Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gages
#1366253
Under mina 18 månader med V90 CC har då och då poppat up en röd bilsymbol när jag hann i kapp fordon för fort. Detta har försvunnit. Vågar inte testa att komma närmare för då sitter jag i framförvarande. Vad kan detta bero på?
av Xanthopteryx
#1366261
Ta en polare. Parkera dennes bil. Kör mot bilen, typ 30-50? Var beredd att väja, så ha gott om yta och fritt från människor och djur.
Då skall den larma. Ställ in tidig varning också.
Varnar den inte så prata med verkstad.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1366333
Xanthopteryx skrev:Ta en polare. Parkera dennes bil. Kör mot bilen, typ 30-50? Var beredd att väja, så ha gott om yta och fritt från människor och djur.
Då skall den larma. Ställ in tidig varning också.
Varnar den inte så prata med verkstad.
Jag skulle tagit 2st vägkonor i stället för polarens bil! :-)
Användarvisningsbild
av gages
#1366352
leiwi skrev:Jag skulle tagit 2st vägkonor i stället för polarens bil!
Bra förslag - polarna ville intes ställa upp. :-)
av AndS
#1366365
Syftet med de här system är att de ska kunna ingripa och minska eller undvika skada, en form av "nödhjälp". Men det ger inga garantier utan ska ge en förhöjd säkerhetsnivå om du som förare gör misstag eller kör på ett som bilen uppfattar som riskfyllt. De ska även kunna ingripa om något oförutsett händer i trafikmiljön t.ex. djur kommer upp på vägen, i stadstrafik kommer annan trafikkant ut i vägbanan, etc. Beroende av vilka system bilen har så får man varningsmeddelanden, den bromsar, drar till bilbälten, styr undan, etc.
Och det är inte speciellt kul utan väldigt obehagligt när det inträffar med varningssignaler, hårt bromsande bil och åtdragna bälten. Har falskvarnat två gånger på samma plats utifrån att bilen reagerat på något vid vägkanten, det finns en elstolpe, stengärdsgård och buskar nära vägen samt att vägen svänger svagt vänster. Troligtvis i kombination med att jag höll under 50km/h och det blåste så buskarna rörde sig.
Så jag väljer att avstå egna tester och ser det som "nödhjälp" som förhoppningsvis hjälper till vid vissa situationer. Men ni kan läsa mera om det i bilens användarinformation både via bilens system, app, dator eller pappersvarianten.
Användarvisningsbild
av gages
#1366373
AndS skrev:Syftet med de här system är att de ska kunna ingripa och minska eller undvika skada, en form av "nödhjälp".
Allt detta förstår jag och har upplevt tidigare, men sedan bilen var inne hos Bilia i tre dagar för att få uppkopplingen efter en uppdatering att fungera har jag fått en känsla av att denna nödvarning inte fungerar längre.
av AndS
#1366390
Det sker förändringar vid uppdateringar, kanske har man tagit bort något blinkande symbol som inte gör någon nytta utan att för den skull påverka systemet.
Kommer jag ifatt någon bil lite snabbt, till 99% någon som ska svänga av till avfart och jag bedömer att bilen hinner undan utan några problem, samt att jag kör på PA eller ACC, kan man komma så nära att systemet varnar med både symbol och varningsljud, samt kan bromsa in men att man då parerar med gas. ACC/PA påverkas ju av hur långt avstånd som du ställt in till fordon framför, har du kortaste avståndet på landsväg är risken större att något system varnar eller agerar, jämfört med läge 5.
Ska in på 3-år service nu på fredag så man får väl se om något förändrats.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]