Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1353913
Jag privatköpte min V90 CC och fick den i mars 2017. Den har gått 6000 mil som en klocka och blir bara skönare och skönare, det är som att det sätter sig. Jag brukar byta var tredje år men det verkar lite knackligt nu med svindyr skatt och så.

Modellen blir ju heller inte omodern i första taget heller. Ja, byta eller bara behålla, vad kan hända?

Någon med samma dilemma eller har något klyftig att säga om situationen?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1353934
Du tillhör väl då klientelet som beslutsfattarna tänker sig ska skaffa en el/hybridbil genom bonus/malus.
Din frågeställning innebär väl att systemet fungerar sådär ...

Det är väl en bra bil som du verkar nöjd med. Eventuella framtida bekymmer täcks väl rimligt av försäkringar så varför inte behålla, tänker jag.
av UnleashFusion
#1353935
Om bilen fungerar som det skall, inga tendens till problem och du gillar bilen, varför byta ens?

jag kan förstå att man vill prova nya modeller/bilar men ur min värld, slöseri med pengar och onödigt.
av V70_2005
#1353937
Vänta till det kommer en bil med någon feature du verkligen vill ha. Känns som om dom bilarna som är alternativ inte tillför så mycket just nu. Fick min xc90 december 2017 och jag tänkte ha den några år till.
av Elektrikern84
#1353959
Robbi skrev: sön 15 dec 2019, 15:21 Jag privatköpte min V90 CC och fick den i mars 2017. Den har gått 6000 mil som en klocka och blir bara skönare och skönare, det är som att det sätter sig. Jag brukar byta var tredje år men det verkar lite knackligt nu med svindyr skatt och så.

Modellen blir ju heller inte omodern i första taget heller. Ja, byta eller bara behålla, vad kan hända?

Någon med samma dilemma eller har något klyftig att säga om situationen?
Hallå där, det var inte igår.
Jag har precis beställt en Ny V60 CC (beställningen ligger på en D4, men kan tänka mig ändra till en T5, har till 13/2 på mig)

Det var väl ett bra svar?? :-D
av D1000
#1353966
Jag har liknande tankar om min XC90-16 D5:a som också har gått 6.000mil. Beslutsångest delux :-D
Är lite sugen på en T8 facelift med mera utrustning.
av Lockis
#1353968
Det verkar som jag ser det inte finnas någon anledning för dig att byta.
Du verkar ju vara nöjd och din bil har inte gått särskilt långt, hade du tänkt byta till nått annat eller en likadan?

Fördelen med att byta just nu är väl att priserna är bra för begagnade bilar. Samtidigt så verkar du vara rädd för att betala lite extra i skatt. Vi pratar ca 2000 om året på en V90 CC D4 extra jämfört med idag. Och detta sänks ju efter 3 år. Så är man brydd på 2000 till om året är nog inte en ny bil rätt sak att köpa, det är ju en väldigt liten del av bilaffären :-)

Alternativet är ju att köpa en hybrid eller ren elbil för att slippa denna extra kostnaden i skatt, men då blir bilen dyrare i inköp.
av Lockis
#1353975
Xanthopteryx skrev:Skatten går upp än mer efter årsskiftet. Blir drygt 6.000 dyrare på en V90 mot innan juli 2018.
Det beror på vilken motor modell du väljer, en D4 blir ca 2500 dyrare i januari jämfört med idag.
(Bas bil med D4 AWD)
Idag: 6313:-
I januari: 8964:-
Efter 3 år blir skatten 3957:- (3176:- för en bil reggad innan 1/1-2020)
Visst nästan 9000 är mycket pengar. Men sett över 3 år på en bil som kostar runt 500.000 är det ändå en liten del..
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]