Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cholm
#1365195
Hallå!

Tänkte skriva ner lite första tankarna nu när det snart gått en vecka med nya bilen. Hitta inte så mycket trådar om just detta.
Det är alltså en V90 D5 AWD R-design 2018, suktat efter dessa ett år nu, och nu kunde jag inte hålla mig längre.
Vi bytte in den mot våran V60 D4 AWD R-design 2015.

Bilen har nästintill allt förutom:
Dragkrok
Luftfjädring bak
360 kamera.

Bilen känns helt underbar, vägljud som jag sett vissa klagat på hörs ingenting i denna, åker nu på Continental friktionsdäck 18".
Allting i den känns rätt, stolarna, taket ( panorama ) styrning, motor och karaktär.
Verkligen ett lyft från vår "gamla" V60.

Efter helgens "styling", där jag bad en firma foliera kromlisterna runt fönsterna, foliera grill, foliera backspeglar samt bakre diffuser svart ( bilen är Crystal White Pearl ) så uppdagades det ett ordentligt klarlack släpp runt den bakre rutan.
Så nu ska bilen in till Bilia igen för åtgärd, undra hur långt klarlacken kan vara dålig på bilen? Någon med liknande erfarenhet? Känns ju sådär på en ny bil, tur att nybilsgarantin gäller???

Det jag trodde och hade hoppats på var att denna D5 motor skulle vara lite mer ekonomisk än den förr 5-cylindriga D4 vi hade.
Men efter en full tank nu så landar vi någonstans på 0,79-0,80 blandad körning, inte alls farligt men hade kanske hoppats på lite mindre!
Samt att jag faktiskt kan störa mig på att inte ha en motortemp mätare i displayen.

Hoppas kunna få igång en trevlig tråd där vi kan ge både plus och minus på våra lyxkryssare!
av Nikeman
#1365201
Grattis till bilköpet! Dela gärna lite bilder! :)
av Johanu71
#1365246
Har haft en V90 D4 AWD MY17 i snart tre år. 14600 mil har den gått och tyvärr inte mycket gott att säga om den bilen.
Har haft problem hela tiden och är bra less på den nu. Beställt en ny V90CC D4 Adv.Edition. (Kör Volvo som tjänstebil så inte mycket att välja på)
Detta är ett axplock av problem.
Felhängda bakdörrar från fabrik
Trasig tankpåfyllning x 2
Totalhaveri av huvuddator x 2
Bytt bromsar x 3 pga vibrationer och gnissel
Massor med vibrationer ändå.
Fel på key-less entry
Fel på fönsterhissar
Växelväljare som fastnat x 2
Fel på P-broms
Massor med små Bugg-fel i elektroniken.
Skrammel och missljud från inredning
m.m.

Och ljudnivån skall vi inte tala om. 18" på sommar och dubbade vinterhjul. Orginal Pirelli som satt på vid leverans fick jag byta efter 1500 mil. Gick ju inte att köra på. Michelin sedan dess (sommar & vinter) är bättre men INTE är det bra i en bil som utger sig för att vara premium. Har mätt med dB mätare och Nissan King Cab 2004, och Skoda Fabia 2012 (Övriga bilar i familjen) är tystare från 80km/h och uppåt. Uselt Volvo.

Kört Volvo i tjänsten i många, många år och ca 110 000mil med sju olika bilar.
BÄST XC70 D4 AWD MY14
SÄMST (med hästlängder) V90 D4 AWD MY17
av Cholm
#1365247
Johanu71 skrev: tis 18 feb 2020, 15:39 Har haft en V90 D4 AWD MY17 i snart tre år. 14600 mil har den gått och tyvärr inte mycket gott att säga om den bilen.
Har haft problem hela tiden och är bra less på den nu. Beställt en ny V90CC D4 Adv.Edition. (Kör Volvo som tjänstebil så inte mycket att välja på)
Detta är ett axplock av problem.
Felhängda bakdörrar från fabrik
Trasig tankpåfyllning x 2
Totalhaveri av huvuddator x 2
Bytt bromsar x 3 pga vibrationer och gnissel
Massor med vibrationer ändå.
Fel på key-less entry
Fel på fönsterhissar
Växelväljare som fastnat x 2
Fel på P-broms
Massor med små Bugg-fel i elektroniken.
Skrammel och missljud från inredning
m.m.

