Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1375316
Just ja, sådär hade en bekant från Dekra ochså, de fick köpa för det högsta budet, men det var aldrig lönt, priserna drar iväg, och lär så göra nu ochså.
#1375317
HitTheRoadJack skrev:Historisk på firman så få vi köpa till högsta handlarbudet. Sedan löser firman in bilen till restvärdet, oftast ett lägre pris än högsta budet. Mellan skillnaden, förtjänsten 10-20k går in i firmans bilflotta som sammantaget, med alla försäljningar gör bilflottan går runt. På senare år enligt ansvarig för bilflottan har de fått sjukt bra betalt. Nu kanske det blir andra tongångar.
Då är det en finansiell leasing. Inga konstigheter att lösa den då.
#1375320
Man kan väl säga att begagnatpriserna på V90 har rasat rätt kraftigt på bara ett kvartal. Det är lite märkligt men det känns som att det brukar vara så. Priserna hålls uppe och man tycker att det börjar bli dyrt. Sedan plötsligt blir det utförsbacke i kurvan och priserna kommer ner på en mycket mer behaglig nivå - vilket jag tycker har skett nu...
Ovanstående utifrån observation av Wayke/Blocket-annonser. En bil som låg på 270 vid årsskiftet ligger idag på 230 är min högst ovetenskapliga iaktagelse. Jag har tittat mest på 2018 års modeller.
#1375329
Att priserna har rasat nu kan man väl tänka sig hänger ihop med att de första leveranserna av bilar med 3-års leasing börjar lämnas tillbaka...
#1375334
Känner att det gäller att jämföra äpplen och äpplen med.
Jag hade på min V90 med ca 190k i tillbehör utöver utgångspris. Är ju en faktor i andrahandsvärdet mot en tom likadan som då är betydligt billigare. Nya bilar skiljer ju rejält i specarna när man går igenom blocket vad jag kan se.

Ser även ut som att V90 2021 har gått upp rejält i grundpris?
Där känns 309k långt borta mot det pris som står på bygg din Volvo på en Momentum advanced för 399k i alla fall. 10% rabbe blir ju ändå 360k och då man har inte lagt på några tillbehör jag själv vill ha då vill säga.
R-design priset är ju rejält högre på det sen men Bilia o allt vad de heter får väl bra inköp på dem.

Bytte in min V90 2018 och förlorade styvt 160k på två och ett halvt år och 4700mil på den bilen. Bilen hade gått 80mil vid inköp och jag gav 40k under vad jag fick i offert på en ny likadant specad bil så rabatten var ju hög från början på min ”nya”bil. 80k/året nästan känns av och känns någonstans ”rimligt” om det ens finns ett sådant ord på en av de största pengarförstörarna jag ägnar mig åt.
Dock så innebär ju detta att jag fick jag mer i inbyte 2 år senare än vad grundpriset var 2018 (r-design mot r-design). Detta innebär att tillbehör ger ett visst värde i inbyte trots allt och inte som många skriver att tillbehör är värt 0kr begagnat.

Detta måste spela roll på alla dessa priser ni hittar överallt och ställer till det medianvärde som en begagnad bil bör ha för det är svårt att jämföra priserna utan att minutiöst gå igenom listorna med utrustning på respektive fordon bevisligen.
Sen klart att de inte värdesätter allt Lull lull men för min del var det i stort sett de pengarna jag gick miste om. Hade jag köpt en tommare bil hade jag säkert förlorat mindre, definitivt i längden om jag hade behållit den lika länge som V70in innan jag hade i 7år.

Så högt andrahandsvärde eller inte tog jag den största smäll/förlust jag upplevt personligen på min V90. Men jag gör ju alltid dåliga affärer så tillhör antagligen den lilla minoritet här som ger bort stora påsar med pengar per år och hade önskat att den sjunkit lite mindre i andra hand i alla fall för för mig var det ett sjukt stort fall på 2 1/2 årBild

Bara mina 5 cent förstås ;-)
#1375335
ingen gör en v´bra bilaffär på att köpa en ny bil, det är ju verkligen pengar i sjön, men jag ser de 400k jag gav för xc60in som borta direkt jag klpt bilen, och den dagen jag vill byta sonderar jag marknaden då och tar det jag får i inbyte. Jag ser bara på månadskostnaden i mitt bilägande, resten bryr jag mig inte om och har så gjort i 30år nu.

Att håla på att räkna och kalkylera hit och dit på bränsle, värdeminskning. försäkringar, mil, utrustning, lättsåla el ej osv osv osv finns inet i min värld, det kostar fläsk att åka nytt så är det bara.
#1375336
fjohan82 skrev: lör 18 apr 2020, 19:21 Att priserna har rasat nu kan man väl tänka sig hänger ihop med att de första leveranserna av bilar med 3-års leasing börjar lämnas tillbaka...
Visst är det så. Men ändå rätt intressant att det är så tydligt (jag har hållit koll på V90 Business, alltså rätt så basutrustad)
#1375352
specos skrev:Man kan väl säga att begagnatpriserna på V90 har rasat rätt kraftigt på bara ett kvartal. Det är lite märkligt men det känns som att det brukar vara så. Priserna hålls uppe och man tycker att det börjar bli dyrt. Sedan plötsligt blir det utförsbacke i kurvan och priserna kommer ner på en mycket mer behaglig nivå - vilket jag tycker har skett nu...
Ovanstående utifrån observation av Wayke/Blocket-annonser. En bil som låg på 270 vid årsskiftet ligger idag på 230 är min högst ovetenskapliga iaktagelse. Jag har tittat mest på 2018 års modeller.
Jag har ett inbytespris på min V90 2018 på 315’. Rätt stor skillnad ner till 230. Men det skiljer kanske en del på utrustningsnivå. Jag har då tappat ca 110’ på 3 år. Känns ändå så rätt bra även om nybilsköp aldrig är bra Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1375367
Wibe skrev: lör 18 apr 2020, 22:35 Jag har ett inbytespris på min V90 2018 på 315’. Rätt stor skillnad ner till 230. Men det skiljer kanske en del på utrustningsnivå. Jag har då tappat ca 110’ på 3 år. Känns ändå så rätt bra även om nybilsköp aldrig är bra Bild
Vad byter du till för bil och vad får du betala i mellanskillnad?
#1375376
Wibe skrev:
specos skrev:Man kan väl säga att begagnatpriserna på V90 har rasat rätt kraftigt på bara ett kvartal. Det är lite märkligt men det känns som att det brukar vara så. Priserna hålls uppe och man tycker att det börjar bli dyrt. Sedan plötsligt blir det utförsbacke i kurvan och priserna kommer ner på en mycket mer behaglig nivå - vilket jag tycker har skett nu...
Ovanstående utifrån observation av Wayke/Blocket-annonser. En bil som låg på 270 vid årsskiftet ligger idag på 230 är min högst ovetenskapliga iaktagelse. Jag har tittat mest på 2018 års modeller.
Jag har ett inbytespris på min V90 2018 på 315’. Rätt stor skillnad ner till 230. Men det skiljer kanske en del på utrustningsnivå. Jag har då tappat ca 110’ på 3 år. Känns ändå så rätt bra även om nybilsköp aldrig är bra


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det är då ingen V90 D3 Business du har då kan jag gissa mig till =) Om jag får gissa är det en lågmilad D5 eller nån av bensinmotorerna med mycket utrustning?=)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]