Zanders skrev:Lockis skrev:Jag gjorde det enda rätta och frågade Volvo.
Det stämmer att våra laddhybrider inte kan köra på ren eldrift i hastigheter över 125 km/h. De körlägen som använder både förbrännings- och elmotorn kan eldriften nyttjas i hastigheter över 125 km/h.
Körläge AWD är alltid tillgängligt oavsett hastighet och laddstatus på hybridbatteriet.. Både förbränningsmotor och elmotor är inkopplade för att kunna driva alla fyra hjulen.
Fortfarande inte svar på ursprungsfrågan..
Jovars.
Antagligen är 125 km/tim den högsta hastighet vid vilken motorn har full magnetisering (tillräckligt med bränsle), över det kör den med fältförsvagning (för mager bränsleblandning) och blir allt svagare ju högre hastigheten blir.
En elmotor vill ha en viss V/Hz för ett givet vridmoment. Om man dubblar varvtalet=frekvensen så måste man alltså dubbla spänningen. Vid en viss hastighet/varvtal tar spänningen slut och över det varvtalet sjunker alltså V/Hz och därmed vridmomentet (ganska fort). Sedan finns det en max frekvens som DC/AC-omvandlaren klarar av också...
Av denna anledning har vissa elbilar två motorer med olika max synkron hastighet, så att vid lägre hastighet är det främst den ena motorn som levererar vridmoment och vid högre främst den andra. Ett alternativ är att ha en växellåda och det finns tvåväxlade elbilar (och rälsbundna elfordon).