Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suuven
#1363567
Hej alla glada!
Efter många år som vilsen ägare av tyska bilar har jag nu bestämt mig för att återigen satsa på en Volvo. Denna gång blir det en:
- XC90 D5
- Antingen R-design eller Inscription
- Budgetmässigt blir det en MY16 eller MY17

Har kikat runt lite och kommer troligtvis att hålla mig till en bil som rullat maximalt 7000mil. De flesta bilar jag kikat på är tillverkade -16 men har modellår -17.

Nu till min frågeställning:
- Har kikat runt lite på olika forum och det verkar som att de tidiga modellerna av nya XC90 har väldigt mycket barndomsproblem. Vart går gränsen av de ”tidigare modellerna” och hur kan jag på bästa möjliga sätt försöka eliminera att jag inte köper en bil med massa problem?
- Är det något särskilt jag behöver ha i åtanke när jag ska köpa en XC90 som rullat 7000mil? Tänker främst att det inte ska ske någon monsterservice strax efter 7000mil
- Detta blir nog en företagsbil och jag undrar om någon har en riktlinje kring vad helförsäkring kan kosta? Förstår såklart att det är individuellt men vore intressant att ha något att utgå ifrån.
Användarvisningsbild
av kalhygge
#1363577
Jag har en my17 xc90 D5 som rullat 9000 mil haft den sen ny.
Har aldrig blivit stående med den, men en del problem som gått på garanti och kan vara bra kolla upp:

Bromsskivor och drivaxlar fram utbytt pga vibrationer.
Slangar till PowerPulse.
Ombyggd EGR.
LEDlyktorna fram bytta pg för mkt kondens.
Läckage (Litet men ändå) motor, packbox.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1363594
Tror inte du ska oroa dig för mycket för de tidiga barnsjukdomarna, de skall vara lösta nu på flesta bilarna.

Sålde precis min xc90 d5 -16 och den var helt problemfri sista åren.

+ enligt mig: ingen powerpulse, ingen ad-blue, stabilare VOC modem vad jag läst på MY 16.

Fördelar senare bilar: snabbare sensus, någon extra intellisafe funktion.

Generellt så är det att provköra och känna efter vibrationer, kolla elfunktioner som keyless, taklucka, hands-free öppning av baklucka etc.

Tror lite högre servicekostnad är vid 6 resp 12k mil.
av Suuven
#1363612
Tack för svar!

Tar gärna fler inputs av andra också!

Fördelen som jag kan se det är att bilarna jag tittar på troligen har ”åtgärdat” sina barndomsfel.

Sedan har jag också läst (eller hört) att de bilar med 5 säten har fler problem än de med 7 säten. Låter såklart konstigt men bakgrunden bakom det hela kanske ligger i att bilarna med 5 säten är producerade vid ett tillfälle som är mer känt att ha problem?
av Suuven
#1363613
Nackdelen är såklart att bilarna jag tittar på inte omfattas av garanti, försöker därför köpa en via Bilia där de erbjuder ”Selekted” garanti i 24mån.

Betalar gärna mer för en likvärdig bil hos bilia än hos annan bilhall
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1363735
Suuven skrev: sön 09 feb 2020, 13:32 Nackdelen är såklart att bilarna jag tittar på inte omfattas av garanti, försöker därför köpa en via Bilia där de erbjuder ”Selekted” garanti i 24mån.

Betalar gärna mer för en likvärdig bil hos bilia än hos annan bilhall
Håller med!

De flesta Volvohandlare, om inte alla, erbjuder selekt.
I alla fall Bra Bil, Bil Månsson och Upplands motor..
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1363740
Bra att tänka på också är val av inköpsställe och försäkringsbolag när det gäller maskinskada. Här tänker jag Volvo ÅF och Volvia för att maxa det till 17000(?) mil.
av Lockis
#1363741
Ilduce77 skrev:
Suuven skrev: sön 09 feb 2020, 13:32 Nackdelen är såklart att bilarna jag tittar på inte omfattas av garanti, försöker därför köpa en via Bilia där de erbjuder ”Selekted” garanti i 24mån.

Betalar gärna mer för en likvärdig bil hos bilia än hos annan bilhall
Håller med!

De flesta Volvohandlare, om inte alla, erbjuder selekt.
I alla fall Bra Bil, Bil Månsson och Upplands motor..
Selekt är väl något alla Volvo auktoriserade ÅF har? Har förstått det som att det är Volvo själva som står bakom det.
Notera att den bara gäller 2 år eller 3000 mil dock.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1363782
Selekt finns i två varianter eller tre med alternativet privatleasing. Som framgår tidigare i tråden finns Selekt hos auktoriserade ÅF.

https://www.volvocars.com/se/bilar/uppt ... lsrc=aw.ds
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]