Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1358046
Jag har en Volvo V90 Cross Country T6, MY 2019, utrustad med "Klimatpaket Pro" innefattande en programmerbar bränsledriven parkeringsvärmare. Då jag inte kör bilen varje dag lät jag dessutom installera en Volvo-batteriladdare för att säkerställa att batteriet inte urladdas.

Trots underhållsladdning av batteriet (och tillräcklig batterispänning) inträffade förra vintern att parkeringsvärmaren inte startade på grund av "Laddningsnivå för låg". Jag besökte Bilia och första åtgärd blev en uppdatering av VCM-mjukvara (enligt QB-39917), vilket inte löste problemet. Enligt teknikern kunde det i vissa fall även krävas att man nollställde batteriövervakningsenheten. Jag gjorde detta och då fungerade värmaren, även med batterispänning ned till 12,3 V.

Nu i januari återkom problemet. Trots en batterispänning på 12,7 V visades felmeddelandet "Laddningsnivå för låg" och värmaren kunde ej starta. Inte heller efter nollställning av batteriövervakningen gick det att starta värmaren.

Enligt tekniker på Bilia mäter batteriövervakningen inte bara batteriets aktuella spänning utan tager även hänsyn till antal "körcykler" (en körcykel skulle innebära en tillräckligt lång körning så att normal motortemperatur har uppnåtts) som bilen har använts. Har inte ett visst antal körcykler genomlöpts, skulle inte värmarstart tillåtas.

Vet någon här om dessa uppgifter stämmer? Det förefaller rätt befängt att man exempelvis inte skulle kunna starta parkeringsvärmaren, om bilen har stått någon vecka, trots fullgod batterispänning! Man undrar hur konstruktörerna i så fall har resonerat...
#1358827
Läste nånstans (manualen eller Volvos websida) att bilen bör köras lika länge som bränslevärmaren varit igång för att batteriet inte ska ’gå back’, samt att värmaren som mest går igång 40min innan vald avresetid. Vilket kanske är rimligt.

Nu under julen var vi i fjällen (10 minus ca) och jag använde värmaren innan vi åkte hem från backen. 15min resa hem till stugan, och värmaren gick antagligen i 40min. Fyra dagar gick det, sen ville den inte starta värmaren pga för låg laddspänning. (Däremot gick remote start att använda, dock startade jag inte den 40min i förväg...)

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]