Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av razorfish
#1358442
RobbanH skrev:Inte så enkelt att man lagrat användarprofil när sensorerna var avstängda?
Nej, och det har PST kollat. Enda gången sensorerna är avstängda är när bilen/felet stänger av dem. Jag stänger aldrig av dem - key feature på en relativt stor bil.
av Sudden78
#1358603
Det där med att fel under garantiperioden skall gälla efter denna gått ut gäller inte och många har dålig koll på detta märker jag. Särskilt eftersom biltillverkaren oftast och alltid kräver att ev fel skall åtgärdas av en ÅF innan garantin gått ut. Därefter kan det bli svårt/omöjligt att få nåt på garanti. Sedan är ju inte garantin i sig ett juridiskt åtagande, det är faktiskt biltillverkaren som bestämmer här. Att komma och säga att ”jomen detta hände ju medan det var garanti”, håller inte.

I teorin skulle man ju faktiskt då som kund kunna påtala all möjliga fel under garantin, för att sedan åberopa detta när bilen blir äldre och går sönder. Det är liksom inte rimligt.

Det enda man som kund i ett sådant här fall kan åberopa rent juridiskt är konsumentköplagen (skall ej blandas ihop med garanti)som gäller upp till 3 år och denna brukar Volvo rätta sig efter utan bekymmer, förutsatt att kunden är första ägare av bilen och är privatkund.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Xanthopteryx
#1358610
Självklart är det som så att om du påtalar ett fel under garantiperioden så gäller det tills ärendet är fixat, oavsett om du har garanti kvar eller ej..
Så, upptäcker jag problemet när garantin gör sig gällande och sedan går tiden ut och de inte har kunnat fixa det, så skall de fortsätta tills det är löst. Efter ett flera försök (en grundregel är tre försök, men kan avvika från det) så har man rätt till prisavdrag eller andra åtgärder.
Under garantitiden är det säljaren som skall bevisa att felet inte tillhör garantin.
Dessutom är garanti något som skall vara kostnadslöst, så du skall alltså få ersättning för de utlägg du har haft (såsom milersättning, ibland även förlorad inkomst, hyrbil e.t.c.).
av Lockis
#1358622
Sudden78 skrev:Det där med att fel under garantiperioden skall gälla efter denna gått ut gäller inte och många har dålig koll på detta märker jag. Särskilt eftersom biltillverkaren oftast och alltid kräver att ev fel skall åtgärdas av en ÅF innan garantin gått ut. Därefter kan det bli svårt/omöjligt att få nåt på garanti. Sedan är ju inte garantin i sig ett juridiskt åtagande, det är faktiskt biltillverkaren som bestämmer här. Att komma och säga att ”jomen detta hände ju medan det var garanti”, håller inte.
Nja, du har lite rätt? Man kan få problem om man kommer efter garanti perioden och påpekar fel som uppstått under garanti tiden. Men alla fel som rapporteras under garanti perioden är ett garanti ärende oavsett hur långtid det tar att lösa. Även fel som uppstår pga felet ska åtgärdas med garanti.
Sen finns det som du säger en reklamationsrätt i 3 år, här är dock bevisbördan högre på dig som kund.
av Xanthopteryx
#1358625
Kan du bara bevisa att det har skett inom garantitiden så, men mest troligt blir att det helt enkelt faller innanför konsumentköplagen.
Men vissa fel yttrar sig först efter ett tag och sådana kan bli aktuella för 'efteranspråk'. Även efter de tre åren kan det faktiskt bli aktuellt med fel som funnits sedan starten. Just bilar är ju ett litet eget särskilt kapitel där producentansvaret inom vissa områden dessutom sträcker sig hela bilens livslängd.
av Sudden78
#1358634
Xanthopteryx skrev:Självklart är det som så att om du påtalar ett fel under garantiperioden så gäller det tills ärendet är fixat, oavsett om du har garanti kvar eller ej..
Så, upptäcker jag problemet när garantin gör sig gällande och sedan går tiden ut och de inte har kunnat fixa det, så skall de fortsätta tills det är löst. Efter ett flera försök (en grundregel är tre försök, men kan avvika från det) så har man rätt till prisavdrag eller andra åtgärder.
Under garantitiden är det säljaren som skall bevisa att felet inte tillhör garantin.
Dessutom är garanti något som skall vara kostnadslöst, så du skall alltså få ersättning för de utlägg du har haft (såsom milersättning, ibland även förlorad inkomst, hyrbil e.t.c.).
Ja, fast om inte verkstan lagar felet under garantitiden så blir det ju inte en garantifråga längre. Då är det är ett backjobb som ÅF/verkstan får stå för, inte en garantikostnad som Volvo tar.

Det man måste skilja på är garanti som Volvo lämnar och den reklamationsrätt som man har gentemot verkstan när denna missköter sig.

Sedan är det ändå så att garanti och villkoren för denna sätts av den som ställer garantin, inte av köparen eller någon lag. Ta tex Hyundai som har 7 års garanti, för har man friskrivit sig från en massa ansvar för att slippa ta kostnader.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Sudden78
#1358635
Lockis skrev:
Sudden78 skrev:Det där med att fel under garantiperioden skall gälla efter denna gått ut gäller inte och många har dålig koll på detta märker jag. Särskilt eftersom biltillverkaren oftast och alltid kräver att ev fel skall åtgärdas av en ÅF innan garantin gått ut. Därefter kan det bli svårt/omöjligt att få nåt på garanti. Sedan är ju inte garantin i sig ett juridiskt åtagande, det är faktiskt biltillverkaren som bestämmer här. Att komma och säga att ”jomen detta hände ju medan det var garanti”, håller inte.
Nja, du har lite rätt? Man kan få problem om man kommer efter garanti perioden och påpekar fel som uppstått under garanti tiden. Men alla fel som rapporteras under garanti perioden är ett garanti ärende oavsett hur långtid det tar att lösa. Även fel som uppstår pga felet ska åtgärdas med garanti.
Sen finns det som du säger en reklamationsrätt i 3 år, här är dock bevisbördan högre på dig som kund.
Nja. Det räcker inte med att felen ”rapporterats”. Det måste vara diagnostiserade och verifierade. Annars kan man ju som kund lämna in ett helt kompendium med olika fel och därefter trygga bilen med garanti för all framtid...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Sudden78
#1358636
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Garanti

Framgår ganska tydligt här tycker jag. Säljaren/tillverkaren är inte skyldig att lämna garanti och köparen måste rätta sig efter villkoren i den garanti som lämnas. Många tror att garanti är något lagstadgat som tillverkarna blivit påtvingade, men så är alltså inte fallet. Det är något som man erbjuder kunden, vilket är en stor skillnad tycker jag.

Däremot har man som kund precis som ni skriver rättigheter när garantin nyttjas, absolut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av least
#1358684
Tänk även på att reklamationsrätten gäller för en bil som inte köpts ny.
av Sudden78
#1358740
least skrev:Tänk även på att reklamationsrätten gäller för en bil som inte köpts ny.
Dock ej i samma utsträckning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]