Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
#1357593
HitTheRoadJack skrev:Hej

Vilka media källor ger bäst ljudkvalitet? Är det CDn må tro eller hur är Spotify appen jmf med ljudfiler på USB sticka?

Vilka erfarenheter har ni?

Bilens egna Spotify med extrem inställning.
av Lockis
#1357643
Freddy100 skrev:CD är inte imponerande. TuneIn lagom bra, Spotify bäst.
TuneIn funkar jätte bra i min V60. Spelar nästan bara uteslutande TuneIn när jag kör.
Spotify är också bra.
av Freddy100
#1357647
Lockis skrev: tis 07 jan 2020, 21:53
Freddy100 skrev:CD är inte imponerande. TuneIn lagom bra, Spotify bäst.
TuneIn funkar jätte bra i min V60. Spelar nästan bara uteslutande TuneIn när jag kör.
Spotify är också bra.
Jag lyssnar oxå oftast på TuneIn då jag gillar radiostationer, dock min upplevelse är att Spotify har bättre kvalitet.
av Lockis
#1357648
Freddy100 skrev:
Lockis skrev: tis 07 jan 2020, 21:53
Freddy100 skrev:CD är inte imponerande. TuneIn lagom bra, Spotify bäst.
TuneIn funkar jätte bra i min V60. Spelar nästan bara uteslutande TuneIn när jag kör.
Spotify är också bra.
Jag lyssnar oxå oftast på TuneIn då jag gillar radiostationer, dock min upplevelse är att Spotify har bättre kvalitet.
Spotify kan absolut ha bättre kvalite men det är inte live radio så det kan jag leva med :-)
av Freddy100
#1357649
Lockis skrev: tis 07 jan 2020, 22:00
Freddy100 skrev:
Lockis skrev: tis 07 jan 2020, 21:53

TuneIn funkar jätte bra i min V60. Spelar nästan bara uteslutande TuneIn när jag kör.
Spotify är också bra.
Jag lyssnar oxå oftast på TuneIn då jag gillar radiostationer, dock min upplevelse är att Spotify har bättre kvalitet.
Spotify kan absolut ha bättre kvalite men det är inte live radio så det kan jag leva med :-)
Exakt!
#1357660
Jag vet inte hur ni testat, men en bra inspelad CD skiva lämnar bättre ljud än Spotify Extrem. Har själv båda varianterna i B&W stereon.

Spelar man samma låt på Spotify och CD och växlar så bör ni höra skillnad.

Lite ren fakta:
Cd-skivor har oftast kvalitén 44 100 samplingar per sekund med 16 bits. Det innebär att informationsmängden är 1411kb/s. (44,1×16). Spotify eller mp3:r har ofta 128kb/s, 11 gånger mindre, med tappad information och hårdare ljud som följd. Bättre komprimeringar och Spotifys premiumtjänst har 320kbit/s, dvs ca 4 gånger mindre information.
av Lockis
#1357666
Krollspell skrev:Jag vet inte hur ni testat, men en bra inspelad CD skiva lämnar bättre ljud än Spotify Extrem. Har själv båda varianterna i B&W stereon.

Spelar man samma låt på Spotify och CD och växlar så bör ni höra skillnad.

Lite ren fakta:
Cd-skivor har oftast kvalitén 44 100 samplingar per sekund med 16 bits. Det innebär att informationsmängden är 1411kb/s. (44,1×16). Spotify eller mp3:r har ofta 128kb/s, 11 gånger mindre, med tappad information och hårdare ljud som följd. Bättre komprimeringar och Spotifys premiumtjänst har 320kbit/s, dvs ca 4 gånger mindre information.
Jag har inte valt CD-spelare i min bil. Även om det skulle bli bättre så är det inte så jag kan höra skillnad på det. Spotify på extrem är dock fortfarande inte dåligt :-)
Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]