Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tilldavid
#1364856
Hej på er,
Hämtade i veckan ut min nya V90 och nu är planen är att bli med hund framåt våren/sommaren (Staffe).
Hundburar finns ju helt otroligt många olika, vad har ni för tips? Volvos egna lösning blir ganska kostsam då man måste ha hundgrind, stålgaller och lastrumsavdelaren. Finns säkert något lika bra men mer prisvärt?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1364860
Det beror på hundstorlek o hur långa körningarna blir. Det kommer bli många tips, här är hur jag resonerade.

Själv med taxar är de inne i kupén när vi ska långt med packning. Då fungerar dessa Dogman hundburar fint för den kan enkelt fällas ihop och ligger nederst all packning.

Så transport till närliggande skog fungerar den utmärkt.

Volvo med sin stängselbur (ingen erfarenhet) ser jag det är öppen mot inredning som hunden kan komma att försöka möblera om, gräva ned sig i och skada. Det gör mina taxar, de bäddar om i buren.

https://www.google.com/search?q=dogman%20hundbur
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1364875
Glömde skriva jag kör med DOGMAN
STÅLBUR PYRAMID. V90 har sin knepiga lut på bakrutan att ta hänsyn till. Förankra sedan med spännband runtom.
av tilldavid
#1364876
HitTheRoadJack skrev:Glömde skriva jag kör med DOGMAN
STÅLBUR PYRAMID. V90 har sin knepiga lut på bakrutan att ta hänsyn till. Förankra sedan med spännband runtom.
Tack för input! Har precis börjat titta på detta och det finns en del att välja på
av troubleshooter
#1364877
Kör själv med en dubbelbur från Robust hundburar ,de gör specifikt för V90 och utnyttjar utrymmet maximalt vid den sluttande bakluckan, inga skador på inredning efter 8 månaders användning trots bitande valp, kan i alla fall vara värt ett besök på deras hemsida! Inte direkt billiga men inte heller jättedyra, funderar att byta till en XC90 och jag kommer nog att titta på Robust även när det händer.......Kör Volvos plastmatta under buren.
av tilldavid
#1364880
@troubleshooter,
Kör du vanliga bagagerumsmattan eller den som finns för volvos hundbur? Har plastmattan bak men tänker att jag kanske borde an en separat under en bur om olyckan är framme.
av troubleshooter
#1364881
Eftersom jag kör hel/dubbel bur så kör jag vanliga plastmattan, buren står perfekt på den, och sen kör jag en ullfilt i buren, har inte haft några olyckor överhuvudtaget i bilen.
av xrider666
#1364885
Jag kör med volvos orginal den är stabil o tyst (inget gnissel). Nackdelen är om hunden är stor är att han slår ryggen i luckan om man öppnar den helt. Den fälls ju uppåt o svängdelen sitter 10cm ner o då kommer övre delen av luckan nedanför svängdelen.
av tilldavid
#1364896
xrider666 skrev:Jag kör med volvos orginal den är stabil o tyst (inget gnissel). Nackdelen är om hunden är stor är att han slår ryggen i luckan om man öppnar den helt. Den fälls ju uppåt o svängdelen sitter 10cm ner o då kommer övre delen av luckan nedanför svängdelen.
Till den finns en separat underdel om man vill väl?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1364944
Googla Artfex. Svenska hundburar.
Vi hade en Dogman för länge sedan men den skallrade så man knappt kunde ha den i bilen. Bytte till en Artfex. Nu snackar vi superkvalité!!
Staffe, är det en Staffordshire bullterrier?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]