Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1358029
Läste att det är skillnad på ca 15% i verklig körning, alltså inte labb. Sen så kan inte jag styrka att det stämmer. Men oavsett så är det självklara valet att vänta till en ny årsmodell, om du kan.
av AndS
#1358049
Geoham skrev: tor 09 jan 2020, 16:16 Läste att det är skillnad på ca 15% i verklig körning, alltså inte labb.
Vad är verklig körning, jag som kör mestadels landsväg oftast ganska jämn fart eller de som kör i storstadsområden med kökörning, stadskörning, etc. ;-)
#1358086
AndS skrev: tor 09 jan 2020, 17:59
Geoham skrev: tor 09 jan 2020, 16:16 Läste att det är skillnad på ca 15% i verklig körning, alltså inte labb.
Vad är verklig körning, jag som kör mestadels landsväg oftast ganska jämn fart eller de som kör i storstadsområden med kökörning, stadskörning, etc. ;-)
Bra fråga, grävde inte så djupt i det. Vad jag förstod så menades det att testning har gjorts på riktiga vägar och inte i labb. Mer än så vet jag inte.
#1358142
SundanceKid skrev:Jag läste något test men minns ej var och då va det i princip ingen skillnad i förbrukning.
Kan det ha varit denna?:
https://teknikensvarld.se/volvo-xc60-aw ... 60-awd-d4/

Jag läste också testet, var i princip ingen skillnad i förbrukning i det testet. Samtidigt var B4:an som de testade knappt inkörd, vilket kan ha påverkat förbrukningen negativt. Summeringen i testet var att B4:ans start/stop fungerade smidigare och de 10Kw extra el-hästarna knuffade på lite extra vid start. Störst vinst är förstås vid stadskörning där bromskraftsregenerering kan nyttjas. En nackdel enligt en del med B4/B5 är den numera elektroniska växelväljaren, många gillar den mekaniska bättre..
av AndS
#1358587
Beror ju också på vad prisskillnaden är vid köpet. Man räknar väl hela kostnaden om man vill veta sin bilkostnad, enbart andrahandsvärde säger inget.
av Ok67
#1358607
AndS skrev: sön 12 jan 2020, 16:31 Beror ju också på vad prisskillnaden är vid köpet. Man räknar väl hela kostnaden om man vill veta sin bilkostnad, enbart andrahandsvärde säger inget.
Det är sant. Men priserna har väl inte stigit nämnvärt på andra B-modeller?

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]