Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366073
Hej alla glada Volvo ägare:)

Ville bara tipsa om en bilverkstad i Nynäshamn "Motor-Center i Nynäs AB" som är Volvo anslutna, gjorde uppdateringar på min V90 T5 2018 för 560:- , va totalt 12st styrenheter som behövde uppdateras.
Kan varmt rekommendera denna verkstad, bra personal och ett trevligt bemötande.
Har börjat serva bilen själv efter att garantin gått ut och ville få uppdateringarna gjorda, men fick ocker priser från 3500-4000:- för att bara få uppdateringar gjorda när jag ringde runt till Volvo verkstäder i Stockholm, bland annat hos Bilia verkstäderna där dem tog just 3500:- för att göra enbart uppdateringar.
Fortsätter dem att ha dessa priser för att bara utföra uppdateringar lär dem nog tappa kunder väldigt fort anser jag.
#1366094
Jag fundera om vi som privat kan nån gång om året ha en uppdateringsträff till självkostnadspris. Dock är denna pris oslagbart lågt, kan de ha räknat fel? Tror att en tre dagars VIDA prenumeration kostar 500:-, sedan beroende på mjukvara 675:- + arbete 2 timmars o lokal. Du fick ett bra kompispris :-)
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
#1366220
Nystrom7 skrev:Maskinskadeförsäkringen gäller väl inte om man servar själv? Den kan ju vara bra att ha om nåt dyrt går sönder efter 3 år.
Såklart att den gäller. Varför skulle den inte gälla?
Det som krävs är att bilen är att bilen är servad fackmannamässigt.
Och jag tror nog många hemmapulare gör jobbet mer fackmannamässigt än vad även vissa större verkstäder gör....
#1366247
Giltighet
Försäkringen gäller till dess att bilen körts 15 000 mil (17 000 mil om du köpt din Volvo personbil hos en
av Volvo auktoriserad svensk Volvohandlare) eller är 8 år gammal räknat från första registreringsdagen.
Försäkringen upphör när en av gränserna uppnåtts.
För fordon som inte har genomgått service enligt tillverkarens anvisningar lämnas från maskinskadeförsäkringen
en begränsad eller ingen ersättning alls enligt A och B om skadad komponent och/eller följdskada av den skadade
komponenten kan ha påverkats av utebliven service.
A) Ersättning betalas med 50 % av skadevärderingsbeloppet före självriskavdrag om fordonet
vid ett (1) tillfälle inte har genomgått service enligt tillverkarens anvisningar.
B) Ingen ersättning betalas om fordonet vid fler än ett tillfälle inte har genomgått service enligt tillverkarens
anvisningar.
Detta gäller även om utebliven service ligger i tiden före försäkringen tecknades. Om du inte kan visa
att fordonet genomgått service räknas det som utebliven service.

Det där tolkar jag som att det jag sa stämmer. Utan stämpel eller bevis på fackmannamässog service så betalar nog inte försäkringsbolaget ut en krona.
#1366260
Bara spara kvitton på delar, fylla i serviceprotokoll. Vill du vara extra säker så vidimera.
Jag har fått saker ibockade på märkesverkstad, saker som garanterat ej gjorts/kontrollerats så...

Från IF:
"För att bilförsäkringen ska gälla fullt ut ska bilen vara servad enligt serviceboken. Assistansförsäkringar gäller till exempel inte om du får ett fel på bilen som beror på bristande underhåll. För maskinskadeförsäkringen är det ett krav att service och reparationsåtgärder är fackmannamässigt utförda."
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!