsbild
av bjornw
#1369957
1) hos lokala handlaren. Kontaktstycket kommer löst utan kablar, får köpa till 2dm stumpar med rätt kabelsko på ena sidan (hane in i förstärkaren), andra sidan får man montera själv (hona till orginalkontakten).
2) ok, det var så jag tänkte också, från början. Lycka till ;-)
av RickardK
#1370118
Jan-A skrev: mån 16 mar 2020, 10:18
RickardK skrev: sön 15 mar 2020, 16:27 Blir nog både billigare och bättre med en JLAudio cp108 och ett bra klassD steg. Har det i min v60 och min frus xc40 låter mer än bra.
Funderar på det också, men blir inte basen allt för instängd då den ligger under lastluckan, bagagerumsmattan och i förekommande fall all packning?
Nej, tycker verkligen inte det då front spelar bra till 90hz och basen från cp108 inte går att riktningsbestämma. Blir ju lite samma med Volvo original som är monterad vid hjulhuset.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1378654
Kunde inte hålla fingrarna i styr.
Fick tag på en beg original sub och köpte ett litet slutsteg med högnivå in (https://bilstereohornan.se/produkt/esx-qm-two/). Tjuvar högnivåsignal från slutsteget under passagerarstolen och monterade resten i anslutning till subben (bakom höger bakre hjulhus). Enkel och ful installation men det funkar helt ok.
Även om jag delar signalen till subben lågt tycker jag den är lite tunn, börjar relativt fort skramla. Men med tanke på att installationen inte alls syns och det låter helt klar bättre än innan så var det värt det.
av Jan-A
#1378672
Gjorde ungefär samma, men jag köpte en färdig baslåda och ett separat slutsteg. Basen placerade jag i reservhjulsbaljan. Blev betydligt bättre tryck.

En uppfattning jag hört om eftermontage av Volvos egen subwoofer är att det är svårt att samma ljud Volvo lyckas med. Ska tydligen bero på att Volvo processat det ljudet ganska ordentligt. Men det är bara rykten....
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]