Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366379
Nystrom7 skrev: mån 24 feb 2020, 07:58 Som sagt så köper jag inte dina argument, jag är övertygad om att inte maskinskadan gäller och där kan vi sätta punkt.

Det intressanta är mer om man orkar krångla, spara kvitto, filma jobbet etc som du skrev för att i slutändan spara någon hundring som du ändå lär tappar flera ggr om när du ska sälja bilen om inte den har servicebok iordning. Drar man av assistansförsäkringen så tar dom 255 kr för servicen och mjukvaran ingick.
Bara oljan kostade 1690 kr.
VCC RBS0-2AE 0W-20 Klassad olja får du för ca 100 kr/litern på ”rätt” ställe. Olja kostar alltså inte mer än 600 kr för 6 liter om man gör egen service.
#1366403
Nystrom7 skrev:Som sagt så köper jag inte dina argument, jag är övertygad om att inte maskinskadan gäller och där kan vi sätta punkt.

Det intressanta är mer om man orkar krångla, spara kvitto, filma jobbet etc som du skrev för att i slutändan spara någon hundring som du ändå lär tappar flera ggr om när du ska sälja bilen om inte den har servicebok iordning. Drar man av assistansförsäkringen så tar dom 255 kr för servicen och mjukvaran ingick.
Bara oljan kostade 1690 kr.
Nej maskinskadan gäller inte eftersom dokumentation inte är utgiven av en trovärdig part. Spelar ingen roll hur duktig man är som utför arbetet som privatperson. Skaderegleraren kommer inte kalla till sig ägaren för intervju om hur händig hen är utan kommer begära in signerade dokument (dvs protokollen mm) från verkstäderna som servat bilen. Saknas detta uteblir ersättning.
#1366410
AndS skrev:Beror helt på vad maskinskadan avser.....
Givetvis. Gäller det en AC eller ett par elhissar så är det som sagt inte säkert att skaderegleraren tar sig tiden att gräva men en motor- eller växellådsskada är uteslutet att försäkringsbolaget inte kommer kräva in bevis på underhåll enligt tillverkarens krav. Då duger inte "jamen jag vet vad jag gör" och sen lite kvitton på olja.
#1366417
Är inte alls lika säker på tolkningen, så här står det hos Länsförsäkringar:
364 Aktsamhetskrav
• Om du använder komponenter/programvara som avviker från bilens
seriemässiga utförande, till exempel genom trimning med komponenter som inte är godkända av generalagenten/tillverkaren sätts ersättningen i normalfallet ned med 100 procent.
• Bilen får inte köras så att motor och kraftöverföring utsätts för onormal påfrestning.
• Service, reparation och monteringsåtgärd ska vara fackmannamässigt utförd.
• Generalagenten/tillverkarens anvisningar beträffande till exempel driv och smörjmedel, service och skötsel av fordonet ska följas. Detta gäller
även för tiden innan försäkringen tecknades.


Så det skulle vara intressant att se ett ärende hos ARN vad som anses som "fackmannamässigt" och det står inget hur det ska vara dokumenterat utan enbart att anvisningar ska följas.
Men den sista punkten kanske är den mest intressanta, dvs spårbarhet om bilen haft tidigare ägare.
#1366423
"Service skall utföras enligt fabrikantens anvisningar vilket innebär att arbetet utförs av utbildad personal och att material som används är av motsvarande eller högre kvalitet än original . Dokument motsvarar de handlingar som fabrikanten anger och dokumenteras, arkiveras (serviceprotokoll). Servicebok skall utförligt stämplas. På kvitton anges vilka artiklar som använts med artikelnummer för att kunna härleda material.”

Från marknadsdomstolen vad som anses fackmannamässigt https://lagen.nu/dom/md/2013:8 Det är helt uppenbart att man inte kan uppfylla detta som privatperson.
#1366436
Det är marknadsdomstolen och ärendet har ett helt annat syfte utifrån om hur du kan marknadsföra dig gällande märkesverkstad, auktoriserad samt begreppet originaldelar, samt företag-företag. Så nej, den ser jag inte som relevant.
I juridiska ärenden måste man utgå från målets syfte.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
#1366437
AndS skrev:Det är marknadsdomstolen och ärendet har ett helt annat syfte utifrån om hur du kan marknadsföra dig gällande märkesverkstad, auktoriserad samt begreppet originaldelar, samt företag-företag. Så nej, den ser jag inte som relevant.
Det är ett avgörande av fackmannamässighet som är grunden i försäkringsvillkoret. Men om du fortfarande vill tro att det räcker med lite kvitton så kan jag inte stoppa dig. Andra av lite mer fundersam natur kanske vill ta det till sig dock ;-)
#1366438
Frågan är ju snarast vad maskinskadeförsäkringen är värd och vad kostnaden är.

Man sparar med lätthet 25000 kr på egen service under 8 år och 17000 mil. Den summan räcker rätt långt om man skulle drabbas av en skada. Maximalt belopp är väl kanske 50 000 - 75 000 kr om man t.ex. skulle behöva en ny motor.

33 - 50% av maximal ersättning är en extremt hög premie för en försäkring som kanske 1% av bilägarna utnyttjar.

Sedan kan man ju ha andra skäl att inte serva själv. Men att låta bli enbart med hänsyn till maskinskadeförsäkringen är en usel idé..
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]