Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1364234
Hej
har kommit på varför dörrar går i baklås, drar man för snabbt i handtaget innan kolven aktiveras för upplåsning går dörren i baklås.
Att åtgärda/återställa:
1- lås upp bilen
2- dra ut handtaget lite & sätt ett finger mellan handtag & dörrplåten i bakkant (ca; 1 cm)
3- lås bilen & vänta 4-5 sek tills det klickar till
4- släpp handtaget
5- lås upp bilen - klart
Ps. funkar på min bil V90cc 2018, ni får testa och återkom med resultat
#1364294
Sama55 skrev: ons 12 feb 2020, 12:04 Hej
har kommit på varför dörrar går i baklås, drar man för snabbt i handtaget innan kolven aktiveras för upplåsning går dörren i baklås.
Att åtgärda/återställa:
1- lås upp bilen
2- dra ut handtaget lite & sätt ett finger mellan handtag & dörrplåten i bakkant (ca; 1 cm)
3- lås bilen & vänta 4-5 sek tills det klickar till
4- släpp handtaget
5- lås upp bilen - klart
Ps. funkar på min bil V90cc 2018, ni får testa och återkom med resultat
Det funkade på min xc90 2016! Tack som!
Men jag fick trixa o banka lite lätt på handtaget, testade först att hålla ut det en cm, det funkade inte, så testade jag allt från lite utdraget till max utdraget + lite lätt bankning med handen..

Så nu får man inte vara så snabb när man öppnar :-)

Har kvar problemet med frusna lås dock men det är ju ett annat fel :-)

Tack ännu en gång!
#1418274
Har samma problem och trodde detta var pandoras ask men tyvärr. Körde dock inte bankningen:) så får väl försöka ”lite lätt” imorn.

Nått annat trix ni hittat?
Har dörrarna funkat efter det?
#1418553
Yes provat inifrån. Var på volvoverkstad idag och dom hade aldrig tidigare hanterat problemet. Två mekaniker kikade på det. Dom tror att det är vajern från handtaget som kommit ur sin position. Har tid på fredag för felsökning. Konstigt nog att problemet är hyfsat unikt, att sen båda bakdörrarna i loppet av några veckor hamnar i samma ”baklås” trodde jag skulle vara systemkopplat och inte mekaniskt. Vad är oddsen tänker jag :) Orimlig otur eller ändå har med mjukvaran att göra? På fredag får man kanske svaret.
#1418714
Hej ,, antar du testar det sama55 skrev tidigare i tråden? Hände för mig igår igen, öppnade dörren försnabbt så det inte gick att öppna, gjorde som sama55 skrev och det funkade efter 2-3 försök :-)
#1481029
Intressant tråd, jag har drabbats av två olika typer av fel på bakdörrarna/låsen.
2 - Frusna lås, en kall morgon så gick det bra att öppna dörrarna bak, men inte stänga… klassisk fel som många har nämnt tidigare i olika trådar och var på verkstaden. Det sa att det har kommit en ny lösning på problemet från Volvo Cars. Tidigare lösningen var att man kompletterade med en muff/skydd vid låset. Nu har man en ny konstruktion, nytt lås med färdig lösning med muff/skydd.

Frysta baklås behöver varmgarage eller akut kanske en hårtork! Var på verkstaden och såg att låsen kostade ca 2 500 kr/styck plus arbete. Ca 8 000 – 10 000 kr.

1 - Baklås. Bakre dörr går i baklås även när det är varmt ute, bilen har garanti och Bilia säger sig ha åtgärdat problemet med det återkommer. Inga felkoder, men filmat felet och går att ”trixa” med ett trollspö, öppna genom att använda knappen för öppna/stänga elektroniska barnlåset. Intressant med erfarenheten med ” drar man för snabbt i handtaget innan kolven aktiveras för upplåsning går dörren i baklås” samt eventuella mekaniska felet/inställning med handtag/vajer. Frågade serviceteknikern vad det hade gjort och det sa inget om baklås problematiken, utan nämnde med att det hade kommit en ny mjukvara.

Tycker Sama55 åtgärd/återställning är intressant om inte öppna/stänga bilen fungerar:
1- lås upp bilen
2- dra ut handtaget lite & sätt ett finger mellan handtag & dörrplåten i bakkant (ca; 1 cm) om det går, prova från lite utdraget till max utdraget + lite lätt bankning med handen..
3- lås bilen & vänta 4-5 sek tills det klickar till
4- släpp handtaget
5- lås upp bilen - klart

Det är lite olustigt att det kan bli baklås, speciellt om det sker vid en olycka. Samt det känns dumt när man åker iväg, bilen låser sig automatiskt och när du stannar så ska man säga till passagerare – DRA INTE I HANDTAGET och man glömmer bort det, så uppträder felet med att passagerare vill kliva ut ur bilen så fort bilen har stannat. :-D Drar i handtaget innan kolven aktiveras för upplåsning, vips så går dörren i baklås istället :-o Det borde finns en åtgärd för detta från Volvo Cars, misstänker att i USA så blir det rejält stämda för en så lite dum grej?

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]