Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1356384
Hej

Vad säger ni experter härinne, vågar man egentligen köpa en begagnad Volvo V90 T4/T5 med VEA motorn med tanke på alla fel man läser kring den ? Hur skyddar man sig enklast för att undvika dyra historier under ägandet ?
Felen man har kunnat läsa om härinne som förekommer på bensinarna också verkar vara spruckna cylinderfoder(med följd att kylarvätska förbrukas m.m..), missljud från balansaxlarna, bromsskivor/belägg som slår sig, någon "powerboost" enhet som ställt till med slang som lossat

Vart ska man köpa bilen från ?
Vilket försäkringsbolag ska man välja ?
Årsmodell ?
Hur långt bör bilen ha gått för att eventuella fel bör vara upptäckta/åtgärdade ?

Budgeten är max 280.000kr

Har husvagn med totalvikt på 1500kg som ska dras par veckor på sommaren också men finns ju chans man byter upp sig till en något större med totalvikt på runt 1800kg samt att det blir en del körning med släp då jag bor i villa.

/M
av Lockis
#1356387
Jag tror din budget är ditt största bekymmer.
Hade nog satsat på en v70/xc70 istället. Du lär få en rätt fräsch för dem pengarna. En v90 för den summan blir antingen en utan utrustning eller en massa mil.
av Truckdoktor
#1356414
Vattenförlust och PowerPulse-slangen (finns väl bara på D5) är lite mer dieselproblem... Vibrationer kan förekomma på alla.
Sedan är det nog inte så många som har motorbekymmer. Ser bara ut som mycket då det nöjda inte skriver här ;)
280.000kr. är inte mycket för en bil ur 90-serien. Min V90 D5 (ÅM 17) köpte jag i somras med 15.000mil för 305.000kr. Utrustningen är helt ok med business pro...


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


av 2019V90
#1356419
Var själv i samma sits som du för ett tag sedan, något säkert bilköp finns inte allt kan hända...
De blev i alla fall till slut en V90 T4 Momentum Advanced
MY-19 med 2500 mil på mätaren för 295!
av mortimer
#1356425
Hos vilken bilfirma lyckades du hitta en såpass bra bil för 295' ?
av 2019V90
#1356440
Köpte den via Bilförmedlingen i Ängelholm.
Med lite tålamod går de att hitta en nästan ny bil med låga mil till bra pris!
av AndS
#1356454
Hellre en V90 med mindre tillbehör än äldre modell med extra utrustning.
Du är dessutom orolig för reparationkostnader, då gäller även detta, ju mera extra som finns dessto mera kan gå sönder.
Men du väljer ju själv vad som är måsten.
Användarvisningsbild
av Derank
#1356462
det är väl ändå lite av en klycha att ju mer extrautrustning desto mer kan gå sönder, kom igen lixom......det är ju inte 1970 längre
av V70_2005
#1356489
Jag måste ha missat alla problem med t4/5, har följt v/xc90 >2016 slaviskt i tre år och inte sett några direkta motorproblem.

Köpte en riktig snikbil förra bilen, det gör jag inte om slutade med att jag sålde den, minimal motor, manuell låda och inte ens parkeringssensorer gjorde att man blev lite irriterad varje gång man skulle köra bilen.
av AndS
#1356545
Derank skrev: tis 31 dec 2019, 19:19 det är väl ändå lite av en klycha att ju mer extrautrustning desto mer kan gå sönder, kom igen lixom......det är ju inte 1970 längre
Om du drabbas eller inte av fel/problem det går inte att veta. Däremot inom de bransch jag arbetat har vi beräknat MTBF (enkelt förklarat medeltid mellan olika feltillfällen) för olika mera eller mindre komplexa lösningar beroende av ingående komponenter/produkter/etc.
Och där vet vi att ju mera som ingår i en lösning eller som i en bil antal komponenter/system funktioner så blir tiden för MTBF lägre, det är statistiskt säkrat utifrån att vi beräknat det.
Sedan har system förändrats över tiden som du påpekar, så även bilar, men statiskt så ändras inget hur man beräknar men däremot så kanske MTBF har blivit längre i tid om man jämför.
Så nej, det är ingen klyscha. Däremot så väljer var och en om man vill ta hänsyn till det.
Många av de bilar som inom det här segmentet i tråden rullar som förmånsbil/leasing och oftast max 3 år vilket i det sammanhanget inte finns större intresse att bry sig. Nya bilar där fel/problem hanteras som garanti eller inom ramen för den hyreskostnad man betalar.
Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3-16 som jag bytte till Sommardäc[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.