Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1357693
Freddy100 skrev:Jag har CD-spelare och oavsett vad det står på pappret så ljudet är lite platt och fattigt. Blev oxå överrraskad, trodde att ljudet bli bäst från CD-skiva.
Låter lite skumt. Vad har du för grejer? Inställningar?
av V70_2005
#1357838
DAB är bra ljud jämfört med fm-radio, lite begränsat med täckning bara.

Bilens Spotify har jag fått spunk på några gånger för mycket, gillar ljudet i Spotify via CarPlay.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1357911
Kan ju vara så att Spotify ändrar på originalet för att få det att låta "maffigare"
av JAT
#1358024
Krollspell skrev:Jag vet inte hur ni testat, men en bra inspelad CD skiva lämnar bättre ljud än Spotify Extrem. Har själv båda varianterna i B&W stereon.

Spelar man samma låt på Spotify och CD och växlar så bör ni höra skillnad.

Lite ren fakta:
Cd-skivor har oftast kvalitén 44 100 samplingar per sekund med 16 bits. Det innebär att informationsmängden är 1411kb/s. (44,1×16). Spotify eller mp3:r har ofta 128kb/s, 11 gånger mindre, med tappad information och hårdare ljud som följd. Bättre komprimeringar och Spotifys premiumtjänst har 320kbit/s, dvs ca 4 gånger mindre information.
Sant, men allt handlar inte om informationsmängden. Faktorer som komprimering och Dynamic Range spelar i allra högsta grad in. Vill man nörda in sig mer (och det vill man ju) så kan man kolla på http://dr.loudness-war.info/ och jämföra olika utgåvor på fonogramen.

//J
#1358089
JAT skrev:
Krollspell skrev:Jag vet inte hur ni testat, men en bra inspelad CD skiva lämnar bättre ljud än Spotify Extrem. Har själv båda varianterna i B&W stereon.

Spelar man samma låt på Spotify och CD och växlar så bör ni höra skillnad.

Lite ren fakta:
Cd-skivor har oftast kvalitén 44 100 samplingar per sekund med 16 bits. Det innebär att informationsmängden är 1411kb/s. (44,1×16). Spotify eller mp3:r har ofta 128kb/s, 11 gånger mindre, med tappad information och hårdare ljud som följd. Bättre komprimeringar och Spotifys premiumtjänst har 320kbit/s, dvs ca 4 gånger mindre information.
Sant, men allt handlar inte om informationsmängden. Faktorer som komprimering och Dynamic Range spelar i allra högsta grad in. Vill man nörda in sig mer (och det vill man ju) så kan man kolla på http://dr.loudness-war.info/ och jämföra olika utgåvor på fonogramen.

//J
Som jag skrev "men en bra inspelad CD skiva lämnar bättre ljud än Spotify Extrem" så har även CD spelarens kvalité osv. betydelse. Men som tråden här handlar om bäst ljudkälla för bilstereon, så är en CD av "normal" kvalité bättre än Spotify, alla dagar i veckan.
#1358178
SundanceKid skrev:Jag kunde inte välja till Cd i min nya bil.
Vad har du för bilmodell?
#1358180
stevvee skrev:Den bästa ljudkällan är alltså den ljudkällan som nästan inte finns.
Hur menar du? Att nog de flesta inklusive mig själv tycker att Spotify är mycket smidigare och enklare, dessutom bra ljud vilket gör att man i princip alltid använder det. Men diskussionen i tråden var vad som faktiskt är den bästa ljudkällan.
av stevvee
#1358195
Krollspell skrev:
stevvee skrev:Den bästa ljudkällan är alltså den ljudkällan som nästan inte finns.
Hur menar du? Att nog de flesta inklusive mig själv tycker att Spotify är mycket smidigare och enklare, dessutom bra ljud vilket gör att man i princip alltid använder det. Men diskussionen i tråden var vad som faktiskt är den bästa ljudkällan.
Ja men då kanske inte skiva är bäst utan råmaterialet.

Cd går inte att lägga till på V90. v60 däremot går det än sålänge

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]