Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360308
Hej!

Köpte en v90 cc -18 som rullat i 18mån. Den hade gått 4500mil. Jag köpte den lite över en månad sen så den kom med vintersulorna på, reglerade därför aldrig över sommardäcken. Kollade igår på sommardäcken och såg att de redan är nere på 5mm. Tycker det känns väl mkt för en bil som rullat i 18mån?? Eller vad tycker ni? Köpte den från Volvo i Torslanda, funderar på att ringa och klaga på detta.
#1360315
Geoham skrev: tor 23 jan 2020, 14:34 Hej!

Köpte en v90 cc -18 som rullat i 18mån. Den hade gått 4500mil. Jag köpte den lite över en månad sen så den kom med vintersulorna på, reglerade därför aldrig över sommardäcken. Kollade igår på sommardäcken och såg att de redan är nere på 5mm. Tycker det känns väl mkt för en bil som rullat i 18mån?? Eller vad tycker ni? Köpte den från Volvo i Torslanda, funderar på att ringa och klaga på detta.
Beror såklart på hur mycket mönster det var från början, 9,8,7 mm? Det beror på fabrikat på däcken michelin, pirelli osv? Körsätt på tidigare förare spelar också roll osv.
Spontant känns det rimligt med 5mm kvar.
#1360319
Inte orimligt slitage...
Senaste säsongen slet jag ut en ny uppsättning däck på typ halva den sträckan, så det blir att inhandla en ny uppsättning 19" även inför denna säsongen...
#1360329
5mm kvar kan ju t.o.m vara andra uppsättningen däck när bilen rullat 4500 mil.
Var bilen deklarerad med 8mm sommardäck i säljhallen så är det klart värt att reklamera köpet.
#1360385
Ser inga konstigheter med att en begagnad bil har använda däck :-)
Sen vet jag inte vad man förväntar sig ifrån en uppsättning däck. Själv räknar jag med ungefär 3000 mil per uppsättning, kanske jag som räknar lågt dock.

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]