Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1366324
Hej

Ni som har Volvo V90 och husvagn, vad kör ni med för kultryck ?
Max tillåtet kultryck verkar vara 110kg.

Med min V70 är max tillåten 75kg, brukar lägga mig på 60-65kg

/M
av Petzzon
#1366326
Jag kör alltid kring maxtryck, upplever vagnen betydligt stadigare ju högre kultryck jag har.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1366592
Jag skulle lagga mig pa 50-60 kilo. Inte mer.
av Petzzon
#1366675
Personligen tycker jag det låter lågt, det blir ju i princip noll när man är uppe i fart. Sen beror det ju vad själva vagnen väger, en liten lätt vagn funkar det nog på men min väger 2400kg och jag upplever den betydligt stadigare med högt kultryck.
av falkeman
#1366682
Med husvagn är en bra tumregel att ha samma kultryck i kg, som max km/h man tänkt köra, för att undvika överraskningar
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1366738
falkeman skrev: tis 25 feb 2020, 16:32 Med husvagn är en bra tumregel att ha samma kultryck i kg, som max km/h man tänkt köra, för att undvika överraskningar
Så om man kör en vagn som är Tempo 100-registrerad är det bäst att ha så högt tryck som möjligt...?
Hur vet man vad en viss typ av vagn ger för kultryck? Hur mäter man det enklast?
av Petzzon
#1366751
fjohan82 skrev:
falkeman skrev: tis 25 feb 2020, 16:32 Med husvagn är en bra tumregel att ha samma kultryck i kg, som max km/h man tänkt köra, för att undvika överraskningar
Så om man kör en vagn som är Tempo 100-registrerad är det bäst att ha så högt tryck som möjligt...?
Hur vet man vad en viss typ av vagn ger för kultryck? Hur mäter man det enklast?
Ja det hade jag haft i 100km/h lyfts vagnen en hel del, rätt stort luftmotstånd. Kultrycket varierar till största delen på hur du lastar, kan säkert skilja mellan modeller men enklast är ju att mäta så man vet. Ta en pinne från kulhandsken och ställ på en badrumsvåg.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1366778
Petzzon skrev: tis 25 feb 2020, 20:10
fjohan82 skrev:
falkeman skrev: tis 25 feb 2020, 16:32 Med husvagn är en bra tumregel att ha samma kultryck i kg, som max km/h man tänkt köra, för att undvika överraskningar
Så om man kör en vagn som är Tempo 100-registrerad är det bäst att ha så högt tryck som möjligt...?
Hur vet man vad en viss typ av vagn ger för kultryck? Hur mäter man det enklast?
Ja det hade jag haft i 100km/h lyfts vagnen en hel del, rätt stort luftmotstånd. Kultrycket varierar till största delen på hur du lastar, kan säkert skilja mellan modeller men enklast är ju att mäta så man vet. Ta en pinne från kulhandsken och ställ på en badrumsvåg.
Intressant, tack för tipsen.
av Xanthopteryx
#1366806
Åker du bara i Sverige så är det ju bara max 80 som gäller. Vilket allt för många släpförare inte tycks känna till....
(blivit omkörd med besked när jag legat i 110 GPS, mer än en gång).

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]