Och ljudnivån skall vi inte tala om. 18" på sommar och dubbade vinterhjul. Orginal Pirelli som satt på vid leverans fick jag byta efter 1500 mil. Gick ju inte att köra på. Michelin sedan dess (sommar & vinter) är bättre men INTE är det bra i en bil som utger sig för att vara premium. Har mätt med dB mätare och Nissan King Cab 2004, och Skoda Fabia 2012 (Övriga bilar i familjen) är tystare från 80km/h och uppåt. Uselt Volvo.

Kört Volvo i tjänsten i många, många år och ca 110 000mil med sju olika bilar.
BÄST XC70 D4 AWD MY14
SÄMST (med hästlängder) V90 D4 AWD MY17
Ja det där var ju ingen rolig läsning! Inget jag än så länge märkt på våran.
Känns som det var ett riktigt måndags ex du lyckades få.
Att dom fick mycket kritik angående inpassning av dörrar mm vet jag att dom fick när det första modellerna kom ut.

Det jag dock kan nämna om våran är, att när vi var och provkörde den så pajjade höger baklyse, detta byttes såklart.
Så hoppas bara att vänster går sönder innan garanti tiden går ut! ( ett vanligt fel tydligen att baklamporna går sönder )

Jag stod och valde mellan D4 eller D5, men då vi redan hade en D4 så ville vi nu testa D5.
men som sagt, tråkigt att höra din historia, hoppas den nya är 1000 gånger bättre.
#1425067
Johanu71 skrev: tis 18 feb 2020, 15:39 Har haft en V90 D4 AWD MY17 i snart tre år. 14600 mil har den gått och tyvärr inte mycket gott att säga om den bilen.
Har haft problem hela tiden och är bra less på den nu. Beställt en ny V90CC D4 Adv.Edition. (Kör Volvo som tjänstebil så inte mycket att välja på)
Detta är ett axplock av problem.
Felhängda bakdörrar från fabrik
Trasig tankpåfyllning x 2
Totalhaveri av huvuddator x 2
Bytt bromsar x 3 pga vibrationer och gnissel
Massor med vibrationer ändå.
Fel på key-less entry
Fel på fönsterhissar
Växelväljare som fastnat x 2
Fel på P-broms
Massor med små Bugg-fel i elektroniken.
Skrammel och missljud från inredning
m.m.

Och ljudnivån skall vi inte tala om. 18" på sommar och dubbade vinterhjul. Orginal Pirelli som satt på vid leverans fick jag byta efter 1500 mil. Gick ju inte att köra på. Michelin sedan dess (sommar & vinter) är bättre men INTE är det bra i en bil som utger sig för att vara premium. Har mätt med dB mätare och Nissan King Cab 2004, och Skoda Fabia 2012 (Övriga bilar i familjen) är tystare från 80km/h och uppåt. Uselt Volvo.

Kört Volvo i tjänsten i många, många år och ca 110 000mil med sju olika bilar.
BÄST XC70 D4 AWD MY14
SÄMST (med hästlängder) V90 D4 AWD MY17
Du skriver om växelväljare att den fastnat. Kom de fram till Nån lösning där?
Har en V90cc D4 MY21
Växelväljare låser sog mer eller mindre hela tiden. Fick åka bärgare innan 50mil. Den har varit in på verkstad 3 ggr ena gången hann jag ha bilen hemma över natten innan samma strul hände igen. Senaste 2 verkstadsbesöken har jag inte kunnat köra bilen därifrån.
Har nu skriftligt lämnat in att jag önskar häva köpet eller få omleverans. Bilen har inte gått 140mil än.
Användarvisningsbild
av bem
#1425078
JaneDoeDoe skrev: fre 22 jan 2021, 14:05 Har en V90cc D4 MY21
Växelväljare låser sog mer eller mindre hela tiden. Fick åka bärgare innan 50mil. Den har varit in på verkstad 3 ggr ena gången hann jag ha bilen hemma över natten innan samma strul hände igen. Senaste 2 verkstadsbesöken har jag inte kunnat köra bilen därifrån.
Har nu skriftligt lämnat in att jag önskar häva köpet eller få omleverans. Bilen har inte gått 140mil än.
Intressant fel om man nu kan säga det. Så irriterande. Oftast använder man väl en ny eller ganska ny bil för att slippa "problem", i alla fall är det så för mig. En del säger det är första året som kan vara värst med en ny bil, vet inte det jag (har haft ett gäng nya Volvo V70 genom åren, men det är ju bara en droppe i den samlade erfarenheten). Skall bli intressant vad det blir för svar på begäran om hävning eller omleverans. Jag skulle bli galen om jag köpte en ny Volvo med sånt problem. Jag undrar om inte Volvo tror själva de gör så jädra superbra premiumbilar, men folk sitter där ute i sina Volvo och kliar sig i huvet lite "vad händer" när det ena efter det andra felet uppenbarar sig som kanske inte hör hemma på premiumbilar? Har själv en V70 MY14 som kopplingen gick upp i rök på för ett tag sen, har bara gått 15000 mil. Har haft rätt många bilar genom åren men detta tog priset. Det luktar i bilen fortfarande och rejält i motorrummet sen den kopplingsbranden. Kostar "bara" 18 laxar att byta. Ja, ja, Volvokvalitet i mitt fall, var detta på min koppling. Jag har tydligen börjat slira på kopplingen som en jädra kärri... fast jag bara haft manuell växellåda hela livet med 8 eller om det är 9 bilar eller så, de flesta nya, under 40 års bilåkande vid det här laget.
Men jag har inte kastat in handduken med Volvo än, är sugen på en ny V90 T6 eAWD Recharge, vi får se om jag väljer den men man blir lite tveksam när man läser inlägg som ditt JaneDoeDoe. Du kanske bara är undantaget som bekräftar huvudregeln att Volvos bilar håller och strular sällan? Var väl så förr i alla fall enl. min erfarenhet till kopplingsbranden då det ordspråket fick sin en rejäl törn i mina ögon.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Aggee
#1425106
Har inte heller så mycket gott att säga om v90 (haft min i 7-8 veckor nu) och hoppas på att få köpet hävt

