Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rayz
#1361000
Hej! Ska byta bort vår xc60 d4 my16 som vi är mycket nöjda med. Orkar med husvagn utan problem. Vi har siktas in oss på v90.
Har tänkt mig en runt 2019
Men motor alternativen är jag kluven i.
Bilen rullar runt 8mil om dagen så bränsle ekonomin är ganska intressant. På helgerna går även husvagnen bakom när det tilllåts.

Bensin vs diesel
T4 vs t5 d4 vs d5?

Vad säger panelen? :-)
av SundanceKid
#1361001
Jag säger T5 för att få en med både kraft och komfort men även bränsleekonomi.
Kör du 8 mil så har du säkert ganska bra körning och både T4 och T5 hamnar snålt. Jag kör min på under 0,7 utan problem.
av Geoham
#1361008
Jag har en T5 v90 cc. Mycket nöjd med motorn men kör jag så mkt som du gör så skulle jag ta diesel alla dagar i veckan.
av refbob
#1361009
Låter som en diesel i mina öron. Kör en V90 CC D4 My19 automat och är nöjd. Jag rullar ca 3000 mil per år. Fullpackad bil med Husvagn 1600kg hänger med utan att förbrukningen skenar allt för mycket. Ligger 1.0-1.1 liter/ mil vid 90 km/tim på farthållaren.
av Lockis
#1361021
Skulle säga Diesel (D4) D5 känns inte nödvändigt och bringar en högre kostnad.
Bensin är uteslutet med 8 mil pendling om dagen samt husvagnsdragning. En bensinare kostar i runda slängar 3:- mer milen i bränsle än Diesel. Springer snabbt iväg i pengar.
Du kommer dessutom ifrån en D4 som du är nöjd med så jag antar att du inte har något emot Diesel tickandet iheller.
av Rayz
#1361045
Det lutar åt en diesel trivs bra med d4 och som ni säger så blir det nog mer ekonomiskt. Håller det med polestar optimering? Saknar lite vrid framför allt vid husvagns dragning i övrigt är jag nöjd med min d4.
av Nystrom7
#1361055
SundanceKid skrev: mån 27 jan 2020, 18:32 Jag säger T5 för att få en med både kraft och komfort men även bränsleekonomi.
Kör du 8 mil så har du säkert ganska bra körning och både T4 och T5 hamnar snålt. Jag kör min på under 0,7 utan problem.

Hur klarar du köra en t5:a under 0,7? Jag har haft t5:or förr och även v90 xc60 och s60 me t5. Den som gick snålast var s60:in dom andra ville gärna ha litern och uppåt.
av Lockis
#1361079
Rayz skrev: mån 27 jan 2020, 21:18 Det lutar åt en diesel trivs bra med d4 och som ni säger så blir det nog mer ekonomiskt. Håller det med polestar optimering? Saknar lite vrid framför allt vid husvagns dragning i övrigt är jag nöjd med min d4.
Har polestar i min d4.
Drar visserligen ingen husvagn men bilen känns mer alert.
av SundanceKid
#1361093
Nystrom7 skrev: mån 27 jan 2020, 21:43
SundanceKid skrev: mån 27 jan 2020, 18:32 Jag säger T5 för att få en med både kraft och komfort men även bränsleekonomi.
Kör du 8 mil så har du säkert ganska bra körning och både T4 och T5 hamnar snålt. Jag kör min på under 0,7 utan problem.

Hur klarar du köra en t5:a under 0,7? Jag har haft t5:or förr och även v90 xc60 och s60 me t5. Den som gick snålast var s60:in dom andra ville gärna ha litern och uppåt.
Har ganska bra körning. Ibland ligger jag på 0,6 vid längre körningar. Men mitt snitt under 3 år är låååågt.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]