Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360020
Har du möjlighet att få med både hastighet och skärmen på video hade det verkligen varit guld värt.
pellemando skrev:Jag kan testa imorgon och återkomma.
Önskemål på hur teset ska genomföras?

Jag tänkte: Aktivera konstant AWD sen bara gasa och ha kolla på skärmen där man ser flödet av el/bensin
#1360042
Lockis skrev:
Zanders skrev:
Lockis skrev:Jag gjorde det enda rätta och frågade Volvo.
Fortfarande inte svar på ursprungsfrågan..
Klart det är... Iaf en del av den. Då en delfråga var hur snabbt man kan köra och få hjälp av elmotorn.
Del 2 av frågan är om effekten, och det trodde jag vi listat ut tidigare i tråden att det finns en viss hastighet som elmotorn funkar bra till.
Alltså är hela frågan besvarad? Eller tolkar du frågan/frågorna på annat sätt?
Snelhest skrev: Till hur hög hastighet hjälper elmotorn?
Tappar den effekt i de höga hastigheterna eller kopplas den steglöst bort?

//T
Gör det ju inte.. Att du kan köra på ren el upp till 125 km/h har konstaterats tidigare i tråden. Vi har fortfarande inget definitivt svar på när elmotorn kopplar ur helt (slutar hjälpa till) vid max gaspådrag (eller andra körlägen som nyttjar både el och bensin) vilket är fråga #1

Så fråga #1 kvarstår fortfarande.. Till hur hög hastighet hjälper elmotorn?
#1360043
Zanders skrev:
Lockis skrev:
Zanders skrev: Fortfarande inte svar på ursprungsfrågan..
Klart det är... Iaf en del av den. Då en delfråga var hur snabbt man kan köra och få hjälp av elmotorn.
Del 2 av frågan är om effekten, och det trodde jag vi listat ut tidigare i tråden att det finns en viss hastighet som elmotorn funkar bra till.
Alltså är hela frågan besvarad? Eller tolkar du frågan/frågorna på annat sätt?
Snelhest skrev: Till hur hög hastighet hjälper elmotorn?
Tappar den effekt i de höga hastigheterna eller kopplas den steglöst bort?

//T
Gör det ju inte.. Att du kan köra på ren el upp till 125 km/h har konstaterats tidigare i tråden. Vi har fortfarande inget definitivt svar på när elmotorn kopplar ur helt (slutar hjälpa till) vid max gaspådrag (eller andra körlägen som nyttjar både el och bensin) vilket är fråga #1

Så fråga #1 kvarstår fortfarande.. Till hur hög hastighet hjälper elmotorn?
Om du läser ordentligt så står det följande i mitt inlägg
Körläge AWD är alltid tillgängligt oavsett hastighet och laddstatus på hybridbatteriet.. Både förbränningsmotor och elmotor är inkopplade för att kunna driva alla fyra hjulen.
Med Andra Ord, elmotorn kan alltid hjälpa till oavsett hastighet OM det behövs.
#1360228
AWD-läget försöker ge lika mycket kraft på bägge axlarna och det fungerar upp till 80 km/h sedan kommer bakaxeln inte kunna ge lika mycket kraft har jag läst i Volvos manual.

Bäst vore väl att testa i powerläget för då levererar elmotorn hela tiden maximal kraft tillsamman med bensinmotorn, även vid tomt batteri då generatorn är så kraftig att den kan driva elmotorn fullt ut.
#1360240
Lockis skrev:
Spoiler »
Om du läser ordentligt så står det följande i mitt inlägg
Körläge AWD är alltid tillgängligt oavsett hastighet och laddstatus på hybridbatteriet.. Både förbränningsmotor och elmotor är inkopplade för att kunna driva alla fyra hjulen.
Med Andra Ord, elmotorn kan alltid hjälpa till oavsett hastighet OM det behövs.
Och det stämmer inte! Elmotorn kopplar ur vid 160 km/h. Skulle detta inte ske av någon anledning (ett fel av någon orsak) så begränsas toppfarten till 180 då motorn börjar ta skada vid 190.

Kan tillägga att Polestar 1 klarar hela vägen upp till maxfart men det beror dels på att den har annan utväxling på motorerna, den har två för att orka med utväxlingen och ett starkare batteri.
#1360260
Att elmotorn kopplar ur helt vid 160km/h tycker jag ser väldigt rimligt ut, jag plottade lite löst i en snabb excel-formel och accelerationen i videon gör en tydlig dipp efter 160km/h.
Zanders skrev:
Lockis skrev:
Spoiler »
Om du läser ordentligt så står det följande i mitt inlägg
Körläge AWD är alltid tillgängligt oavsett hastighet och laddstatus på hybridbatteriet.. Både förbränningsmotor och elmotor är inkopplade för att kunna driva alla fyra hjulen.
Med Andra Ord, elmotorn kan alltid hjälpa till oavsett hastighet OM det behövs.
Och det stämmer inte! Elmotorn kopplar ur vid 160 km/h. Skulle detta inte ske av någon anledning (ett fel av någon orsak) så begränsas toppfarten till 180 då motorn börjar ta skada vid 190.

Kan tillägga att Polestar 1 klarar hela vägen upp till maxfart men det beror dels på att den har annan utväxling på motorerna, den har två för att orka med utväxlingen och ett starkare batteri.
#1360268
Jag läste nånstans när xc90 t8 kom ut att el tar slut i 140 kmh. Kanske ökats med senare modeller.

Över den hastigheten blir det ju bara extra vikt och sämre prestanda.

Om man istället hade använt kostnad på elmotor och batteri till lightweight material och konventionell optimering hade man fått en bil med bättre prestanda än t8.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]