Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av razorfish
#1358176
Jag köpte min bil ny i januari 2018 och vad jag förstår har nu nybilsgarantin gått ut på den. Jag upptäckte ganska tidigt, under vintern/våren 2018, att bilen hade problem med P-sensorerna fram och bak (beskrivs i denna tråd: viewtopic.php?f=79&t=153442), vilket jag anmälde till Bilia där jag köpte bilen. Bilen har sedan dess varit inne ett par gånger utöver ordinarie service enligt serviceboken för just detta fel, och vid samtliga ordinarie servicetillfällen har jag också bett dem åtgärda detta fel. Jag har tydligt och skriftligt påpekat att jag anser att detta är ett för mig allvarligt/signifikant fel som jag vill ha åtgärdat på garantin. Min PST har försökt, men mest genom att uppgradera bilens mjukvara. På senaste servicen nu innan jul byttes någon hårdvarumodul ut, men felet kvarstår (vilket jag också påpekade skriftligt och innan garantin gick ut).

Min fråga är väl i princip vad som gäller rent juridiskt för detta nu när nybilsgarantin har löpt ut. Får jag bekosta alla felsökningar/reparationer kopplat till detta fel själv nu? Eller har Volvo fortfarande ett ansvar eftersom jag påtalade felet under garantitiden och de faktiskt ännu inte har lyckats åtgärda det?
av pellemando
#1358183
Då du har allt skriftligt, så är det ju ett ursprungsfel, så då kliver konsumentköplagen in, kortfattat du har totalt 3 år på dig att reklamera detta. 2 år har väl redan gått så du har 1 år på dig.

jag har stått på mig och tjatat och vart den där jobbig jävlen, funkar inte det så kan du ju ta det med ARN
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1358194
Som tidigare inlägg också skriver - stå på dig, eskalera det till verkstadschef/servicechef hos ÅF då dom uppenbarligen inte lyckats åtgärda felet.
av Cox
#1358198
Är inget konstigt med detta, felet anmäldes när du hade garanti, och verkstaden har inte lyckas åtgärda detta så det är bara att jobba vidare för åf tills dom får till det. Kostnaden får åf ta enligt garanti

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av Lövet
#1358205
Är det konstaterat att det är ett fel? Det låter ju inte som du och verkstaden är överens om att det är ett faktiskt fel. Om det är nånting i stil med "pdc reagerar sent" så är det inte säkert att det fel. En bil kan vara dålig utan att vara felaktig så att säga.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1358296
Lövet skrev:Är det konstaterat att det är ett fel? Det låter ju inte som du och verkstaden är överens om att det är ett faktiskt fel. Om det är nånting i stil med "pdc reagerar sent" så är det inte säkert att det fel. En bil kan vara dålig utan att vara felaktig så att säga.
Nu är ju jag lite partisk, men: ja. I c:a 10% av fallen bilen startas så är P-sensorerna inaktiverade och Volvo vet inte varför. De går att aktivera igen om man startar om bilen eller om man sveper höger och bockar i P-sensorer på skärmen, men haken är att det inte indikeras någonstans att de är inaktiverade (vilket bl.a. betyder att den där checklistan i förarskärmen där delsystem för delsystem bockas av som ”gröna” är ren fejk). Jag har flera gånger varit nära att krocka med andra bilar i P-hus då man utgår från att P-sensorerna är vakna och fungerar när de i själva verket inte fungerar. Sen förstår jag också att det är lurigt att felsöka problem som bara inträffar ibland.
av Lövet
#1358299
razorfish skrev:
Lövet skrev:Är det konstaterat att det är ett fel? Det låter ju inte som du och verkstaden är överens om att det är ett faktiskt fel. Om det är nånting i stil med "pdc reagerar sent" så är det inte säkert att det fel. En bil kan vara dålig utan att vara felaktig så att säga.
Nu är ju jag lite partisk, men: ja. I c:a 10% av fallen bilen startas så är P-sensorerna inaktiverade och Volvo vet inte varför. De går att aktivera igen om man startar om bilen eller om man sveper höger och bockar i P-sensorer på skärmen, men haken är att det inte indikeras någonstans att de är inaktiverade (vilket bl.a. betyder att den där checklistan i förarskärmen där delsystem för delsystem bockas av som ”gröna” är ren fejk). Jag har flera gånger varit nära att krocka med andra bilar i P-hus då man utgår från att P-sensorerna är vakna och fungerar när de i själva verket inte fungerar. Sen förstår jag också att det är lurigt att felsöka problem som bara inträffar ibland.
Misstänkte det. Det där är tyvärr en mardröm att reklamera. Felet måste ju finnas när verkstaden felsöker annars kommer man inte vidare.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1358376
Garantin gäller fel man rapporterat innan garantin går ut.
av Xanthopteryx
#1358389
Det är till och med så som att garantin gäller fel som inträffat under garantiperioden. Sedan måste man såklart kunna bevisa detta och att rapportera under perioden är säkrast, men det går att komma efteråt också.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]