Nu är ju dubbfria som sagt var jäkligt bra mot bara för några år sedan.
Lägg märke till hur nära det var i GENOMSNITT (det finns kassa dubb och det finns kassa friktion är viktigt att komma ihåg):
https://www.nyteknik.se/fordon/dubbfria ... de-6938003
Och det var 1,5 år sedan.
Tar du det bästa i dag av friktionsdäcken så vågar jag påstå att det är lika bra som det bästa dubbdäcket för ett par år sedan, och nog faktiskt jämnt skägg även mot senaste dubbdäcket.
Teknikens värld hade gjort något test såg jag men kommer inte åt då jag inte är prenumerant.
Sedan finns en till faktor som talar för att dubbfria i dag är säkrare än dubbade:
Förarna hos dubbdäcken tenderar att köra i högre hastighet, mer aggressivt och bromsar senare.
Förarna hos friktionsdäcken tenderar att köra i lägre hastighet (anpassa efter väglaget bättre), mer förutseende och bromsar tidigare.
Samma sak har man sett hos fyrhjulsdrift för övrigt: Bilar med fyrhjulsdrift framförs ofta på ett för säkerheten sämre sätt än tvåhjulsdrivna bilar. Förarna vaggas helt enkelt in i en falsk säkerhet.
Också värt att komma ihåg att dubbdäck ofta har sämre bromssträcka på barmark jämfört med dubbfria. Såhär i dessa blidväder har faktiskt dubbdäcken MARKANT sämre bromssträcka än sommardäck!