Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1365935
somsagt, vi har alla olika preferenser och jag personligen tycker att alla volvos dieslar vibrerar mer el mindre. Och det har inte varit något fel på nån motorkudde el nåt annat, dieselmotorn vibrerar och vibrationerna fortplantar sig i karossen. Du kan ju sätta dig i en S70 från 2000 och den går ju finare och jämnare än en V90 idag.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1366189
Jaha, fick byta bakre bromsbelägg. När jag körde så pulserade det när jag bromsade. Tillbaks in och då hade det bildats en kant på skivorna. Blev byte av dem också. Så efter tre år och 6400 mil. Tre servisar och bakbromsar. Så förutom service har det gått på ca 7000:-.
av Freddy100
#1366206
Robbi skrev: sön 23 feb 2020, 09:55 Jaha, fick byta bakre bromsbelägg. När jag körde så pulserade det när jag bromsade. Tillbaks in och då hade det bildats en kant på skivorna. Blev byte av dem också. Så efter tre år och 6400 mil. Tre servisar och bakbromsar. Så förutom service har det gått på ca 7000:-.
Använder du regnsensor?
av Lockis
#1366369
:-o
Freddy100 skrev: sön 23 feb 2020, 11:33
Robbi skrev: sön 23 feb 2020, 09:55 Jaha, fick byta bakre bromsbelägg. När jag körde så pulserade det när jag bromsade. Tillbaks in och då hade det bildats en kant på skivorna. Blev byte av dem också. Så efter tre år och 6400 mil. Tre servisar och bakbromsar. Så förutom service har det gått på ca 7000:-.
Använder du regnsensor?
Vad har regnsensorn med bromsarna att göra?
av Nystrom7
#1366375
Lockis skrev: mån 24 feb 2020, 08:05 :-o
Freddy100 skrev: sön 23 feb 2020, 11:33
Robbi skrev: sön 23 feb 2020, 09:55 Jaha, fick byta bakre bromsbelägg. När jag körde så pulserade det när jag bromsade. Tillbaks in och då hade det bildats en kant på skivorna. Blev byte av dem också. Så efter tre år och 6400 mil. Tre servisar och bakbromsar. Så förutom service har det gått på ca 7000:-.
Använder du regnsensor?
Vad har regnsensorn med bromsarna att göra?
Antar att den lägger på lite broms bak när regnsensorn är på för att torka skivorna.
av AndS
#1366391
Nystrom7 skrev: mån 24 feb 2020, 08:41 Antar att den lägger på lite broms bak när regnsensorn är på för att torka skivorna.
Gör den det på Volvo, frågan har varit uppe och inget svar på den.
Däremot hänvisades till annat bilfabrikat.
av least
#1366406
Mig veterligen är detta en funktion som finns hos Mercedes, men att Volvo skulle värma bort fukt från skivorna är inte känt.
Frågan är om detta ens behövs, beläggen nyper rejält hårt även på en våt yta.

Men, Volvo har den egenheten att bromsbalansen är justerad så att man bromsar "mer" bak jämfört med tidigare modeller.
av AndS
#1366419
Kvalificerad gissning på ett flitigt användande av ACC och mycket trafik så bilen själv får anpassa hastighet frekvent påverkar. Jag märker att bromsarna jobbar mera om man har korta avstånd än längre där bilen tidigare minskar gaspådrag utan att bromsa.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1366569
Ja, jag använder regnsensor och farthållare. Enligt tech var det inget onormalt då bakbromsbeläggen är mjukare än fram. Skivorna var ju lite surt.
av AndS
#1368736
Och treårs service gjord och bilen rullat drygt 6000mil.
Nästa service blir det klossar bak.
Vinterdäck rullat 1500-2000 mil och 5mm kvar.
Inga vibrationer och har bra koll på det.
Så den får säkerligen rulla minst lika länge till, troligtvis längre.
Åtgärdat under den här tiden, vattenläcka baklucka, lös stabiliseringsplåt under bilen där tre av fyra skruvar försvunnit och fix för lås bakdörr. Och då var vår en av de första som levererades av V90CC modellen i februari 2017.

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]