Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
#1358431
Min far har en v90-18.
Han använder badnyckel då den är smidigare att ha med sig, bilen varna för svagt batteri så han kapa upp höljet och bytte batteri.
Problemet är att nu accepterar inte bilen nyckelen..
Någon som lyckats byta batteri och fått den och fungera eller det är bara och slanta upp för en ny nyckel?
Den är inte utsatt för vatten någonsin utan används bara för att den är smidigare än dom vanliga nycklarna.
av Andreas12
#1358439
Batteriet är uppmätt så det är ett friskt batteri.
Batteriet är lödat dit precis som org, skulle vara om det tagit skada av värmeutvecklingen.
Har du bytt i en sådan nyckel ?
av Xanthopteryx
#1358441
Har inte bytt själv men sett annan som bytt (här på forumet kanske till och med?)

Finns på YouTube också


Använder nästan aldrig den nyckeln så mitt batteri håller förhoppningsvis länge till.
av Xanthopteryx
#1358445
Man kan sprätta loss lödöronen på batteriet (vrid loss med en spetstång) och sedan sätta dit nytt batteri, dra krympslang på och krympa fast så sitter batteriet på plats och öronen ger kontakt. Finns också batterier med öron på som kan lödas på plats men det kräver ju lite mer jobb och försiktighet så inget på kretskortet skadas.

Om ni tar bort batteriet igen, ta ett nytt (oavsett vad batteriet visade) och testa? Behöver ju inte montera dit allt igen för att testa.
av RocDoc
#1358451
Jag pillade isär min nyckel i höstas och gjorde en liten böj på "kontakttungorna".
I med ett nytt batteri och limmade ihop halvorna,har fungerat sedan dess.
Man får vara försiktig när man lossar det gamla batteriet så man inte skadar kretskortet.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]