Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1358949
Hej, min V90 har panoramatak och takluckan går att fälla upp/bak och tillbaka utan problem. Den inre solgardinen har dock fastnat och går inte att skjuta fram?! Man kan höra ett elektriskt "klick" vid reglaget, men inget konstigt i bakkant av gardinen.

Jag trodde först att det var handhavandefel från min sida, men manualen säger inget speciellt om att gardinen skulle kunna låsas!?

Bilen är precis ett par dagar över garantitiden - hoppas på tips från forumet! :-)
#1359030
Har jag inte fel för mig är det ett känt problem med solskyddsgardin. På min förra XC90 byttes den ut på garanti pga missljud vid öppning/stängning.
#1370047
Jippi! När min solgardin fastnade så kontaktade jag lite verkstäder och fick ett pris för att byta ut hela "solgardins-släden" till en begagnad. Det visade sig dock vara fläskigt dyrt ändå - så jag avvaktade reparation och tänkte: Hur varmt kan det bli på sommaren utan gardin...trots allt...?

Döm om min förvåning när gardinen helt plötsligt gick igång igen efter 3 månaders vinterdvala?!?

Man tackar! (men jag vågar inte använda den nu ;-)
#1370260
Batti skrev:Hej, min V90 har panoramatak och takluckan går att fälla upp/bak och tillbaka utan problem. Den inre solgardinen har dock fastnat och går inte att skjuta fram?! Man kan höra ett elektriskt "klick" vid reglaget, men inget konstigt i bakkant av gardinen.

Jag trodde först att det var handhavandefel från min sida, men manualen säger inget speciellt om att gardinen skulle kunna låsas!?

Bilen är precis ett par dagar över garantitiden - hoppas på tips från forumet! :-)
Hej! Hade samma problem med vår V90 D5, den fastnade helt i öppet läge, och samma här, jag kunde höra ett klick i reglaget!
Det jag gjorde var att sätta mig i baksätet och försöka dra gardinen lite lätt framåt och i sidled, sen gick det! Så det jag tror hände var att den parkerades för långt in.
Testa det nästa gång du vågar öppna den helt! Nu funkar våran smärtfritt igen!
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]