Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
#1364735
Min xc90 är drygt två år och ser ut som ny i princip. Fortfarande kul att tvätta och torka den.

Men! Bromsarna ser förjäkliga ut jämfört med resten! Oken är oxiderade och rostiga och sköldarna har något svart som vägrar att släppa med både tjärlösande, alkaliska, flygrostbortagare och närgången högtryckstvätt.

Vad gör man?
Bilagor
B23C6A65-C6EA-4467-86C1-F2AEECE9EB0A.jpeg
B23C6A65-C6EA-4467-86C1-F2AEECE9EB0A.jpeg (605.72 KiB) Visad 2162 gånger
649EB5E0-EE52-4E4F-A1D6-A40A2CE29895.jpeg
649EB5E0-EE52-4E4F-A1D6-A40A2CE29895.jpeg (625.13 KiB) Visad 2162 gånger
#1364739
Svårt att göra något vettigt utifrån. Det mest permanenta är väl att ta lös både oken och bromssköldarna och måla dem. Oken med bromsoksfärg. Och kanske nån form av antikorrosionsspray på sköldarna.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

#1364740
Menade självklart inte ta lös oken. Utan däcken. Då går det bra att måla oken. Men skölden kan ju bli svårare om man vill komma åt ordentligt.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

#1364817
Tyckte att måla bromsok var roligt när man har ledig-tid och inte använder bilen så ofta. Det som är viktigast är prep, alltså att rengöra ytan man tänkt måla. Ju mer tid man använder, bättre resultat.
av LViken
#1364997
V70_2005. Förutsättningarna är naturligtvis olika för olika bilägare. Hur mycken man kör, bilen står ute i ur och skur eller i garage, hur hårt man bromsar, mm.

För min del så var jag trött på att byta bromsskivor och bromsok ofta på min tidigare Volvo då de hela tiden rostade. Även om jag inte körde så hårt så bromsade jag för snällt oftast konstaterade bilverkstan. Detta var en orsak till rosten. Ville nu råda bot på detta vid bilbytet.

Bromsarna på min V90 ser ut som nya nu efter 3 år. Skivorna har ju naturligtvis en liten slitkant då bilen gått 3700 mil men är helt blanka. Oken är lite dammiga. Nu kör jag inte varje dag, kör fortfarande ganska snällt men bromsarna har klarat sig från rost trots att jag sällan bromsar hårt vid körning.

Det gör jag.
Har möjligheten att tvätta bilen (ca 1ggr/vecka) hemma.
Tvättar inte hjulen och därmed blötlägger bromsarna varje gång bilen tvättas. Lägger en plastsäck över hjulen vid spolning under skärmarna.
Efter bil/hjultvätt så kör jag alltid en kortare sträcka och bromsar HÅRT flera gången så att bromsarna blir varma och därmed torkar.
Har i mitt fall ett kallgarage. Har där en avfuktare som torkar den våta och fuktiga bilen ut och invändigt efter körning eller tvättning och detta gör väldigt gott för både bil, bromsar.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1365052
Köp hem fina begagnade bromsok från någon bilskrot. Då finns sedan all tid att rengöra och måla. Bytet går snabbt och lätt.
Nya fina bromsskivor kostar inte alls mycket från Autodoc.
av V70_2005
#1365102
Kanske funkar att penselmåla. Borde se fint ut på håll. Misstänker att jag kommer tycka det är otillfredsställande att kladda över spänngrejer etc. Ska kolla lite fler youtubefilmer :).

Om jag skulle byta ok (typ köpa begagnade och fräscha till) är det inte bökigt med luftning etc? Har aldrig nytt ok.

Var i Torslanda idag och tankade på Tanka och stod bredvid en xc60 som hade sjukt fina ok (större och typ guldfärgade) och skivor med typ hål i. Kanske finns bättre alternativ som har bättre färg?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1365104
V70_2005 skrev: mån 17 feb 2020, 19:25 Var i Torslanda idag och tankade på Tanka och stod bredvid en xc60 som hade sjukt fina ok (större och typ guldfärgade) och skivor med typ hål i. Kanske finns bättre alternativ som har bättre färg?
XC60 Polestar :-)
https://www.lloydmotorgroup.com/ImageLi ... g6t5ZA.jpg
Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]