Men iallafall, ang förbrukning så drog min d5 awd liknande, lämnade in för programuppdatering och efter detta snittar den 0.64 landsväg i 90 och ca 0,69 blandat, så kan vara att den inte är uppgraderad i programvaran sen ny.. vilket min inte var trots enbart servad hos Volvo
#1425145
Kan bara instämma med alla som beskriver sitt missnöje. Jag hade en V90 CC D5 MY20 och precis som många säger var det väldigt hög förbrukning. Väldigt mycket krångel med PP (bla tanken explodera när bilen stod parkerad). Vi i familjen tröttna och bytta bort den. Det är riktigt tråkigt kan jag tycka för jag gillade verkligen bilen men inte till vilekt pris som helst.

Jag tror de är ett stort mörkertal om vilka defekter som egentligen finns på bilarna som rullar på vägarna. Många accepterar defekterna för det är ju smärtsamt att erkänna för sig själv att sin nya fina Volvo inte riktigt är vad man såg på TV-reklamen.... Det var inte lätt för mig att göra mig av med bilen (vi beställde ny från fabrik med väldigt mkt utr) då jag kände att jag hade lagt sjukt mkt pengar på bilen samt att jag gilla den.... men jag kom till en punkt och insåg att "nej min fina Volvo" håller inte måttet.
Användarvisningsbild
av poscarjr
#1425158
Jag lider verkligen med alla drabbade där problemen, stora som små, aldrig tycks ta slut. Att ens behöva tänka tanken om att begära återköp efter bara några veckor/några hundra mil är inget annat än ren skräck. Särskilt vid privatköp. Under andra halvan av 2013 var jag i detta forum väldigt frekvent då jag köpte mig en V70 D4 VEA. Fick den levererad strax innan jul och hade en hel del strul i början och fick bärgning till verkstad ett flertal gånger . Om jag minns rätt så var det både varning för låg kylvätskenivå och motorlampa. Skrev om det i forumet och då var man inte glad. Men sen har jag haft i det närmaste 7 problemfria år. Bilen har gått som en klocka. Det enda som jag råkat ut för är att baklucka samt höger bakdörr lagt av (inte kunnat öppnats). Bägge gångerna har det handlat om kabelbrott som Skobes i Nyköping fixat inom ramen för felsökningsavgiften på 1500:-. Det får man vara nöjd med. Så under 6 år kan man säga besökte jag inte detta forum. Hade liksom ingen anledning - allt var frid och fröjd och jag hade inga frågor. Mitt avtryck i forumet under det inledande halvåret med min VEA var mest klagosång. Dels om problemen jag hade men även mer generellt kring förbrukningssiffror. VEA skulle ju vara såååå snål...
Nu är jag tillbaka sedan drygt ett halvår och det under resan med att bestämma mig för vad nästa bil skulle bli och om två veckor får jag min V90CC. Jag hoppas nu att jag inte råkar ut för ett måndagsex och sen hänger här och vädrar mitt missnöje.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]