Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1365775
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... programmet

Volvo Cars lanserar idag uppdaterade versioner av sedanen S90 och kombimodellerna V90/V90 Cross Country, inklusive en förfinad exteriördesign och ett helt nytt, förstklassigt ljudsystem från Bowers & Wilkins.

I en bredare uppgradering av modellprogrammet finns en 48-volts mildhybrid-drivlina tillgängliga för alla modeller, vilket ytterligare förstärker företagets elektrifierade erbjudande.

När det gäller exteriören har Volvos designers gjort ett antal updateringar i såväl fronten som bakpartiet på S90 och V90, inklusive nya dimljus, ny spoilerdesign och en ny nedre främre stötfångare.

På V90, V90 Cross Country och S90 är den mest slående detaljen den helt nya designen av bakljusen, med signaturbelysning och en sekventiell blinkers som är helt LED-teknikbaserad. En serie nya exteriörfärger och fälgar ger ytterligare möjligheter att sätta sin unika prägel på bilen.

På insidan introduceras ett ljudsystem från Bowers och Wilkins som har fått en omfattande uppgradering för en ännu bättre ljudupplevelse i bilen - inklusive en uppgraderad förstärkare, automatisk reducering av vägljud samt en ny inställning som efterliknar ljudbilden på din favoritjazzklubb.

En annan ny funktion på insidan är en avancerad luftrenare med en PM 2.5-partikelsensor. Luftrenaren utvecklades ursprungligen för den kinesiska marknaden och rullas nu ut globalt, och den gör att föraren kan övervaka luftkvaliteten i kupén på displayen i mittkonsolen. Om så önskas kan Advanced Air Cleaner avlägsna nästan alla små partiklar i luften i kupén på bara några minuter.

Både det nya ljudsystemet från Bowers & Wilkins och Advanced Air Cleaner-tekniken är nu tillgänglig på alla modeller i 90- och 60-serierna byggda på SPA-plattformen (Scalable Product Architecture).

Alla modeller i 90- och 60-serien har nu även dubbla USB-C laddningspunkter i baksätet som ersätter 12-voltsuttagen. Den trådlösa laddningsfunktionen för smarta telefoner som först introducerades i den kompakta SUV:en XC40 kan nu väljas till på de flesta varianter i 90- och 60-serien.

När det gäller interiörmaterial kan den skräddarsydda stolsklädseln i exklusiv ullblandning som ursprungligen introducerades på XC90 förra året nu även väljas till för alla 90- och 60-modeller, medan det också finns ett läderfritt alternativ för de högsta utrustningsnivåerna.

Volvo Cars utökar också antalet modeller som kan beställas med 48-volts mildhybrid-drivlina till samtliga Volvo-modeller.

Mildhybrid-varianterna, som först introducerades för SUV:arna XC90 och XC60 förra året, finns nu även för alla andra bilar i 90- och 60-serierna, samt för XC40. De olika mildhybrid-varianterna som finns tillgängliga för V90 Cross Country är de första elektrifierade varianterna i Cross Country-seriens historia.

Volvo Cars mildhybrider sänker bränsleförbrukningen och utsläppsnivåerna med upp till 15 procent under verkliga körförhållanden. Brake-by-wire-systemet samverkar med energiåtervinningssystemet för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen genom att återvinna rörelseenergi vid inbromsningar.

Tillsammans med plug-in hybriderna och elbilarna i Recharge-serien innebär detta att det nu finns en elektrifierad Volvo-modell för alla.

Bild
Användarvisningsbild
av V9097
#1365776
Ganska väntat. Nya bakljus, några nya färger och fälgar och så mildhybrider. Väldigt knapphändig information om exakt vilka drivlinor som kommer vara tillgängliga.

S90 blev betydligt snyggare om baken med facelifteni mitt tycke.
av Cokeisit
#1365779
Ingenting om att de får Android Automotive med Google services som redan finns på XC40 Recharge. Trist. Då saknar jag motivation att byta min V90CC MY18 för de små förändringarna tillsammans med mildhybrider räcker inte för min del för att byta ut en bil som gått 5500 mil.
Användarvisningsbild
av ersj
#1365789
Dom synliga utblåsen ser ut att ha försvunnit
av Kluster
#1365790
Var har utblåsen för avgaserna tagit vägen?
av SamuelH
#1365792
Om man förstorar bilden på V90CC i pressmeddelandet så står det ”V90CC T8 plug in hybrid i färgen Thunder Grey”

Så officiellt finns även V90CC med laddhybrid samt att Thunder Grey verkar vara ersättare till Savile Grey som ju försvunnit på V60 och S60.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

EDIT: Volvo ändrade nu texten och det står B6 nu istället för T8, måste varit en miss.
Senast redigerad av 1 SamuelH, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av V9097
#1365794
Jag hoppas du har rätt,men kollar man noga på bilderna på V90CC så står det B6 på bakluckan.
av SamuelH
#1365795
V9097 skrev:Jag hoppas du har rätt,men kollar man noga på bilderna på V90CC så står det B6 på bakluckan.
Det stämmer, menar första bilden framifrån på V90CC.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Nikeman
#1365798
Vad roligt det känns helt plötsligt att ha en "gammal" V90cc på beställning just nu :crying:

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]