- tis 14 jan 2020, 18:11
#1358945
Är det bara jag som tycker att andrahandsvärdet på V90 är helt sinnessjukt högt?
Man kan köpa en ny V90 för strax över 300 000 kr listpris på blocket. (Hittar en fabriksny 2020 för 309 000 kr)
Letar man begagnat så hittar man t.ex. en likvärdigt utrustad från 2017 som gått 12 000 mil och som det begärs 219 000 kr för!
Vid 3 år och 12 000 mil så börjar rätt mycket att hända på en bil. Alla fabriksgarantier är slut, få försäkringsbolag vill ge dig maskinskadeförsäkring, bromsar och stötdämpare börjar bli bytesmogna, du får vara beredd på att köpa 8 nya däck inom kort, om 3000 mil väntar kamremsbyte för kanske 7000 kr, du måste betala om du vill fortsätta använda VOC, du får radikalt dyrare försäkring eftersom du måste betala vagnskada själv.
Nog för att skatten är högre på en ny V90. Men det är en spotta i havet vid en jämförelse.
I min värld är en sådan bil är sådan bil värd max 150 000 kr, eftersom man har stora kostnader framför sig och tar en risk med t.ex. maskinskada som man måste bekosta helt själv.
Hur tänker ni?
Man kan köpa en ny V90 för strax över 300 000 kr listpris på blocket. (Hittar en fabriksny 2020 för 309 000 kr)
Letar man begagnat så hittar man t.ex. en likvärdigt utrustad från 2017 som gått 12 000 mil och som det begärs 219 000 kr för!
Vid 3 år och 12 000 mil så börjar rätt mycket att hända på en bil. Alla fabriksgarantier är slut, få försäkringsbolag vill ge dig maskinskadeförsäkring, bromsar och stötdämpare börjar bli bytesmogna, du får vara beredd på att köpa 8 nya däck inom kort, om 3000 mil väntar kamremsbyte för kanske 7000 kr, du måste betala om du vill fortsätta använda VOC, du får radikalt dyrare försäkring eftersom du måste betala vagnskada själv.
Nog för att skatten är högre på en ny V90. Men det är en spotta i havet vid en jämförelse.
I min värld är en sådan bil är sådan bil värd max 150 000 kr, eftersom man har stora kostnader framför sig och tar en risk med t.ex. maskinskada som man måste bekosta helt själv.
Hur tänker ni?