Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1358852
Youtube-klippet, batteri-bytet gör på ett underligt sätt?
Han kämpar med att bryta av tungorna på själva batteriet - tanken är att man kan löda av hela batteri-armaturen från kretskortet.
Sen på med fluss, och löda fast ett nytt batteri - som har dessa punktsvetsade tungor.
#1363589
Batteriet bytt! Nu fungerar min nyckel igen. :-)

Kan inte låta bli att undra över konstruktionen. Det borde vara möjligt att med en liten packning och en vanlig batterihållare göra det enklare att byta batteri. Det blir dyrt att köpa en ny nyckel.
Det räcker ju inte med bara en ny nyckel. Bilen måste kodas om och detta tillsammans med kostnaden för nyckeln innebär en utgift på flera tusen kronor. Inte så kul att betala när det bara är ett batteri som är slut. :-(

Henry
av fresve
#1369193
Tjena!
Finns batteriet att köpa med tungorna? Pillade precis isär min, gick rätt smidigt med en liten slöjdkniv att bända med. CR-2032/F4N heter det visst, gäller bara o hitta i sverige då.
av fresve
#1369196
@fresve, Äh, orka vänta, kunde enkelt bryta bort tungorna från batteriet med en tång som nämnt innan, dit med ett nytt batteri, och det funkar! Återstår att hitta tillräckligt stor krympslang, tänker mig att både batteriet och sedan hela höljet kan hållas ihop med krympslang, om 3 år skall det väl bytas batterier igen. Lim känns onödigt.
Min nyckel har troligtvis legat i sin kartong sedan bilen var ny, inne i handskfacket
av Edwe
#1369394
Bytade på en nyckel från en -08 model, väldigt avancerat och svårt, delar flög "all over the place". Jag fattar inte varför ett enkelt batteribyte skall behöva vara så komplicerat
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]