Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ikke
#1356838
Det måste ju vara bättre att inte ha någon bil så slipper ni problem
Användarvisningsbild
av StefanN
#1356840
Problem blir det bara när folk köper dyrare bil än vad dom har råd att laga, håller man sig till rätt prisklass är ju det inga problem.
av mortimer
#1356841
Tråden har lite spårat ur från vad som först efterfrågades men jag är nöjd. Bugar och bockar för alla reflektioner och svar.
av mojja
#1356847
Det bästa måste ju vara att inte ha bil alls, då kan det ju aldrig gå sönder 👌
av Xanthopteryx
#1356867
Lövet skrev:
Xanthopteryx skrev:Det är ju faktiskt så enkelt som redan sagts:
Få prylar = få saker som kan gå sönder.

Fadern min hade på fyrhjulsdrift på deras förra bil. Efter att den kommit till åren så lade ventilpaketet av. Det var över 20.000 för att fixa, och hade de inte haft fyrhjulsdrift skulle denna del alltså inte gått sönder då delen helt enkelt inte finns. Har du ingen taklucka så kommer mekaniken aldrig att gå sönder och den kommer heller aldrig läcka. Har du ingen elbagagelucka så, ja, då pajjar inte de motorerna.
Teknik kan vara bra, teknik kan vara rolig, men teknik kan också vara kostsam.
Fast fallet "ha fyrhjulsdrift som inte går sönder", "ha taklucka som inte går sönder" är mycket vanligare än tvärtom. Men visst, det enda sättet att med 100% slippa ett visst problem är att inte ha det. Men man kan ha mycket roligare att ha utrustning och med 98% sannolikhet inte få problem...
Lär nästan garanterat vara som så att vissa saker GÅR sönder om du har bilen tillräckligt länge, exempelvis AC. Läckande taklucka på äldre bilar - lär nog vara vanligare än man tror (särskilt med tanke på de som har läckande taklucka redan på en ny bil...). LED-strålkastare - samma där, lär pajja. En glödlampa i vanliga strålkastare, enkelt och billigt att byta.
Vanliga dämpare på en bagagelucka = lätta att byta och kostar inte allt för mycket. Elektriska... inte billigt.

Många här verkar ha bilen i några år och det är ju lugnt, men pratar vi 10-15 år så. Eller mer.

En kollega hade en Volvo som gått nästan 50.000 mil. Gammal en, typ 25 år eller vad den kan ha varit?
Visst gick saker sönder men det var oftast enklare saker och rena slitdelar som bromsar, stag och liknande. Plus då roståverkan.
Fanns liksom inte så mycket mer som Kunde gå sönder på den bilen. Och lätt och oftast relativt billigt att laga.
av Lövet
#1356877
Xanthopteryx skrev:
Lövet skrev:
Xanthopteryx skrev:Det är ju faktiskt så enkelt som redan sagts:
Få prylar = få saker som kan gå sönder.

Fadern min hade på fyrhjulsdrift på deras förra bil. Efter att den kommit till åren så lade ventilpaketet av. Det var över 20.000 för att fixa, och hade de inte haft fyrhjulsdrift skulle denna del alltså inte gått sönder då delen helt enkelt inte finns. Har du ingen taklucka så kommer mekaniken aldrig att gå sönder och den kommer heller aldrig läcka. Har du ingen elbagagelucka så, ja, då pajjar inte de motorerna.
Teknik kan vara bra, teknik kan vara rolig, men teknik kan också vara kostsam.
Fast fallet "ha fyrhjulsdrift som inte går sönder", "ha taklucka som inte går sönder" är mycket vanligare än tvärtom. Men visst, det enda sättet att med 100% slippa ett visst problem är att inte ha det. Men man kan ha mycket roligare att ha utrustning och med 98% sannolikhet inte få problem...
Lär nästan garanterat vara som så att vissa saker GÅR sönder om du har bilen tillräckligt länge, exempelvis AC. Läckande taklucka på äldre bilar - lär nog vara vanligare än man tror (särskilt med tanke på de som har läckande taklucka redan på en ny bil...). LED-strålkastare - samma där, lär pajja. En glödlampa i vanliga strålkastare, enkelt och billigt att byta.
Vanliga dämpare på en bagagelucka = lätta att byta och kostar inte allt för mycket. Elektriska... inte billigt.

Många här verkar ha bilen i några år och det är ju lugnt, men pratar vi 10-15 år så. Eller mer.

En kollega hade en Volvo som gått nästan 50.000 mil. Gammal en, typ 25 år eller vad den kan ha varit?
Visst gick saker sönder men det var oftast enklare saker och rena slitdelar som bromsar, stag och liknande. Plus då roståverkan.
Fanns liksom inte så mycket mer som Kunde gå sönder på den bilen. Och lätt och oftast relativt billigt att laga.
Fast det där är främst ett recept att fullständigt gå under som biltillverkare. Det är går inte bygga en bill som ser ut och känns som säg en Volvo 940. Den skulle sälja noll och ingenting idag. Nybilsköpare kräver funktion X, Y, Z, och det är för de man bygger, inte den som ska köpa bilen om 10 år. Jag har haft LED, AWD, Automat, Klima, HUD, Adaptiv farthållare osv på bilarna senaste 10 åren. Inget av det har gått sönder. Däremot en massa "mekaniska" funktioner som bromsok, lås, tankgivare och litet annat. Så ger mig mer elektronik och mindre mekanik, inte tvärtom :party:
av SundanceKid
#1356995
Skulle rekommendera en t5 som är helt underbar.
Har kört en t5a R-design med all utr i 3 år snart nästintill utan problem och med en förbrukning runt 0.7l/m.
Har fått framlyktor bytta på garanti och det är väl enda..

Skickat från min ONEPLUS 6T

av mortimer
#1356999
SundanceKid skrev: lör 04 jan 2020, 19:43 Skulle rekommendera en t5 som är helt underbar.
Har kört en t5a R-design med all utr i 3 år snart nästintill utan problem och med en förbrukning runt 0.7l/m.
Har fått framlyktor bytta på garanti och det är väl enda..

Skickat från min ONEPLUS 6T
Vilken årsmodell och hur långt har bilen rullat ?
Köpt eller är det privatleasing ?
av mikebike
#1357020
SundanceKid skrev: lör 04 jan 2020, 19:43 Skulle rekommendera en t5 som är helt underbar.
Har kört en t5a R-design med all utr i 3 år snart nästintill utan problem och med en förbrukning runt 0.7l/m.
Har fått framlyktor bytta på garanti och det är väl enda..

Skickat från min ONEPLUS 6T
"helt underbar"
Jag provkörde en XC60 T5 och den lät som en diesel...
Jag tror jag behåller min T6 tills jag kan köpa en elektrisk bil.
av BiTu
#1357030
mikebike skrev: lör 04 jan 2020, 21:18
SundanceKid skrev: lör 04 jan 2020, 19:43 Skulle rekommendera en t5 som är helt underbar.
Har kört en t5a R-design med all utr i 3 år snart nästintill utan problem och med en förbrukning runt 0.7l/m.
Har fått framlyktor bytta på garanti och det är väl enda..

Skickat från min ONEPLUS 6T
"helt underbar"
Jag provkörde en XC60 T5 och den lät som en diesel...
Jag tror jag behåller min T6 tills jag kan köpa en elektrisk bil.
Då var det nåt fel på den. Väldigt tyst motor.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]