- tor 09 jan 2020, 17:48
#1358046
Jag har en Volvo V90 Cross Country T6, MY 2019, utrustad med "Klimatpaket Pro" innefattande en programmerbar bränsledriven parkeringsvärmare. Då jag inte kör bilen varje dag lät jag dessutom installera en Volvo-batteriladdare för att säkerställa att batteriet inte urladdas.
Trots underhållsladdning av batteriet (och tillräcklig batterispänning) inträffade förra vintern att parkeringsvärmaren inte startade på grund av "Laddningsnivå för låg". Jag besökte Bilia och första åtgärd blev en uppdatering av VCM-mjukvara (enligt QB-39917), vilket inte löste problemet. Enligt teknikern kunde det i vissa fall även krävas att man nollställde batteriövervakningsenheten. Jag gjorde detta och då fungerade värmaren, även med batterispänning ned till 12,3 V.
Nu i januari återkom problemet. Trots en batterispänning på 12,7 V visades felmeddelandet "Laddningsnivå för låg" och värmaren kunde ej starta. Inte heller efter nollställning av batteriövervakningen gick det att starta värmaren.
Enligt tekniker på Bilia mäter batteriövervakningen inte bara batteriets aktuella spänning utan tager även hänsyn till antal "körcykler" (en körcykel skulle innebära en tillräckligt lång körning så att normal motortemperatur har uppnåtts) som bilen har använts. Har inte ett visst antal körcykler genomlöpts, skulle inte värmarstart tillåtas.
Vet någon här om dessa uppgifter stämmer? Det förefaller rätt befängt att man exempelvis inte skulle kunna starta parkeringsvärmaren, om bilen har stått någon vecka, trots fullgod batterispänning! Man undrar hur konstruktörerna i så fall har resonerat...
Trots underhållsladdning av batteriet (och tillräcklig batterispänning) inträffade förra vintern att parkeringsvärmaren inte startade på grund av "Laddningsnivå för låg". Jag besökte Bilia och första åtgärd blev en uppdatering av VCM-mjukvara (enligt QB-39917), vilket inte löste problemet. Enligt teknikern kunde det i vissa fall även krävas att man nollställde batteriövervakningsenheten. Jag gjorde detta och då fungerade värmaren, även med batterispänning ned till 12,3 V.
Nu i januari återkom problemet. Trots en batterispänning på 12,7 V visades felmeddelandet "Laddningsnivå för låg" och värmaren kunde ej starta. Inte heller efter nollställning av batteriövervakningen gick det att starta värmaren.
Enligt tekniker på Bilia mäter batteriövervakningen inte bara batteriets aktuella spänning utan tager även hänsyn till antal "körcykler" (en körcykel skulle innebära en tillräckligt lång körning så att normal motortemperatur har uppnåtts) som bilen har använts. Har inte ett visst antal körcykler genomlöpts, skulle inte värmarstart tillåtas.
Vet någon här om dessa uppgifter stämmer? Det förefaller rätt befängt att man exempelvis inte skulle kunna starta parkeringsvärmaren, om bilen har stått någon vecka, trots fullgod batterispänning! Man undrar hur konstruktörerna i så fall har resonerat...